19 تیر 1393
شماره خبر: 125591

لزوم مشارکت مردم و بخش خصوصی به موضوع احیاء بافتهای فرسوده

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

لزوم مشارکت مردم و بخش خصوصی به موضوع احیاء بافتهای فرسوده


معاون بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج بر لزوم ورود مشارکت مردمی و بخش خصوصی به موضوع احیاء بافتهای فرسوده تاکید کرد.
ناصر رستمی ضمن حضور در برنامه رادیویی در جستجوی فردا که با حضور فرماندار و مدیر تپه مرادآب در مرکز رادیویی البرز برگزار شد؛ با اشاره به توانمندیهای بخش خصوصی برای ورود به عرصه های مختلف سرمایه گذاری، امکان ورود به موضوع احیاء بافتهای فرسوده را برای این بخش مهیا دانست. وی افزود: از یک سو آگاهی دادن و اطلاع رسانی به عموم شهروندان در رابطه با مشارکت آنها و از سوی دیگر ورود بخش خصوصی که در مقایسه با دولت می تواند، ورود فعال تری به موضوع بافت های فرسوده داشته باشد، بسیار موثر است. این مسئول اظهارداشت: لازم است که مسأله بهسازی، بازسازی و نوسازی فضا و بافت های فرسوده مورد توجه جدی مسئولان استان و شهرستان قرار گیرد.
رستمی با بیان اینکه تاکنون نیز سیاست ها و طرح های تشویقی متعددی به این منظور تدوین و ارائه شده است، گفت: هر چند متولی بافت فرسوده در شهر کرج سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج است، لیکن حوزه شهرسازی هر منطقه از شهرداری کرج نیز رسیدگی به امر بافت فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.
تجارب موفق شهرهای بزرگ الگو شود
معاون بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج در بخشی دیگر، بهره مندی از تجارب موفق شهرهای بزرگ در احیاء و بازسازی بافت های فرسوده را مهم دانست و گفت: کرج نیز باید در این راستا از الگوهای موفق استفاده کند. رستمی اظهارداشت: شهرداری ها باید متولی شوند تا با بهره گیری از توان و ظرفیت بخش خصوصی و تجارب شهرهای بزرگ اقدام به احیاء بافت های فرسوده شهری کنند. وی با اشاره به تجربه موفق کلانشهر تهران، تبریز و سایر شهرهای کشور در زمینه فعالیت شرکت های سرمایه گذار در محلاتی که بافت های فرسوده در آن ها تجمیع شده اند، بیان کرد: این شرکت ها مشارکت مردم را با بکار گیری شیوه و روش های متعدد جلب می کنند که از جمله آن می تواند به جلب مشارکت شهروندان با استفاده از در اختیار قرار دادن سهام اشاره کرد. این مسئول افزود: کرج نیز باید از تجربه ها و راهکارهای موفقیت آمیز شهرهای بزرگ کشور به ویژه پایتخت در زمینه احیاء بافت های فرسوده استفاده کند. وی با بیان اینکه، شهر کرج دارای وسعت قابل توجهی در حدود 785 هکتار بافت فرسوده است که از این میزان منطقه اسلام آباد 161 هکتار را شامل می شود، افزود: احیاء این حجم بافت فرسوده مهمترین اولویت است که تنها با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی محقق می شود. رستمی با اشاره به سیاست های تشویقی از جمله معافیت های عوارض صدور پروانه ساختمانی در راستای جلب علاقمندی و ایجاد انگیزه برای مشارکت دهی مالکان بافت های فرسوده با هدف احیاء این بافت ها، عنوان کرد: در این راستا باید از همه ظرفیت های قانونی در خصوص این مهم استفاده شود. این مسئول خاطرنشان کرد: در کنار این امور، فرهنگ سازي و اطلاع رسانی به شهروندان می تواند نقش بسزايي در جذب حداكثری مشاركت مردمي برای احیای بافت فرسوده داشته باشد. وی با اشاره به راهكارهاي رفع مشكلات مربوط به بافت هاي فرسوده شهري تاکید کرد: در بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده با توجه به دغدغه هاي مردم با استفاده صحيح از اهرم هاي تشويقي بايد نسبت به اين امر اقدام كرد.
اراضی آزاد شده در بافتهای فرسوده رها شده باقی نمانند
معاون بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده سازمان عمران و نوسازی شهرداری کرج در ادامه خاطرنشان کرد: برای آزادسازی حدود 70 هکتار اراضی واقع در تپه مرادآب، دولت حدود 300 الی 400 هکتار زمین هزینه کرده است. رستمی بیان کرد: این اراضی آزاد شده اگر رها شده باقی بمانند به عنوان تهدیدی در شهر تلقی می شود که لازم است در این خصوص با مدیریت یکپارچه و عزم کلان در شهر از وقوع تصرف اراضی توسط افراد سودجو خودداری کرد.


ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود