27 آذر 1393
شماره خبر: 133888

توسعه شتابان شهرها معماری شتابان شهری را رقم زد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

توسعه شتابان شهرها معماری شتابان شهری را رقم زد


معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج توسعه شتابان شهرها را یکی از عوامل ایجاد معماری های شتابان در شهر ارزیابی کرد و بیان داشت: در طراحی شهری مسائل مرتبط با محیط طبیعی مانند شیب اراضی، بیوگرافی منطقه، فضای سبز و مجاورت ها به خوبی دیده نشده و اینها به چهره شهر آسیب رسانده است.
نخستین سمینار "سیما و منظر شهری"در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد و ضمن آن محققان و مهندسان حوزه معماری و شهرسازی، مطالبی را در خصوص اهمیت جایگاه منظر و سیمای شهری در شکل گیری هویت اجتماعی شهروندان بیان کردند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج در این خصوص با اشاره به اینکه این معاونت برگزاری همایش ها و سمینارهایی با موضوعات شهرسازی و معماری را طی سال های اخیر و به منظور تعمیق جایگاه این بخش ها مد نظر قرار داده است، اضافه کرد: مقررات ملی ساختمان، مباحث ایمنی و امنیت سازه ها و نماسازی از موضوعاتی بوده که در سال های گذشته همایش های مرتبط با آن از سوی معاونت شهرسازی و معماری برگزار شده است. احدالله احمدی پرگو برگزاری نخستین سمینار "سیما و منظر شهری" در کرج را نیز به منظور تبیین اهمیت نمای شهری در تحکیم دیدگاه شهروندان نسبت به هویت و موقعیت محل اسکان خود عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین از جمله اهداف برپایی سمینارها استفاده از ظرفیت مهندسان شهر و قرار دادن علم و تجربه آنان در اختیار سازندگان است.
وی با تاکید بر اهمیت نماسازی و ایجاد منظر مناسب شهری، ادامه داد: طراحی بیشتر ساختمان ها به تنهایی و بدون در نظر گرفتن جوانب آن، زیبا و چشم نواز است اما به محض تلفیق با دیگر عناصر شهری، موجب ایجاد نابسامانی در شهر شده و تاثیر نامطلوبی بر حس زیبایی شناسی شهروندان دارد.
طرح جامع سیما و منظر شهری تدوین می شود
احمدی پرگو با یادآوری اینکه برای نیل به مطلوبیت فضای شهر در بحث سیمای شهری، نیازمند ایجاد ضوابط و مقررات مناسب هستیم، به تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص اشاره کرد و افزود: تصویب تهیه طرح جامع سیما و منظر شهری با هدف ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری از جمله تصمیماتی بوده است که تاثیری مطلوب بر نمای بصری شهر خواهد گذاشت. معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج اذعان داشت: بر اساس این مصوبه، شهرداری کرج در قالب معاونت شهرسازی و معماری به امضای قرارداد با مشاور تهیه طرح جامع سیما و منظر شهری پرداخته است. وی ادامه داد: همچنین به منظور ساماندهی نمای ساختمان ها، کمیته ارتقای سیما و منظر شهری با همکاری انجمن معماری تصویب شده که بر اساس آن دریافت تصویب نقشه نما همزمان با صدور پروانه ساختمانی و تطبیق نقشه با نمای پایانی کار، در نظر گرفته شده است. احمدی پرگو اضافه کرد: اجرای این اقدامات در عمل بسیار دشوار است و تحقق آن جز با همکاری و هماهنگی ارگان ها و دستگاه های مسئول و در مرور زمان ممکن نخواهد بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود