روند اجرای پروژه قطار شهری اصفهان مورد بازدید قرار گرفت
سپیدارآنلاین: گروه شهری
هیاتی از مسئولان شهری کرج در سفری کوتاه به اصفهان، از روند اجرای پروژه قطار شهری در این کلانشهر بازدید به عمل آوردند و به هم اندیشی و تبادل تجربیات پیرامون راهکارهای تسریع در به ثمر نشستن دغدغه مشترکی به نام "مترو" پرداختند.
مطالعات احداث متروی درون شهری اصفهان در اوایل دهه هفتاد شمسی کلید خورد و پس از هفت سال مطالعه و پژوهش منجر به تصویب اساسنامه و تاسیس سازمان قطار شهری کلانشهر اصفهان شد. سازمان مذکور در پایان دهه هفتاد نخستین اعتبار پژوهانه خود را دریافت کرد و شاهد کلنگ زنی پروژه در ابتدای سال 80 بودیم؛ با یک حساب سرانگشتی اکنون بیش از 13 سال است که متروی اصفهان گرد و خاک به راه انداخته اما مثل پروژه متروی کرج توفیق قرار گرفتن در مدار بهره برداری را نداشته است. آستانه تحمل مردمان کرج و اصفهان و چشم انتظاری آنان برای شنیدن بوق قطارِ مترو به خط قرمز رسیده و مثلث آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات زیست محیطی عرصه را بر هر دو کلانشهر بسیار تنگ کرده است. وجه مشترک سازمان قطار شهری کرج و اصفهان در مقطع کنونی تشدید فعالیت های عمرانی و سرعت بخشی به روند احداث تونل ها، تجهیزات شبكه سیگنالینگ، خریداری تعدادی واگن، انجام عملیات برق رسانی و... است که بخش هایی از هر دو پروژه را در آستانه بهره برداری آزمایشی قرار داده است؛ دو ایستگاه چهارراه طالقانی و حصارک در کرج و خط یک شمال به جنوب در اصفهان. البته هر دو پروژه اما و اگرهای مشترکی نیز دارند و آن بحث مهم کمبود اعتبارات مالی و حساب های خالی است؛ بنحوی که هر دو سازمان برای تکمیل خطوط در دست اقدام خود به اعتباری افزون بر سه هزار میلیارد تومان نیاز دارند و به دنبال جذب نقدینگی از اعتبارات دولتی، بودجه شهرداریها و دریافت تسهیلات فاینانس هستند. وجود نقاط مشترک ضعف و قوت به انگیزه ای برای سفر رسمی هیاتی از مسئولان شهری کرج به اصفهان شد تا روند اجرای پروژه قطار شهری این کلانشهر از نزدیک مورد بازدید قرار گیرد؛ هیاتی متشکل از "فاطمه آجرلو" عضو پارلمان شهری، "علی اصغر همتی" مدیرعامل و جمعی از معاونین و کارشناسان سازمان قطار شهری کرج. از آنجا که خبرنگار ما از همراهی هیات عازم به اصفهان باز ماند، پس از بازگشت آنان به کرج، طی تماس تلفنی با عضو ناظر شورای شهر بر عملکرد سازمان قطار شهری کرج کم و کیف بازدید را از وی جویا شدیم. فاطمه آجرلو با مثبت ارزیابی کردن این بازدید چند روزه، آن را برای سرعت بخشی به روند اجرای پروژه متروی کرج ضروری دانست و گفت: تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می گردد که مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیآمد. سپس در سال ۱۳۵۵ توسط مهندسین مشاور سوِِِِئدی ولوو مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه گردید که آن هم بلا استفاده ماند. نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج در ادامه افزود: در سالهای ۷۷ – ۱۳۷۵ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان و حومه انجام می پذیرد و در سال ۱۳۷۹ بودجه احداث قطار شهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. وی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۰ طرح تفضیلی خط شمال – جنوب به طول ۴۲/۱۲ کیلومتر مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می گردد و با اضافه شدن ۷/۷ کیلومتر مسیر کاوه – پاسداران (شمال غرب) اینک اولویت اول خط شمال غرب – جنوب به طول ۱۲/۲۰ کیلومتر می باشد. به گفته آجرلو، وجود یک سیستم سامان یافته و منسجم حمل و نقل شهری مانند مترو مانع از بروز نابسامانی ها و رویدادهای تلخی می شود که امروزه بسیاری از نظام های شهری را دچار اختلال و اضمحلال ساخته است. وی با بیان اینکه پروژه متروی درون شهری می تواند آینده ای بهتر و وضعیتی دلپذیرتر، فراگیر و شهری سالم و پویا را نویدبخش باشد، اذعان داشت: قطعا شهرهای بزرگی چون اصفهان و کرج نمی توانند معضل حمل و نقل شهری را بدون ایجاد یک شبکه وسیع قطار شهری به طور ریشه ای و بنیادی برطرف سازند که متاسفانه با گذشت یک و نیم دهه از زمانِ آغاز مطالعات پروژه در هر دو شهر اما هنوز موفق به بهره برداری از یک ایستگاه هم نشده اند.
نقاط قوت پروژه متروی اصفهان
آجرلو از پیش بینی احداث دو ایستگاه با طراحی و دکوراسیون سنتی، دریافت ماشین آلات پیشرفته حفاری از دولت، دور زدن موفق تحریم ها و خریداری تجهیزات برقی از شرکت های آلمانی، موفقیت در جذب اعتبار از خزانه دولت و بودجه شهرداری، روند شتابان پروژه و نزدیک شدن به بهره برداری آزمایشی خط یک شمال به جنوب، خریداری واگن و مقادیری تجهیزات و... به عنوان نقاط قوت پروژه متروی اصفهان یاد کرد. نماینده مردم در شورای شهر کرج با اشاره به اظهارات کارشناسان متروی اصفهان خاطر نشان کرد: آنان به اینکه متروی کرج بی نقص ترین پروژه مترو در سطح کشور است، اذعان داشتند و بر توان بالای فنی و اجرایی متخصصین دلسوز سازمان قطار شهری کرج صحه گذاشتند. وی همچنین به مذاکرات فشرده روزهای اخیر خود با دیگر نمایندگان مردم کرج در شورای اسلامی شهر پیرامون تامین نقدینگی برای پروژه مترو اشاره کرد و افزود: مقرر شده با ارایه طرح دو فوریتی به صحن علنی پارلمان شهری مصوبه تامین نقدینگی از محل فروش املاک و اراضی سرمایه ای شهرداری کرج را بگیریم و از این گذر، قبل از دریافت تسهیلات فاینانس از شرکت چینی، ما نیز حمایت لازم را از پروژه داشته باشیم. آجرلو ادامه داد: سراسیمگی و اضطراب، روان پریشی و آسیب های ناشی از آلودگی سوخت های فسیلی وسایط نقلیه موتوری و پراکنده شدن گازهای سمی در هوا، به هدر رفتن فرصت های روزانه و دهها عارضه دیگر از نتایج زیانباری است که بهره برداری از مترو می تواند التیامی بر آنها باشد و مردمی که سالها از نابسامانی و ناهنجاری ترافیکی و اثرات ناشی از آن رنج می برند را رها سازد. به گفته وی، با ایجاد و راه اندازی شبکه مترو در شهرهای ایران با توجه به تجربه مترو تهران و سایر شهرهای بزرگ جهان نتایج روبرو را به وضوح احساس خواهیم نمود؛ کاهش آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی، ساماندهی ترافیک شهری، امکان سفرهای درون شهری با سرعت مناسب و توام با آرامش، فراهم ساختن ایمنی با بالاترین تکنیک های روز دنیا، کاهش میزان تصادفات، صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه، بازگرداندن آرامش به آحاد جامعه شهری، کاهش استهلاک و مصرف لوازم یدکی خودرو، ارائه خدمات ارزان در زمینه حمل و نقل درون شهر ی و دهها مورد دیگر. آجرلو در پایان از مهمان نوازی و خونگرمی مدیران سازمان قطار شهری اصفهان تقدیر و تشکر کرد.