11 مهر 1391
شماره خبر: 12564

پروژه های ساختمانی بدون تدبیر و بر اساس صرفه جویی آنی بنا نشود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پروژه های ساختمانی بدون تدبیر و بر اساس صرفه جویی آنی بنا نشود

سپیدار آنلاین: معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج تاکید کرد: پروژه های ساختمانی بدون تدبیر و تنها بر اساس صرفه جویی آنی بنا نشوند.
غلامرضا احمدی بیداخویدی در همایش تخصصی بتن با بیان این مطلب افزود: محور ساخت و سازهای شهری نباید صرفه جوئی غیر منطقی و غیر معقول باشد. وی با بیان اینکه، متاسفانه برخی سازندگان در ساخت بنا و اجرای پروژه های عمرانی در محل ها و فازهای حساس به لحاظ استفاده از ابزار و مصالح ساختمانی صرفه جویی می کنند، با رد این منطق، عنوان کرد: انجام این کار در برخی موارد منجر به خطرات جانی و مالی غیر قابل جبرانی می شوند . این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: ارزیابی ها و بررسی ها حاکی از آن است که در برخی از پروژه ها احداث بنا بطور غیر اصولی و بدون بهره گیری از استاندارهای ساخت و ساز انجام می گیرد که اصولا دراین نوع ساخت و سازها به نما و ظاهر ساختمان توجه نمی شود.
بیداخویدی گفت: این درحالیست که توجه به مقاوم سازی و استانداردسازی همچنین نما و ظاهر ساختمان امری مهم محسوب می شود که متاسفانه از سوی برخی مشتریان و مصرف کنندگان رعایت نمی شود.
معماری های مهندسی ساز جایگزین بساز بفروشی سازی نشود
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج، تصریح کرد: معماری های مهندسی ساز جایگزین بساز بفروشی سازی نشود. بیداخویدی اظهارداشت: اولویت توجه کارفرمایان و سازندگان باید به جای متمرکز شدن به مباحث ریالی به رعایت کیفیت ،ایمنی ، مهندسی سازی و استاندارد سازی معطوف باشد. وی تاکید کرد: توجه و نظارت مناسب و دقیق از سوی برخی از سازندگان ، ناظران و کارفرمایان به رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان بخصوص در موارد حساس و کلیدی امری ضروری است.
ضرورت استفاده از محصولات و مصالح مناسب
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با تاکید بر استفاده از محصولات و مصالح مناسب عنوان کرد: بهره گیری از محصولات بدون کیفیت بسیار بیشتر از مبالغ به اصطلاح صرفه جوئی شده در مصالح ساختمان ، خطرات و بار مالی و جانی برای مصرف کنندگان بوجود می آورد. بیداخویدی با اشاره به خروجی های مثبت برگزاری این سمینار تخصصي عنوان کرد: این سمینار جهت بهبود روشها و ارائه راهکارهای اجرائی مبنی بر رعایت کامل اصول و مقررات ملی ساختمان در کلیه مباحث 20 گانه برگزار شد. وی باتاکید بر استمرار برگزاری این همایش ها بیان کرد: ضروری است عوامل اجرایی ساخت و سازهای شهری بصورت مستمر و با همراهی و نشست های گروهی نسبت به مباحث ساختمان سازی استاندارد اقدام کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: دعوت به همکاری و مشارکت از تولیدکنندگان و بخش های خصوصی ، دریافت و بررسی پیشنهادات و انتقادات و مقالات اجرائی و عملیاتی ، بالابردن اطلاعات و مقایسات جهانی و بروز رسانی آنها ، شناسائی و معرفی محصولات و مصالح و نیز تکنولوژی های جدید و پیشنهاد دادن آنها به سازندگان ، مصرف کنندگان و مرتبطین از دیگر اهداف برگزاری همایش است. بیداخویدی بر عملیاتی کردن الزام دریافت پروانه ها و مجوزات مستند واقعی از کنترل کیفیت و اجرای مناسب و واقعی تاکید کرد و گفت: در هر یک از مباحث 20 گانه مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان و تاکید و بالا بردن میزان رصد برای ناظران تاکید شده است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
تاکید بر مقاوم سازی و ایمن سازی
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج بر مقاوم سازی و ایمن سازی، استاندارد سازی و زیبا سازی تاکید کرد و افزود: این مهم از اولویت های اصلی ساخت و سازهای شهری است. بیداخویدی بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات شهروندان و مصرف کنندگان در خصوص تمیز دادن سازه های مناسب با نامناسب را مهم ارزیابی کرد و افزود: این مهم نقش بسزائی در بالا بردن راندمان عملکرد سازندگان و نیز بوجود آمدن رقابت بین آنها در جهت مقاوم سازی ، ایمن سازی ، استاندارد سازی و زیبا سازی دارد. وی ، عملیاتی نمودن طرح قیمت گذاری ساختمانها بر اساس نوع و کیفیت ساخت با همکاری ارگانها، سازمانها و اتحادیه ها و انجمن های مرتبط را از دیگر اهداف مهم برگزاری همایش تخصصی بتن ذکر و بیان کرد: برنامه ریزی و شناسائی مشکلات و عوامل تخریب نما، سیما و منظر شهری و طبقه بندی و اولویت بندی آنها جهت رفع سریع مشکلات مربوطه از دیگر اهداف مهم این همایش است. گفتنی است: کمیته علمی ، فنی ، تخصصی نیز در خصوص پشتیبانی و بالا بردن سطح علمی و تخصصی سلسله همایشهای تخصصی مباحث 20 گانه مقررات ملی ساختمان با حضور مهندسان و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری شهرداری کرج و جمعی از اساتید کشوری و بین المللی تشکیل شد که این تیم به جد در حال تحقیق ، بررسی ، شناسائی و ارائه راهکار در بهبود روشهای ساخت و ساز شهری هستند .



منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود