27 مرداد 1393
شماره خبر: 127624

ذره بین شهرداری بر پیگیری امور مردمی از سوی مدیران

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ذره بین شهرداری بر پیگیری امور مردمی از سوی مدیران


شهردار کرج گفت: شهرداری با حساسیت ویژه ای پیگیر انجام امور مردمی همچنین حصول اطمینان از پاسخگویی شایسته سریع و شفاف مدیران به شهروندان و مراجعه کنندگان به شهرداری های مناطق است.
علی ترکاشوند با اشاره به فرازی از سخنان ارزشمند ایت الله فاضل لنکرانی با این عنوان که "من پنجاه سال است دارم اسلام میخوانم بگذارید خلاصه اش را بگویم واجبات را انجام بده، به جای مستحبات به کار مردم برس و کار مردم را راه بیانداز اگر کسی در قیامت از تو سئوال کرد بگو فاضل گفته بود..." گفت: این سخن ارزشمند به صراحت بر انجام امور مردم تاکید دارد و می تواند برای هم مسئولین و خدمت گذاران نظام در عراصه های مختلف الگوی مفیدی باشد. وی با عنوان اینکه عمیق شدن به این سخن ساده و شیوا معنای دیگری را نیز به ذهن متبادر می کند و آن رسیدن به روش هایی برای اصلاح سيستم ها و روش های انجام امور مردمی است، بیان کرد: مسئولین در هر سمت و جایگاهی علاوه بر داشتن وظایف تعیین شده اداری و هدایت مجموعه همسو با اهداف پیش بینی شده، رسالت مهمتری را برعهده دارند و آن "جلب رضایتمندی" مردم است زیرا معتقدیم همه نهادها، سازمان ها و ارگان های اداری برای خدمت رسانی به مردم ایجاد شده اند.
تفویض اختیار به مدیران مناطق جهت تسهیل کار شهروندان
شهردار کرج در بخشی دیگر با اشاره به تفویض اختیار به مدیران مناطق 12گانه شهرداری کرج در خصوص برپایی ملاقات ها و دیدارهای مردمی، این سیاست گذاری را تسهیل و رفاه شهروندی ذکر و عنوان کرد: مدیران شهری در مناطق افرادی توانمند و آگاه به مسائل شهری پیرامون خود هستند که می توانند با میزان آگاهی و اشرافی که به مسائل و مشکلات منطقه دارند در خصوص اخذ تصمیمات کاربردی با هدف رفع مسائلی که از سوی ساکنین مطرح می شود، عملکردی بسیار موفق داشته باشند. ترکاشوند با ارزیابی مثبت از توان، تجربه و اختیارات قانونی مدیران در مناطق 12گانه شهرداری کرج بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های انسانی، امکانات و اختیارات مدیران در راستای پاسخگویی و پیگیری امور مردمی تاکید و تصریح کرد: بی شک مدیران مناطق به نحو مطلوبی در مقام پاسخگویی به شهروندان و رفع مشکلات مطرح شده از سوی آنان قرار دارند که با توجه به این امر بر جای ماندن مشکلات و بی پاسخ ماندن نیازهای شهروندان به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد. وی برگزاری ملاقات های مردمی را در ایجاد فضای دوستانه بین مردم و مدیران شهری موثر دانست و تاکید کرد: مسائل و مشکلات مردمی باید گونه ای از سوی مدیران رفع و رجوع شود که نیاز به حضور و طرح مجدد مسئله از سوی شهروندان با مدیریت شهری نباشد.
اهميت و نقش اصلاح و بهبود روش ها در نظام اداري انكار ناپذير است
شهردار کرج گفت: اهميت و نقش اصلاح و بهبود روش ها در نظام اداري انكار ناپذير است و می توان گفت در صورتی که این سیستم عملکردی موفق داشته باشد سازمان ها در تحقق اهدافشان به ویژه جلب رضایت شهروندان موفقیت بیشتری خواهند داشت. بررسي مطالعات و تجارب مديران موفق مبين آن است كه اصلاح و تجديد نظر مستمر در سيستم ها و روش هاي انجام كار با توجه به پيشرفت فن‎آوري همچنین افزایش خواسته ها و نیازهای مردمی امري اجتناب ‏ناپذير است. ترکاشوند ادامه داد: در غير اينصورت باید اذعان داشت سيستم های اداری به ویژه سازمان های مردمی که در راس آن نیز مدیریت شهری قرار دارد، پاسخگوي نيازهاي جامعه نخواهد بود؛ بر این اساس تلاش براي ايجاد هماهنگي بين روش هاي انجام كار متناسب با تحولات اجتماعي و نيازهاي مردم ضروری است.
تکریم ارباب رجوع اولویت اول شهرداری در انجام امور
شهردار کرج در ادامه با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع به ویژه در شهرداری انجام این مهم را اصل مشتری مداری ذکر و عنوان کرد: این امر رویکرد اصلی و مهم شهرداری در انجام امور مردمی محسوب می شود که در نهایت نیز زمینه را برای رفع مشکلات شهر و شهروندان آماده می کند. رکاشوند، رفع مشکلات شهروندی را از مهمترین مسائلی دانست و با تاکید بر اینکه مدیریت شهری کرج و مجموعه شهرداری های مناطق باید به انجام این مهم توجه ویژه ای داشته باشند، اظهار داشت: علاوه بر این لازم است ضمن توجه به این مهم همه برنامه های مدیریتی با هدف رفع ریشه ای مشکلات شهری و فراهم آوردن شرایط مطلوب و ایده آل زندگی شهروندی تدوین شود. وی با اشاره به برگزاری ملاقات های مردمی که هم اکنون نیز بطور مستمر توسط مناطق صورت می گیرد، عنوان کرد: ملاقاتها کاملا مردم محور و فرصتی شایسته برای گفتگوي شهروندان و ساکنین با مسئولان شهری است که کارکردی دو سویه برای مردم و مسئولین دارد و به تبع آن نیز خروجی های مثبت بسیار زیادی را که انتفاع شهر و شهروندان در آن ترسیم می شود در پی دارد.
ترکاشوند با اذعان بر اینکه مشارکتهای مردمی در رفع مشکلات شهر نقش اساسی دارد، گفت: طراحی، تدوین و اجرای برنامه هایی با محور "گفت و شنود" با شهروندان و بررسی مشکلات و مسائل شهری می تواند در فراهم آوردن زمینه های مساعد به منظور ایجاد انگیزه و علاقه شهروندان برای مشارکت در امور شهری و همکاری و تعامل با مدیران شهری بسیار موثر باشد، ضمن آنکه اجرای این طرح ها و سیاست ها برای شناساندن عملکرد شهرداری یک ضرورت محسوب می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود