24 شهریور 1393
شماره خبر: 129316

نمایندگان مردم: ورود بخش خصوصی فصل طلایی اراضی تپه مرادآب را رقم می زند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نمایندگان مردم: ورود بخش خصوصی فصل طلایی اراضی تپه مرادآب را رقم می زند


جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج با حضور در ستاد ساماندهی تپه مرادآب در جریان گزارش عملکرد این نهاد از ابتدای سال جاری تاکنون قرار گرفتند و با تاکید بر اینکه اراضی آزادسازی شده در حکم الماس نتراشیده است، اظهار کردند: ورود بخش خصوصی فصل طلایی تپه مرادآب را رقم می زند.
سعید مصطفایی رئیس کمیسیون حقوقی و جذب مشارکت های بخش خصوصی، امیرحسام عباسی دبیر دوم شورا، مجید کاویانی رئیسه کمیته پژوهش ها و خسرو سرحدی عضو کمیسیون عمران پارلمان شهری کرج صبح امروز در راستای عمل به وظایف نمایندگی و سرکشی به ستادهای تابعه شهرداری در ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج حضور یافتند و با طرح پرسش ها و دغدغه های کارشناسی، توضیحات لازم را نیز از زبان علیرضا رحیمی مدیر اجرایی ستاد شنیدند. نمایندگان مردم با اشاره تملک و آزاد سازی بخش عمده اراضی ارتفاعات بالای 1400 مترمربع تپه مرادآب بر ایجاد زمینه های مناسب جهت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های گردشگری و توریستی تاکید کردند و از شهرداری کرج خواستند در این زمینه شتاب بیشتری به اقدامات خود ببخشد.
تملک املاک ریز دانه بسیار هزینه بر و طاقت فرسا بوده است
اعضای پارلمان شهری کرج با تاکید بر اینکه روند تملک املاک ریز دانه واقع در اراضی هدفگذاری شده بسیار هزینه بر و طاقت فرسا بوده است، خواستار بهره مندی از تجربیات ارزشمند ستاد ساماندهی طی دو و نیم دهه فعالیت مستمر و کارشناسی در راستای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده دیگر مناطق شهری کرج شدند. سعید مصطفایی در این بازدید اظهار داشت: پیدایش سکونتگاه های غیر رسمی در قلبِ شهرها تجربه تلخی است که هزینه های بسیار سنگین مادی و معنوی را بر نظام دولتی و شهری تحمیل می کند و باید با وسواس و جدیت از تکرار چنین تجربیاتی جلوگیری کرد؛ چرا که بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی علاوه بر به خطر انداختن هویت معماری و شهرسازی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را نیز به همراه دارند.
سعید مصطفایی - رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرج
وی ادامه داد: خوشبختانه مدیریت شهری با دور اندیشی زمینه های ارتقای ستاد ساماندهی به سازمان بهسازی و نوسازی را فراهم آورد تا بتوانیم دستی به سر و روی بیش از یکهزار هکتار بافت فرسوده کلانشهر کرج که زمینه ساز بسیاری مشکلات و معضلات هستند، بکشیم و آنها را تا حدودی نونوار کنیم. رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرج گفت: متاسفانه به دلیل شرایط خاص حاکم بر بافت های فرسوده امکان ارایه بسیاری خدمات شهری به آنها فراهم نیست و به نوعی ساکنین نیز در محلاتی با معابر تنگ و باریک و بی بهره از سرانه ها و امکانات شهری گرفتار مانده اند.
فراخوان بین المللی برای جذب سرمایه گذار
عباسی، دبیر دوم شورای شهر کرج نیز گفت: با توجه به هزینه های میلیاردها تومانی که صرف تملک و آزادسازی پلاک های مسکونی و تجاری ریز دانه واقع در اراضی تپه مرادآب شده است، جا دارد بهترین استفاده از آن صورت گیرد و حتی از مجموعه های توانمند بین المللی برای اجرای طرح های گردشگری و احداث هتل، پارک تفریحی، تلکابین و... دعوت بعمل آید. وی بیان داشت: یکی از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر مردم شریف اسلام آباد شده، مشکل صدور پروانه ساخت برای املاک واقع در اراضی ارتفاعات زیر 1400 متر است که نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته و امید است با بازنگری طرح تفصیلی کرج، بتوانیم به دغدغه ایشان نیز توجه لازم را داشته باشیم.
بافت های فرسوده در معرض تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی هستند
مجید کاویانی در بخش دیگری از بازدید از ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج با اشاره به هزینه شش میلیارد تومانی نوسازی هر هکتار بافت فرسوده، وجود بیش از 1000 هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج را یادآوری کرد و گفت: ساکنان بافت‌های فرسوده به دلیل مسایل خاص و مشکلات مبتلابه، بیش از سایر نقاط شهر در معرض تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی هستند و از همین رو، بافت فرسوده را باید در قالب یک معضل چند وجهی مورد بحث و بررسی قرار داد.
نمایندگان مردم در حال طرح دغدغه های خویش
عضو شورای شهر کرج با انتقاد از روند کند نوسازی بافت‌های فرسوده در کرج، خواستار جدیت بیشتر مردم و مسئولان برای خروج بناهای ناپایدار و بی‌کیفیت از چرخه شهری شد و افزود: در صورت وقوع زلزله احتمالی در کرج و تهران، بافت‌های فرسوده بر سر ساکنان آوار می‌شود و علاوه بر ایجاد خسارت‌های صدها میلیارد تومانی، جان هزاران نفر را می‌گیرد و بخشی از کرج را به ویرانه تبدیل می‌کند. کاویانی بهره‌مندی مالکان بناهای فرسوده از تسهیلات بانکی نوسازی، تصویب بسته‌های تشویقی برای رونق ساخت و سازها در بافت‌های فرسوده و توانمندسازی ساکنین بافت‌های فرسوده را از جمله راهکارها برای کاهش حجم آن خواند و اظهار امیدواری کرد: دولت و مدیریت شهری طرح‌های خوبی در این زمینه پیش‌بینی و اجرایی کنند. خسرو سرحدی نیز بر استفاده از توانمندی ساکنین جهت نوسازی بافت های فرسوده تاکید کرد و از آن به عنوان راهکاری مناسب برای شتاب بخشی به این چرخه یاد کرد. عضو کمیسیون عمران پارلمان شهری گفت: نوسازی بافت های فرسوده بدون اعتمادسازی و مشارکت ساکنین شدنی نیست و مادامی که آنها برای خروج از بناهای ریزدانه و ناپایدار احساس ضرورت نکنند، قطعا نمی توان به خروجی مثبت اقدامات صورت گرفته امیدوار بود. خوشبختانه یکی از توفیقاتِ مطلوب ستاد ساماندهی جلب مشارکت و اعتماد ساکنین است که جای تقدیر و تشکر دارد. نمایندگان مردم همچنین از فرماندار کرج به جهت اهمیت به مباحث ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج و پیگیری ویژه جهت تملک املاک ریزدانه باقیمانده تقدیر و تشکر کردند.
به اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال نیازمندیم
مدیر اجرایی ستاد ساماندهی تپه مرادآب کرج نیز در این دیدار گفت: اکنون نزدیک به 70 هکتار از 72 هکتار اراضی هدفگذاری شده آزادسازی شده است که برای تملک بیش از 370 پلاک باقیمانده به اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال نیازمندیم. به ترتیب از چپ به راست: امیر حسام عباسی دبیر شورای شهر کرج و علیرضا رحیمی مدیر اجرایی ستاد ساماندهی
علیرضا رحیمی گفت: خوشبختانه در 5 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 70 درصد بودجه نقدی ستاد جذب شد و تلاش می کنیم روند شتابان تملک اراضی ریز دانه به قوت خود ادامه داشته باشد. وی، همچنین از اعتماد و توجه نمایندگان مردم به جهت ارتقای ستاد ساماندهی به سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده تقدیر و تشکر کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود