21 تیر 1393
شماره خبر: 125676

مذاکرات فشرده با شرکت چینی جهت دریافت فاینانس انجام شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مذاکرات فشرده با شرکت چینی جهت دریافت فاینانس انجام شد


تقاضای شرکت چینی همکاری بین المللی سیتیک جهت مشارکت در پروژه احداث قطار شهری کرج و حومه طی مذاکراتی فشرده با حضور نماینده شرکت، مدیرعامل و معاونان سازمان و مشاور کارفرما بررسی شد.
روش های مختلفی جهت تامین منابع مالی پروژه ها وجود دارد که دریافت فاینانس یا تسهیلات مالی و اعتباری بین المللی از جمله آن است. فاینانس به نوعی قرارداد تامین مالی اطلاق می شود که از طریق منابع بین المللی تامین خواهد شد. این قراردادها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت با اعتبار دهندگان خارجی منعقد می شود که در این انتقال سرمایه کوتاه مدت، بلافاصله بعد از مهلت مقرر باید اصل مبلغ سرمایه گذاری به همراه سود برگشت داده شود. در حقیقت فاینانس این مفهوم را می رساند که یک بانک و یا موسسه تجاری خارجی وامی را به منظور انجام پروژه مشخصی طی یک قرارداد پرداخت می کند و هیچگونه کنترل و نظارتی بر روی هزینه ها نداشته و در نتیجه تعهدی برای به ثمر نشستن طرح ندارد. در سررسید تعیین شده اصل و فرع وام را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین کننده قرارداد دریافت می کنند. در این بین، پروژه ملی احداث خطوط قطار شهری کرج و حومه به عنوان یکی از پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور نیازمند بهره گیری از تسهیلات مالی خارجی جهت به ثمر رسیدن این طرح است. پروژه مذکور طی سالیان گذشته به دلیل عدم تامین منابع مالی و روی زمین ماندن برخی کدهای تعهدی دولت و بعضا شهرداری از جدول زمانبندی شده عقب مانده و با توجه به تشدید تورم و گرانی ها، هر سال بر بار مالی پروژه افزوده می شود. شرکت چینی همکاری بین المللی سیتیک به مدیریت آقای هی نان همراه با بسته پیشنهادی حول محور پرداخت وام با نرخ سود بانکی متعادل به البرز سفر کرده و نشست های مختلفی را درباره چگونگی پرداخت، سقف وام قابل پرداخت، میزان سود بانکی و نحوه باز پرداخت اصل و سود وام را با شرکت هگزا به عنوان مشاور کارفرما برگزار کرده است. پس از جمع بندی های اولیه، تقاضای شرکت چینی همکاری بین المللی سیتیک جهت مشارکت در پروژه احداث قطار شهری کرج و حومه طی مذاکراتی فشرده با حضور نماینده شرکت، مدیرعامل و معاونین سازمان و مشاور کارفرما بررسی شد. همچنین آقای هی نان از بخش های مختلف خط دو پروژه قطار شهری کرج و حومه بازدید به عمل آورد و از نزدیک به تماشای حجم عملیات عمرانی صورت گرفته و حفاری تونل ها نشست. در پایان مذاکرات مقرر شد نماینده شرکت با انعکاس جزئیات جلسه به مقامات ارشد سیتیک و دریافت نظرات آنان، در صورت حصول توافق دو جانبه و به ثمر نشستن مذاکرات نسبت به رد و بدل مدارک لازم جهت ایجاد ضمانت های بانکی و واریز وام مذکور به حساب طرف ایرانی اقدام شود. این وام در قالب تسهیلات ساخت سازه و خریداری تجهیزات راه اندازی متروی کرج پرداخت می شود.
در خبری دیگر از سازمان قطار شهری کرج، شرکت چینی سی ان تی آی سی و طرف ایرانی مذاکرات فشرده ای را برای دریافت تسهیلات خارجی جهت خریداری و ساخت واگن های مورد نیاز راه اندازی متروی کرج آغاز کرده اند. در حالیکه دو رام قطار از سوی سازمان قطار شهری تامین شده اما برای فعال سازی تمامی خطوط مترو به حداقل 120 واگن مسافربری نیاز است که با توجه به نبود اعتبار کافی حتی برای ساخت سازه و فضاهای فیزیکی، قطعا بدون تزریق مالی و جلب وام نمی توان در کوتاه مدت شاهد به ثمر نشستن آن بود. بر اساس اعلام رسمی سازمان، در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات و انعقاد قرارداد با شرکت های مذکور، اطلاع رسانی های بعدی صورت می گیرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود