28 آذر 1390
شماره خبر: 3081

وعده ای که محقق نشد؛ سرنوشت قطار شهری کرج در هاله ای از ابهام!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

وعده ای که محقق نشد؛ سرنوشت قطار شهری کرج در هاله ای از ابهام!

قطار شهری کرج به عنوان یکی از زیرساختهای مورد نیاز این کلانشهر طی سال پس از کش و قوس های فراوان به تصویب شورای عالی ترافیک رسید تا تردد مردم در ترافیک سنگین معابر تنگ و باریک، توسط مترو که تنها درصد کمی از کلانشهرها از آن بهره مندند، صورت گیرد.
قطار شهری کرج که عملیات اجرایی آن از سال 84 کلید خورد و با تاکید و توجه مسؤولان شهرستان و کشور به عنوان یکی از نیازهای واقعی کرج مورد توجه قرار گرفت، طی سال های گذشته به یکی از حاشیه دارترین سازمان های شهرداری کرج تبدیل شد به طوری که حاشیه های پررنگ تر از متن آن نگاه های مردم را متوجه خود کرد. سازمانی پول دار و متمول که به جای پرداختن به اجرای امور تخصصی مرتبط به افراد و مسئولان زیادی سرویس دهی مالی کرد و باعث شد اعتبارات و توانی که می بایست در راستای اجرای عملیات عمرانی و پیشرفت کار هزینه شود در سایر امور همچون؛ جذب نیروی انسانی غیرمتخصص و سفارشی، هزینه کردهای خارج از عرف در راستای تبلیغات گسترده و غیر ضروری، سرویس دهی ویژه به برخی مسئولان ارشد استان، اجرای طرحهایی که هیچ تناسبی با شرح وظایف این سازمان نداشت و... صرف شده و نتواند به وعده خود در جهت بهره برداری از قطار شهری کرج در سال 90 جامه عمل بپوشاند. تداوم این روند در طول این سال ها باعث شد بالاخره دیگ صبر شورای شهر کرج به جوش آمده و در مقابل این روند ناصواب بایستد. اصرار شورای شهر برای خلع ید پیمانکار این طرح که در ابتدا از سوی همین اعضای شورا شرکتی قوی و قدر در اجرای طرح های قطار شهری کشور عنوان می شد، امروز به چالشی تبدیل شده که حتی پا درمیانی استاندار برای رفع این مشکل نیز تاکنون نتوانسته راه به جایی ببرد. زمزمه بازگشت شرکت مهندسی سابیر به عنوان پیمانکار قطار شهری کرج موضوعی است که این روزها نقل بسیاری از محافل و نشست های خصوصی مسئولان است. اصرار در بازگشت این پیمانکار کار را به جایی رساند که استاندار البرز به عنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری، اعضای شورای شهر کرج را به ضیافت شامی دعوت کرد تا به این واسطه دلخوری ها را از میان برده و اعتماد سلب شده برخی از اعضای شورای شهر را دوباره جلب کند.
نائب رئیس شورای شهر کرج یکی از منتقدین نسبت به بازگشت این پیمانکار است. عضوی که دعوت استاندار را برای این ضیافت را لبیک نگفت و همچنان بر موضع خود نسبت به برکناری پیمانکار تاکید دارد.
وی با انتقاد از عملکرد شرکت سابیر به عنوان پیمانکار قطار شهری کرج اظهار داشت: شهرداری کرج حدود 6 سال قبل نسبت به عقد قرارداد با شرکت سابیر اقدام کرد و به واسطه آن اجرای طرح قطار شهری این کلانشهر به این شرکت واگذار شد. بر اساس قرارداد منعقد شده با این پیمانکار و همچنین برنامه زمان بندی این طرح، مقرر شد خط دو قطار شهری کرج ظرف مدت پنج سال افتتاح و به بهره برداری برسد. عبدالله پورمظاهری تاکید کرد: خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر است که فاز اول آن با 14 کیلومتر حد فاصل دانشگاه تربیت معلم البرز تا میدان امام حسین(ع) است. بر اساس توافقات صورت گرفته مقرر شده بود پیمانکار تمرکز خود را بر اجرای این خط قرار داده و نسبت به اتمام آن در سال 90 اقدام کند.
پیشرفت فیزیکی 13 درصدی خط دو قطار شهری قابل توجیه نیست
وی گفت: این در حالی است که به رغم گذشت پنج سال از آغاز این طرح تنها 13 درصد پیشرفت کار مشاهده می شود که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. نائب رئیس شورای شهر کرج در ادامه سخنان خود با اشاره به مبالغی که این شرکت بیش از فعالیتش از شهرداری و قطار شهری کرج اخذ نموده است، یادآور شد: شرکت سابیر بیش از 80 میلیارد تومان بیشتر از سقف قرار داد خود از شهرداری کرج اخذ نموده اما به تعهدات خود مبنی بر اتمام این طرح عمل نکرده است. وی افزود: با تمامی این تفاسیر پیمانکار با وعده و وعیدهای مختلف می خواهد اعتماد سلب شده اعضای شورای شهر را بازگرداند که به هیج عنوان میسر نیست. پیمانکار این طرح وعده داده است که با موافقت شورای شهر کرج مبنی بر بازگشت به کار تعهد خواهد داد ظرف مدت چهار ماه نسبت به اجرای طرح اقدام کند. پورمظاهری با لحنی کنایه آمیز عنوان کرد: پیمانکاری که با گذشت 6 سال نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند چگونه می تواند ظرف مدت چهار ماه نسبت به اتمام عملیات عمرانی که تنها 13 درصد پیشرفت داشته است، اقدام کند؟ وی تصریح کرد: خلع ید پیمانکار بر اساس ماده 46 حق مسلم اعضای شورای اسلامی شهر کرج است که طبق آن می تواند نسبت به جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بیت المال عمل کند.
قطار شهری؛ حیات خلوت برخی صاحب نفوذان نیست
نائب رئیس شورای شهر کرج همچنین با بیان اینکه قطار شهری شهرداری کرج حیات خلوت برخی صاحب نفوذان نیست، گفت: متاسفانه طی سال های گذشته سازمان قطار شهری کرج به حیات خلوت برخی صاحب نفوذان تبدیل شده بود و ادامه این روند باعث شد هزینه های جاری این سازمان افزایش بی رویه ای داشته باشد در حالی که می بایست با تمرکز بر کار و تلاش برای جذب اعتبارات مورد نیاز نسبت به اتمام این مهم که از جمله نیازهای ضروری این کلانشهر است، اقدام می شد.
ضرب الاجلی که به اتمام رسید
مهلت و ضرب الاجل دو ماهه ای که شورا برای پیمانکار قطار شهری کرج در نظر گرفته بود، هم اکنون به پایان رسیده است و بر اساس توافق آن زمان پیمانکار باید نسبت به تعطیلی کارگاه های خود در سطح شهر اقدام می کرد اما عدم تحقق این وعده باعث شده امروز عزم شورا جزم تر از گذشته نسبت به برکناری شرکت سابیر به عنوان پیمانکار این طرح خود را نشان دهد. حجت الاسلام پورمظاهری عدم تحقق ضرب الاجل تعیین شده برای پیمانکار را دلیل محکمی بر ادعای خود مبنی بر دادن مهلتی دیگر به پیمانکار قطار شهری عنوان می کند و می گوید: اگر قرار بود پیمانکار نسبت به تعهدات خود عمل کند می بایست در این فرصت دو ماهه، تمام تلاش خود را صرف می کرد اما همانگونه که مشاهده می شود تاکنون هیچ اقدام موثر و یا تلاشی که حاکی از میزان پیشرفت فیزیکی طرح باشد، صورت نگرفته است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اهمال و عدم نظارت دقیق بر عملکرد این پیمانکار از سوی شورای شهر کرج اظهار داشت: این نقد را مبنی بر اهمال شورای شهر کرج در راستای نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکار، قبول دارم اما همان گونه که مطلع هستید تذکرات شورای شهر در راستای عدم تحقق وعده و وعیدهای پیمانکار در مقاطعی از سوی برخی از اعضای شورای شهر مورد توجه قرار گرفت و اوج آن در زمان تذکر و پیگیری رئیس کمیسیون عمران و ناظر سابق شورا در سازمان قطار شهری بوده است که منجر به برکناری رئیس اسبق قطار شهری شد. از آن زمان تاکنون نیز پیگیری های فراوانی صورت گرفته است که خود مؤید این مطالب می باشد.
مشکلات قطار شهری کرج به رئیس جمهور گزارش داده شد
نائب رئیس شورای شهر کرج در ادامه از ارائه گزارشی مبنی بر وجود بسیاری مسائل و مشکلات در رابطه با قطار شهری کرج خبر داد و گفت: در هفته گذشته در دیدار با رئیس جمهور محترم مسائل و مشکلات قطار شهری کرج و عدم تحقق وعده های پیمانکار برای اتمام این پروژه طی گزارشی شفاهی و کتبی به ایشان اعلام شده است که خود می تواند گامی مهم در راستای تعیین تکلیف وضعیت قطار شهری کرج به شمار رود. وی عنوان کرد: مسائل قطار شهری در راستای عدم تامین بودجه های مورد نیاز و همچنین مشکلات به وجود آمده، کار را به جایی رسانده است که باید به فکر یک چاره اندیشی اساسی باشیم چراکه با ادامه این روند، به مقصود نخواهیم رسید.
قطار شهری کرج نیازمند نگاه ویژه دولت است
شهردار کرج نیز در یکی از مصاحبه های خود در رابطه با قطار شهری کرج، گفت: طرح قطار شهری کرج ملی است و با توجه به نزدیکی کلانشهر کرج به پایتخت، این طرح ملی نیازمند نگاه ویژه دولت است. سید علی آقازاده با اشاره به تغییر مدیریت در سازمان قطار شهری کرج اظهار داشت: با توجه به تشکیل استان البرز برای اولین بار و به صورت مستقل مدیرعامل این سازمان با اجماع نظر صد در صدی انتخاب و آغاز به کار کرد. وی افزود: مدیرعامل جدید این سازمان با توجه به تجارب مدیریتی و تخصصی از جمله نیروهای بومی متخصص است که حضور وی می تواند در این سازمان تحولات خوبی ایجاد کند. شهردار کرج با اشاره به اجرای پروژه قطار شهری کرج بیان کرد: هم اکنون حدود 37 کیلومتر از 50 کیلومتر ریل خط 2 قطار شهری کرج خریداری شده و عملیات احداث ابنیه این طرح نیز در حال اجراست. آقازاده ادامه داد: همچنین شهرداری کرج حدود 16 میلیارد تومان در یکی از شرکتهای داخلی تولید و ساخت واگن سرمایه گذاری کرده و از این حیث با مشکل مواجه نخواهیم بود. وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی حفر تونل فاز دو قطار شهری کرج عنوان کرد: خط دو قطار شهری کرج به طول 25 کیلومتر در دو فاز 11 و 14 کیلومتری انجام می شود که فاز 1 به طول 11 کیلومتر هم اکنون دست نخورده باقی مانده است. فاز دو این خط نیز به طول 14 کیلومتر، تنها 13 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. شهردار کرج با اشاره به کم کاری پیمانکار پروژه قطار شهری کرج اظهار داشت: انتخاب پیمانکار قطار شهری کرج به صورت مناقصه ای بین المللی انجام شد و شرکت سابیر به عنوان شرکتی دولتی با سابقه فعالیت مطلوب به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب شد. این شرکت برای اولین بار در حوزه قطار شهری وارد عمل شد و متاسفانه عملکرد مطلوبی نداشت.
سابیر در قبال کارگران مسئول است
آقازاده با بیان اینکه تاکنون تمام صورت وضعیت ها به پیمانکار پرداخت شده و سازمان هیچ بدهی به این شرکت ندارد، گفت: تاکنون 200 میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شده و پیمانکار نیز موظف بود در مقابل، دستمزد کارگران این پروژه را پرداخت کند. این مسئول با بیان اینکه کارگران این طرح براساس نیاز پیمانکار جذب و به کار گرفته شده اند و مسؤولیت پرداخت دستمزد معوقه آنها بر عهده پیمانکار است، عنوان کرد: عدم پرداخت دستمزد کارگران ارتباطی با سازمان قطار شهری نداشته و این امر مربوط به شرکت سابیر به عنوان پیمانکار پروژه است. وی با انتقاد از عملکرد پیمانکار این پروژه تصریح کرد: لازم است تا پیمانکار این طرح با تجدید نظر، آنچه در توان دارد ارائه کند و در غیر این صورت باید کناره گیری خود را از این امر اعلام کند. شهردار کرج بیان کرد: در سال گذشته حدود 80 میلیارد تومان از اعتبارات ملی به این طرح اختصاص یافت و در سال جاری نیز 62 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این طرح اختصاص می یابد که در این صورت فاز یک خط دو تا پنج سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
به هر ترتیب پرونده قطار شهری کرج تا زمان بهره برداری از خطوط مختلف آن همچنان باز است باید نشست و دید با توجه به عزم شورای شهر برای تعیین تکلیف وضعیت پیمانکار این پروژه، آیا مردم می توانند شاهد افتتاح این طرح ضروری شهری باشند یا اینکه باید به واسطه عدم مدیریت جامع و نظارت های دقیقی که می بایست از سوی دستگاه های مختلف صورت می گرفت، عطای قطار شهری به لقایش بخشیده شود؟!



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود