8 شهریور 1393
شماره خبر: 128335

تصویب کلیات تشکیل سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهرداری کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

تصویب کلیات تشکیل سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهرداری کرج


رئیس پارلمان شهری از تصویب کلیات ارتقای اداری ستاد ساماندهی تپه مراد آب به سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهرداری کرج در صحن علنی شورای شهر خبر داد.
محمود دادگو با اعلام خبر فوق اظهار داشت: ستاد ساماندهی تپه مراد آب کرج که به صورت هیات امنایی اداره می شود، در دهه هفتاد جهت تملک و آزادسازی 72 هکتار از اراضی ارتفاعات بالای 1400 مترمربع منطقه اسلام آباد تشکیل شد و طی دو دهه اخیر با اعتبار زیادی موفق به خرید پلاک های ریز دانه و ناپایدار مسکونی، تجاری و اداری 70 هکتار از اراضی فوق الذکر شده و بزودی ماموریت خود را با موفقیت به اتمام می رساند. وی از ستاد ساماندهی تپه مراد آب کرج به عنوان یکی از موفق ترین تجربه های آزادسازی سکونتگاه های غیر رسمی در سطح کشور یاد کرد و افزود: گرچه در برخی نقاط کشور ستادهای مشابهی آغاز بکار کرد اما برغم وجود امکانات و اعتبارات لازم اما موفق به جلب اعتماد ساکنین سکونتگاه غیر رسمی جهت فروش املاک خویش نشدند و پس از مدتی، طرح به صورت نیمه کاره رها شد.
وجود بیش از هزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج
دادگو با اشاره به وجود بیش از یکهزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج بر اساس آمارهای رسمی، از آن به عنوان یک چالش جدی یاد و عنوان کرد: با توجه به مشکلات فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و ... حاکم بر لکه های فرسوده شهر و عرض بسیار کم معابر، در صورت بروز هرگونه زلزله یا سایر بلایای طبیعی و غیر طبیعی شاهد بروز فاجعه انسانی و ایجاد خسارت های هولناک خواهیم بود و بهتر است قبل از آنکه در شرایط واقعی با یک بحران جدی مواجه شویم، خودمان برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده آستین همت بالا بزنیم. وی با تاکید بر اینکه قانونگذار سهم هر یک از دستگاه های دولتی، شهرداریها و ساکنین بافت های فرسوده جهت بهسازی و نوسازی بناهای ناپایدار را مشخص کرده است، بیان کرد: متاسفانه طی سال های اخیر آهنگ نوسازی بافت های فرسوده در کرج به نسبت سایر کلانشهرهای کشور بسیار کُند بوده و چنگی به دل نمی زند. این در حالی است که کلانشهر مشهد با فروش اوراق مشارکت و جلب مشارکت بخش خصوصی، سالانه حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار را روانه بافت های فرسوده می کند.
توانمندسازی هر هکتار بافت فرسوده نیازمند حداقل ده میلیارد تومان اعتبار است و مداخله در این بافت ها جهت بهسازی و نوسازی بدون مشارکت و همکاری ساکنین و پشتیبانی مادی دولت شدنی نیست و از همین رو، نیاز به تشکیل سازمانی تخصصی به شدت احساس می شود... این نماینده مردم در شورای شهر گفت: عدم مشارکت ساکنین بافت های فرسوده و عدم اعتماد آنها به برنامه های دولت و مدیریت شهری عمده چالش نوسازی و بهسازی آنها به شمار می رود؛ بنحوی که طی سالیان اخیر سهیمه استان البرز از خط اعتباری تسهیلات بانکی ویژه نوسازی و بهسازی بناهای ناپایدار به دلیل عدم استقبال برگشت خورده و میان سایر شهرهای کشور تقسیم شده است.
نیاز به تشکیل سازمانی تخصصی به شدت احساس می شود
به گفته رئیس شورای شهر کرج، توانمندسازی هر هکتار بافت فرسوده نیازمند حداقل ده میلیارد تومان اعتبار است و مداخله در این بافت ها جهت بهسازی و نوسازی بدون مشارکت و همکاری ساکنین و پشتیبانی مادی دولت شدنی نیست و از همین رو، نیاز به تشکیل سازمانی تخصصی به شدت احساس می شود. دادگو ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن ستاد ساماندهی در اواخر انجام ماموریت خویش، مدیریت شهری به این جمع بندی رسید که ستاد مذکور با ایجاد تغییراتی در ساختار و جلب نظر اعضای هیات امناء، به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرج ارتقاء یابد تا بتواند با بهره گیری از تجربیات و توانمندیهای گذشته، فعالیت های خود را به تمام سطح بافت های فرسوده کرج تسری دهد.
بر اساس اظهارات رئیس شورای شهر کرج، سازمان مذکور پس از تشکیل نسبت به شناسایی دقیق بافت های فرسوده، ایجاد دفاتر نمایندگی در محلات و نقاط متراکم شهر به لحاظ بناهای فرسوده و آغاز مطالعات کارشناسی جهت مداخله علمی اقدام می کند و با جلب مشارکت ساکنین، به سمت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و بناهای ناپایدار حرکت می کند. وی در پایان گفت: البته طرح مذکور فعلا در ابتدای مسیر قرار دارد و اینکه سازمان مذکور در چه سطح و تشکیلاتی راه اندازی شده و حیطه اختیارات و میزان اعتبارات آن چه میزان خواهد بود و ساکنین بافت های فرسوده از چه طریق امکان مشارکت در این امر خطیر را خواهند داشت، به انجام مطالعات بعدی بستگی دارد که در آینده اطلاع رسانی می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود