24 اردیبهشت 1391
شماره خبر: 7008

گرافیک برای همه

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

امیر عوض زاده کارشناس روابط عمومی
تعریف کلی رنگ:
رَنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوتی در می آید و این بازتاب مجموعهٔ وسیعی را شامل می شود.
دمای رنگ چیست؟
رنگها دارای مشخصه‌ای بنام سردی یا گرمی هستند. رنگی که ما می‌بینیم حاصل طول موج نور منعکس شده از رنگ است. طیفهای قابل دیدن بین فروسرخ (در انتهای طرف گرم) وفرابنفش (در انتهای طرف سرد) قرار دارند.
رنگ گرم به چه نوع از رنگها میگویند؟
رنگهای گرم نیمه قرمز چرخه رنگها به عنوان رنگهای گرم شناخته می‌شوند که شامل زرد- سبز و قرمز-بنفش می‌باشد.
نقاط قوت: این رنگها القاء کننده گرمی و راحتی هستند.
نقاط ضعف: رنگهای گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد می‌شود.
نكته: بنفش نقشي دوگانه دارد در كنار رنگ هاي گرم خاصيت گرمي ودر كنار رنگهاي سرد خصلت سرد دارد. بطور كلي ميتوان رنگ هاي اصلي را " زرد = متناسب با شكل مثلث --- قرمز = متناسب با شكل مربع --- آبی = متناسب با شكل دايره " دانست ودر كنار آن سه رنگ ديگر «نارنجی - سبز - بنفش» را در گروه رنگهای مكمل طبقه بندی كرد .
رنگ سرد به چه نوع از رنگها میگویند؟
نیمه آبی چرخه رنگ به عنوان رنگهای سرد شناخته شده که شامل آبی - سبز و آبی - بنفش می‌باشد.
نقاط قوت: این رنگها آرام و راحت هستند. این رنگها ممکن است بصورت غیر صمیمی و بی تکلف و ساده دیده شوند و برای انتخاب به عنوان پس زمینه مناسب هستند.
نقاط ضعف: این رنگها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند.
رنگهای اصلی (بنیادین) به چه رنگیهایی گفته میشود؟
رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی) رنگهای خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نمی‌آیند. اگر سه رنگ با هم مخلوط شوند نتیجه کار رنگ سیاه است.
لازم بذکر ایت که رنگ‌های بنیادین یا رنگ‌های اصلی٬ سه رنگی هستند که همهٔ دیگر رنگ‌ها را با ترکیب آن‌ها می‌توان بدست آورد.
مدل CMYK چیست؟
CMYK که مخفف کلمات فیروزه ای(Cyan)، سرخابی(Magenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) می باشد که به همراه سیاه و سفید می‌توان همهٔ رنگ‌های دیگر را با ترکیب آن‌ها به‌دست آورد.
از دسته رنگهایی هست که میزان آن بر حسب درصد تعیین می شود. همچنین این سبک رنگ برای جوهرها و نقاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در خروجی چاپگر(Printer) دارد. مدل RGB چیست؟
RGB که مخفف کلمات قرمز(Red)، سبز(Green) و آبی(Bleu) می باشد از دسته ی رنگهای سایه روشن هستند. در تعریف دیگر میگویند که به هنگام ترکیب نورها و این رنگها که سه نوع اصلی هستند که همهٔ دیگر نورها و یا رنگها را می‌توان با ترکیب آن‌ها به‌دست آورد. این سه نور با رنگ سه رنگ بنیادین ناهمسان هستند و شامل قرمز، آبی و سبز می‌شوند.


ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود