27 آبان 1391
شماره خبر: 15174

تاثیر رنگ بر افزایش روحیه کودکان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 تاثیر رنگ بر افزایش روحیه کودکان

سپیدار آنلاین: توجه به رنگ و طراحی محیط بازی به عنوان محیط رشد کودکان تاثیر بسزایی در شخصیت آینده فرزندان در محيط اجتماعي دارد.
رنگ يکي از مهم ترين عناصري است که مي تواند به سادگي و با هزينه اي کمتر از ساخت و ساز براي تعريف فضاها، در ایجاد خوانايي و حس وحدت به ما کمک کند. از طرفی عمده ترين هدف طراحان و مدیران شهر، دستيابي به هويت، چشم انداز و دورنماي تعيين شده شهر است. اصولا در شهرهای امروز، توجه به مقوله ی رنگ و تاثیرات فضای آن بر ساکنان شهری، براساس یک تفکر سیستمی سازمان یافته انجام می شود. در این رابطه استفاده از این عامل در ساختار شهرهای امروز، از مقیاس خرد آن گرفته (دکوراسیون داخلی و نماهای بیرونی) تا مقیاس کلان، در حد شهرهای فعلی، با برنامه ریزی اصولی و علمی از سوی مدیران شهری می تواند در ایجاد تمرکز ذهنی و افزایش احساس آرامش در قالب محیط، موثرتر عمل كند. رنگها آنچنان در روح و روان آدمی اثر می گذارد که موجب تغییر رفتار در فرد می شوند و این نوع تغییر در بلند مدت به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می شود، یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک می کند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد.
میزان اثربخشی رنگهای گرم در روحیه فرزندان
از آنجا که رنگ قرمز تأثیر بسزایی در فرد ایجاد می کند و نبض را سریع می کند، فشار خون را بالا می برد، تنفس را افزایش می دهد، خاصیت اشتها آوری دارد، نیرو بخش، محرک، تسکین دهنده برخی بیماریهای پوستی، در کوتاه مدت روان شخص را تحریک می کند؛ لذا دیده شده است که در برخی از پارکهای شهرمان از رنگ قرمز در محل بازی کودکان استفاده شده است. مسئول فضای سبز منطقه 8 شهرداری کرج با بیان اینکه در بررسیهای انجام شده، مشخص شده است که تماشای رنگ قرمز واکنشهای بیننده را سریعتر و قویتر می کند،گفت: بهره گیری از رنگ های گرم مانند قرمز، می‌تواند تاثیر فیزیکی روی افراد بگذارد؛ فشار خون را بالا ببرد و بر تحرک فرد بالاخص در کودکان تاثیر فزاینده ای را بگذارد. سیامک دانش با بیان این مطلب افزود: استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی به‌ منظور بالا بردن حس اشتیاق، شادی، وجد و انرژی مطرح است که در این رابطه نیز در طراحی و رنگ آمیزی پارک کودکان واقع در پارک خانواده، علاوه بر بهره گیری از رنگهای گرم، از رنگ قرمز برای نرده های اطراف این محوطه استفاده شده است. وی افزود: اهميت رنگ در تقويت هويت شهري، خوانايي محيط و ايجاد فضاهاي شهري سرزنده و شاداب و القاي حس مكان و فضا و حس وحدت در كنار مبلمان شهري در شهر حائز اهميت است. این مسئول خاطرنشان کرد: همچنين تأثيرات رواني بر روي افراد و ايجاد كيفيتهاي فضايي نيز از ضرورتهاي استفاده از رنگ در مبلمان شهري است. دانش اظهار داشت: از نظر کارشناسان شهرسازی و معماری؛ رنگ به عنوان يکي از عناصر تلطيف کننده محيط مي تواند تاثيرات بسياري در هويت بخشي و خوانايي محيط به وجود آورد. مسئول فضای سبز منطقه 8 شهرداری کرج، با بیان اینکه نمي توان همه جاي شهر را به شکل يکسان و يکدست رنگ آميزي کرد؛ افزود: با توجه به اينکه مبلمان شهري در بيشتر کشورهاي دنيا از عناصر خواناي محيطی محسوب مي شود، رنگ اين عناصر هم مي تواند جزئي از هويت و خوانايي محيط شوند. وی افزود: رنگها جزء لاینفک زندگی ما هستند و ما هر چه در اطراف خود می بینیم دارای رنگ است و از این خواص رنگها در مکانهای مختلف از جمله مراکز درمانی، بیمارستانها، مدارس، محیط کار و رنگهایی که در تزئین شهر استفاده می شود مانند پارکها، نیمکت ها و ... بهره مند شويم.
دانش تاکید کرد: طی مدت زمان 15 روز مبلمان موجود در پارک خانواده شامل: نیمکت ها، سطل زباله، پایه چراغها و آبنماها، برکه ها، نرده های اطراف محل بازی کودکان رنگ آمیزی شده است. در نهایت؛ رنگها با تمامی عوامل و جزئیات زندگی ما چنان رابطه تنگاتنگی دارند که باید گفت رنگها بسان پله هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسانها را با سایر جزئیات و پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند. این ارتباط و تاثیر به حدی است که حتی انسانها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونی شان از رنگها استفاده کرده و آن را بیان می دارند. لازم است؛ در خصوص رنگ آميزي مغازه ها، ساختمان ها و اماكن، نرده هاي خياباني، جداول و موارد مشابه که نیازمند بحثهاي كارشناسي بيشتري است؛با درایت خاصی عملیاتی شود.



منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود