24 شهریور 1393
شماره خبر: 129298

راهکار اصولی عضو شورای شهر کرج برای حل مشکل کمبود پارکینگ عمومی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

راهکار اصولی عضو شورای شهر کرج برای حل مشکل کمبود پارکینگ عمومی


عضو شورای اسلامی شهر کرج با ارایه راهکار اصولی جهت حل مشکل پارکینگ عمومی در معابر سطح شهر، گزینه مناسبی پیش پای دست اندرکاران امر قرار داد.
فاطمه آجرلو ادامه داد: یکی از مشکلات شهری کرج طی سال های اخیر نبود جای مناسب برای پارک خودروها و تبدیل حاشیه معابر و کوچه ها به پارکینگ اختصاصی می باشد که عبور و مرور وسایل نقلیه را با کُندی مواجه کرده و به تشدید معضل ترافیک انجامیده است. وی اذعان داشت: کم لطفی سازندگان بناهای مسکونی و تجاری در تامین پارکینگِ اختصاصی به تعداد واحدهای احداثی از یکسو و کم توجهی شهرداری نسبت به راه اندازی پارکینگ های عمومی، طبقاتی و مکانیزه در سطح مناطق دوازده گانه کرج از دیگر سو به بروز مشکل کنونی انجامیده و شهر را در معرض بحرانِ کسری پارکینگ قرار داده است؛ بنحوی که می توان کرج را به پارکینگِ بزرگ خودروها تشبیه کرد! آجرلو افزود: البته در تبصره 16 کمیسیون ماده صد شهرداریها به صراحت از دریافت عوارض یا جریمه «کسری پارکینگ» سخن گفته شده و سازندگان موظف به پرداخت هزینه ای در قبال عدم تامین هر واحد پارکینگ خودرو می باشند که صدور پایانکار نیز منوط به همین اصل است. عضو کمیسیون حقوقی پارلمان شهری کرج در خصوص محل هزینه کرد عوارض «کسری پارکینگ» که دریافتِ آن در شهرداریهای سراسر کشور مرسوم و رایج است، تاکید کرد: بر اساس قانون، شهرداریها بایستی از محل جرایم دریافتی نسبت به احداث پارکینگ عمومی در نقاط مختلف سطح شهر اقدام نمایند تا نیاز مبرم شهرها به مکانی مناسب و ایمن برای پارکِ روزانه و شبانه خودروها تامین شود.
خلاء پارکینگ عمومی در سطح کلانشهر به شدت احساس می شود
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه شهرداری کرج طی دو دهه گذشته اهتمام خاصی برای راه اندازی پارکینگ های عمومی نداشته و خلاء این مکان عمومی در سطح مناطق دوازده گانه کلانشهر به شدت احساس می شود، اذعان داشت: همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به دلیل عدم سودآوری این حوزه و جذاب نبودن ساختِ پارکینگ عمومی به عنوان یک بسته اقتصادی قدم به این حوزه نگذاشته و به تقاضای مدیریت شهری جهت احداث پارکینگ های عمومی چراغ قرمز نشان داده اند. عضو پارلمان شهری کرج ادامه داد: اکنون در تهرانِ بزرگ طرحی به اجرا در آمده که تا حد زیادی نیاز پایتخت به پارکینگ های عمومی و طبقاتی را مرتفع ساخته و همچنین کانالِ هزینه کرد عوارض کسری پارکینگ را نیز بسیار شفاف کرده است.
افزایش روز افزون تعداد خودروها و نبود جای مناسب برای پارک!
آجرلو گفت: بر اساس تحقیقاتِ به عمل آمده، شهرداری تهران با حذف عوارض کسری پارکینگ از چرخه کمیسیون ماده صد نسبت به الزام سازندگان به خرید یک واحد پارکینگ عمومی به ازای هر واحد کسری پارکینگ در بنای احداثی اقدام کرده است که خوشبختانه به دلیل دارا بودن پشتوانه قانونی، آثار و برکات مثبتی به همراه داشته است. وی در توضیح بیشتر این خبر بیان کرد: در طرح مذکور، شهرداری تهران مجوز احداث تعدادی پارکینگ عمومی را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر کرده است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز دارای پراکندگی و جانمایی مناسبی هستند و شهروندان تمام مناطق شهری تهران به پارکینگ های مذکور دسترسی آسانی دارند. همچنین هر یک از واحدهای پارکینگ های عمومی دارای سند مجزای مالکیت می باشند که به تعداد مورد درخواست و دریافت قیمت کارشناسی شده در اختیار متقاضیان قرار می گیرند و البته قابل خرید و فروش هم می باشند. عضو کمیسیون حقوقی پارلمان شهری کرج اظهار کرد: با اجرای طرح فوق الذکر در تهران، معضل کمبود جای پارک در خیابان های اصلی و فرعی این کلانشهر تا حد زیادی کاهش یافته و افزون بر این، سازندگان دیگر انگیزه زیادی برای عدم تامین پارکینگ عمومی ندارند. آجرلو در پایان اظهار امیدواری کرد؛ شاهد اجرای این طرح در شهرداری کرج و برداشتن گام های رو به جلو در زمینه احداث پارکینگ های عمومی در سطح مناطق شهری کرج باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود