4 مرداد 1393
شماره خبر: 126516

قطار شهری برای گذر از پیچ رکود نیازمند تزریق مالی دولت است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

قطار شهری برای گذر از پیچ رکود نیازمند تزریق مالی دولت است


عضو پارلمان شهری کرج اظهار داشت: پروژه قطار شهری کرج که وارد دهه دوم فعالیت خویش شده است، برای گذر از پیچ رکود نیازمند تزریق مالی دولت، بهره گیری از توان بخش خصوصی و نیز فاینانس مالی است.
فاطمه آجرلو در حاشیه دیدار جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران سازمان قطار شهری کرج با استاندار جدید البرز که در محل دفتر سیدحمید طهایی برگزار شد، به خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج گفت: متاسفانه برغم برگزاری نشست های مختلف با محوریت حل مشکلات پیش روی تکمیل متروی کرج و حصول نتایج و دستاوردهای مطلوب اما زمینه عملیاتی شدن بسیاری از آنها فراهم نیامده و کماکان مردم را چشم انتظار نگه داشته است. نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج با بیان اینکه ترافیک شهر به مرز بحران رسیده و شریان های ارتباطی به دلیل زیر ساخت های قدیمی ظرفیت جابه جایی این میزان خودرو را ندارند، توجه مسئولان را به آلودگی هوا، تهدید محیط زیست و سلامت شهروندان ناشی از آلایندگی خودروها جلب کرد و ادامه داد: آنطور که بر می آید برنامه های دولت اعم از افزایش نرخ سوخت و قیمت خودرو جهت کاهش تردد خودروها در سطح شهرها توفیق چندانی نداشته و کماکان ترافیک و آلودگی هوا صدرنشین مشکلات و دغدغه ها هستند. وی، انتقال بار ترافیکی خیابانها و معابر شهر به زیر و بالای زمین را استراتژی شهرهای پیشرفته جهان جهت مقابله با معضل ترافیک برشمرد و اضافه کرد: احداث قطار درون شهری که الگوبرداری از جابه جایی واگنی مسافران بین مسافت های دور است، گامی در راستای تسهیل سفرهای درون شهری، کاهش مصرف سوخت، روان سازی ترافیک، کمتر شدن تردد خودروهای تک سرنشین در شبکه معابر، رسیدن سریع تر مسافرین به مقصد و کاهش هزینه سفرهای درون شهری می باشد و اکنون بسیاری از شهرهای جهان مجهز به حمل و نقل ریلی و واگنی هستند. آجرلو در ادامه با تاکید بر اینکه احداث قطار شهری کرج نیز بر مبنای همین شالوده فکری هدفگذاری شد، اذعان داشت: جنسِ پروژه مترو با دیگر طرح های عمرانی اجرا شده در سطح شهر تفاوت های اساسی دارد و با توجه به عظمت و حجم عظیم کار، باید آن را در مقیاس ملی مورد ارزیابی قرار داد؛ چه بسا بسیاری از پروژه های ملی در برابر متروی کرج حرفی برای گفتن نداشته باشند.
وی افزود: پروژه مترو به دلیل فعالیت همزمان چند کارگاه عمرانی در سطح شهر و نیز نیاز مستمر به انجام خرید تجهیزات و امکانات بودجه بر است و به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار در هر شبانه روز نیاز دارد که برابر قانون تامین سهمی از آن متوجه مدیریت شهری و مابقی بر عهده دولت است. به گفته عضو هیات امنای شهر کرج، تاکنون هیچ یک از طرفین آنطور که باید و شاید به وظایف خویش در خصوص پروژه متروی کرج عمل نکرده اند اما از زمان روی کار آمدن ترکاشوند شهردار کرج شاهد تحرک بیشتر و بهتری برای انجام سریع تر کار هستیم که قطعا با نگاه تعاملی و حمایتی استاندار زمینه برای حرکت رو به جلو تقویت می شود. آجرلو، رفع موانع قانونی و تسهیل جهت بهره مندی پروژه متروی کرج از فاینانس مالی که مذاکرات آن با چند شرکت معتبر خارجی انجام شده است را مطالبه اصلی مدیریت شهری و سازمان قطار شهری از نماینده عالی دولت در البرز ذکر و تصریح کرد: کارشناسان با توجه به تحریم های اقتصادی و رکود مالی موجود، استفاده از توان مالی شرکت های بین المللی را بهترین گزینه برای غلبه بر توقف انجام کار می دانند و باور دارند با بهره برداری از متروی کرج و به سود رسیدن پروژه می توان نسبت به بازپرداخت اقساط یا پرداخت بدهی ها از محل فروش املاک و اراضی تحت مالکیت شهرداری اقدام کرد.
نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر کرج بیان کرد: به هر روی امید مردم کرج در مقطع زمانی کنونی به تدبیر دولت دوخته شده است و در شرایطی قرار داریم که گره ها تنها با تدبیر دولت باز می شود. آجرلو در پایان از نگاه مثبت و همراهی استاندار البرز برای تسریع در روند خدمت رسانی به شهروندان تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد؛ در سایه وحدت و تعامل موجود بتوانیم مقدمات بهره برداری از ایستگاه های مترو به ترتیب اولویت را فراهم آوریم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود