14 تیر 1393
شماره خبر: 125267

شهرداریها و اصحاب قلم می توانند فرهنگ ماندگار شهرنشینی را به یادگار بگذارند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شهرداریها و اصحاب قلم می توانند فرهنگ ماندگار شهرنشینی را به یادگار بگذارند


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرج اظهار کرد: شهرداریها و اصحاب قلم با پیگیری دغدغه های مشترک و تلاش برای ساختن شهری ایمن، زیبا و سالم که آرمان مدیریت شهری است، می توانند فرهنگ ماندگار شهرنشینی مختص کلانشهر کرج را تدوین و از خود به یادگار بگذارند.
علیرضا پیغمبردوست فرا رسیدن روز قلم و روز شهرداری و دهیاری را به پاسداران حریم تفکر و اندیشه و پل ارتباطی گذشته و آینده بشریت و همچنین خادمان شهروندان در مدیریت شهری تبریک گفته و تلاقی آن دو زیر سقف یکی از روزهای ماه نزول رحمت و مهربانی (رمضان المبارک) را به فال نیک گرفت. عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان با بیان اینکه ارتباط زمین و آسمان و نزول آیه های رحمت بر قلب پیامبر خوبی ها از طریق لوح و قلم صورت گرفته است، سوگند خداوند عالم به قلم و آنچه می نگارد را بیانگر اهمیت و حساسیت بالای خدمتی که قلم به دستان به میهن اسلامی می کنند، دانست و بیان کرد: دانش و تجربه عالمان، شاعران و بزرگان علم و دین در گذشته تاریخ از طریق معجزات الهی «قلم» مرزهای مکانی و زمانی را درنوردیده و همچون شمعی پر فروغ، زندگی بشریت در عصر کنونی را روشنایی و معرفت بخشیده است.
معطر شدن واژه «قلم» به نوای روح بخش کلام الهی
عضو انجمن روابط عمومی ایران اضافه کرد: معطر شدن واژه «قلم» به نوای روح بخش کلام الهی بر قداست و حرمت آن افزوده و در صورتی که این نهال مقدس با تعهد و تدین و تخصص مردان و زنان سختکوش عرصه نویسندگی آبیاری و مراقبت شود، میوه شیرین و ثمره ماندگارش جامعه ای آگاه، باسواد و پویا می باشد. پیغمبردوست، اصحاب رسانه و خبر را از دانش آموزان ممتاز مدرسه «قلم» برشمرد و اذعان داشت: روزنامه نگاران، خبرنگاران، نویسندگان نشریات مکتوب و مجازی، ستون نویسان و طنزپردازان، مقاله نویسان، گزارشگران و... با رسالت داشتن جامعه ای خوب برای همه مردم، سختی ها و مشکلات اطلاع رسانی را به جان می خرند و در نقش پل ارتباطی میان مردم و مسئولان، پیامبران و مبلغان عصر جدید هستند که «امر به معروف و نهی از منکر» جزو تراوشات همیشگی «قلم» آنان است. وی، قرار گرفتن در روز شهرداری و دهیاری را یادآوری کرد و ادامه داد: قرآن کریم با برشمردن ویژگی های مدیران اجرایی که همانا شجاعت و مردم داری، ساده زیستی، مسئولیت پذیری، پاکدستی و قانون محوری، باور به خدمتگزاری، اعتقاد به خرد جمعی و اصل مشورت در کارها، داشتن روحیه جهادی و... می باشد، خواستن گماردن افرادی سالم و صادق در مسئولیت های اجرایی است که می توان از حضرت سلیمان (ع) به عنوان شهردار قرآنی یاد کرد.
حضرت سلیمان (ع) نمونه شهردار قرآنی
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرج با تاکید بر اینکه در قرآن روح بخش مجید 14 بار از واژه «مدینه» به معنای «شهر» استفاده شده است، اضافه کرد: حضرت سلیمان (ع) زیر چتر تعالیم قرآنی و اسلامی و با اصل قرار دادن آموزه های دینی، عزم ملی و مدیریت جهادی را در هم آمیخت و شهری زیبا و سالم را رقم زد؛ مدیریت حضرت سلیمان (ع) که آمیخته به شجاعت، راستگویی، درستکاری، صداقت، پاکدامنی و ایمن بود، می تواند به الگویی جهان شمول تبدیل شود و سعادت و کمال حقیقی را برای شهروندان به ارمغان آورد. پیغمبردوست بیان کرد: اگر فضای حاکم بر مدیریت شهری قرآنی و اسلامی باشد؛ شهرهای کشور سلیمانی و اگر بر مداری غیر از آموزه های دینی بچرخد، به سرنوشت شهر «ارم» دچار می شوند که ظاهری پُر رنگ و لعاب و باطنی تهی و زشت داشت و در قرآن کریم از آن به عنوان شهری منفی یاد شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گستردگی خدمات و شرح وظایف شهرداریها که دایره ای از تولد تا وفات شهروندان را شامل می شود، گفت: شهرداریها از بدو تشکیل تاکنون از یک نهاد صرفا خدماتی به سمت تبدیل شدن به یک نهاد اجتماعی با رویکردهای فرهنگی، ورزشی، عمرانی و خدماتی در حرکت هستند که آثار خدمات رسانی آنان در گوشه گوشه شهر ملموس و مشهود است و از آنجا که به صورت خودکفا اداره می شوند، می توان از آنها به عنوان بازوان توانمند دولت و نظام اسلامی یاد کرد.
لزوم حمایت مادی و معنوی از صحابه قلم
عضو انجمن روابط عمومی ایران، حمایت مادی و معنوی از صحابه قلم را جزو دغدغه ها و فراتر از آن جزو وظایف شهرداریها خواند و آورد: شهرداریها حمایت از اهالی رسانه و قلم را سرمایه گذاری برای همسویی بیشتر شهروندان با اهداف و سیاست های مدیریت شهری می دانند و باور دارند از این گذر می توان هزینه های اداره شهر را تا حد زیادی کاهش داد؛ گرچه حمایت مالی از رسانه ها وظیفه ای بر دوش تمامی نهادهاست و هیچ ارگانی نمی تواند خود را بی نیاز از اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی بداند.
رسانه ها ؛ دیده بان دلسوز فرهنگی و اجتماعی
پیغمبردوست گفت: رسانه ها در نقش دیده بان دلسوز فرهنگی و اجتماعی، چالش های پیش روی «مدیریت شهری» را قبل از آنکه برای شهر و شهروندان ایجاد مشکل نماید، گوشزد می کنند و در جلوگیری از به انحراف رفتن مسیر خدمت رسانی نقش بسزایی ایفا می کنند؛ همچنین با بیان عملکرد و دستاوردها مسئولان را برای ارایه خدمات بیشتر و بهتر تشویق می کنند که در هر دو حوزه «تبشیر» و «انذاز» عملکرد آنها ستودنی است. به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کلانشهر کرج، گرچه برخی تلاش می کنند "شهر" و شهرنشینی" را محصول تغییر و دگرگونی در سنت ها، رفتار و تمایلات ساکنین کنونی زمین قلمداد نمایند اما نگاهی عمیق به آیه های نورانی قرآن کریم حکایت از وجود شهرها در زمان های بسیار دور دارد؛ تا جایی که می توان از حضرت سلیمان (ع) به عنوان شهردار نمونه قرآنی و اسلامی یاد کرد. این مسئول از آمادگی روابط عمومی شهرداری کرج جهت بهبود تعاملات و تقویت حمایت از خانه مطبوعات استان البرز، انجمن های تخصصی نویسندگی، گروه های ادبی و سایر نهادهای فعال در حوزه «قلم» خبر داد و از آنان درخواست کرد؛ با ترویج آموزش های شهروندی و ارتقای حس مسئولیت پذیری اجتماعی در شهروندان، ایجاد علاقه نسبت به شهر و اجزای آن در روحیات شهروندان، تشویق شهروندان به پرداخت به موقع عوارض و مطالبات شهرداری و... مجموعا فضا را به سمتی رهنمود کنند که شاهد تولد و پیدایش فرهنگ شهرنشینی مختص کلانشهر کرج باشیم و بتوانیم ساکنین (بعضا بدون حس تعلق خاطر به کرج) را به شهروندان کرجی تبدیل کنیم.
«قلم» چشمه است، آن را نخشکانيم
پیغمبردوست خطاب به صحابه قلم بیان کرد: «قلم» چشمه است، آن را نخشکانيم. «قلم» چشم است تا قدم از قدم برداريم و پيش پايمان را ببينيم، آن را کور نکنيم. «قلم» عصاست، نه فقط براي پيران که همگان بدان تکيه مي‏کنند. قلم، تنها عصاي دست نيست، فرهنگ، انديشه، تفکر و فرهيختگي،همه بر اين عصا تکيه کرده‏اند، اين عصا را نشکنيم. «قلم» زبان است، سخن مي‏گويد، جنبش دارد، حيات قلم را نگيريم. «قلم» مقدّس است. «قلم»، همان وسيله‏اي است که خداوند با آن تعليم نمود. پس هشدار که قلم را به خواهش‏هامان نيالاييم و بي‏حرمتش نسازيم. وی در پایان باری دگر فرا رسیدن روز قلم و روز شهرداری و دهیاری را به پاسداران حریم تفکر و اندیشه و پل ارتباطی گذشته و آینده بشریت و همچنین خادمان شهروندان در مدیریت شهری تبریک گفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود