14 دی 1393
شماره خبر: 134846

ممیزی، مبنای برنامه ریزی های جامع شهری خواهد بود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ممیزی، مبنای برنامه ریزی های جامع شهری خواهد بود


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج به بیان مفهوم ممیزی پرداخت و بیان داشت: ممیزی به معنای برداشت و جمع آوری اطلاعات از وضعیت موجود در محدوده های قانونی شهر است.
مهرداد فیروزبخت چنان که در پایان اجرای طرح، اطلاعات وسیعی در خصوص حوزه هایی چون املاک و فضای سبز و نحوه توزیع آنها در شهر و کیفیت و کارایی آن از نوع تجاری، مسکونی، اداری، خدماتی و ... در اختیار برنامه ریزان شهری قرار خواهد گرفت. فیروزبخت تصریح کرد: این اطلاعات محدود به حوزه املاک نخواهد بود. در واقع ممیزی شامل تمامی بخش های شهری است به طوری که جزییات و مختصات تمام عناصر شهر نظیر تعداد و انواع معابر، ادارات و دستگاه ها، سازمان های مردم نهاد در این طرح جمع آوری شده و در برنامه ریزی های آتی شهر مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی اجرای عملیات ممیزی در شهر را بر اساس ماده 9 قانون عمران و نوسازی شهر عنوان کرد که بر اساس آن شهرداری موظف به اجرای این عملیات است.
برداشت اطلاعات مبنای برنامه ریزی است
فیروزبخت با بیان اینکه برداشت اطلاعات یکی از مبانی برنامه ریزی است که در حوزه انسانی به صورت 10 سال یک بار و در بخش های توسعه شهری به فاصله 5 سال انجام می گیرد؛ اظهار داشت: نخستین گزینه ای که مشاوران برای تهیه طرح های مختلف شهری به آن نیاز خواهند داشت، جزییات اطلاعات و داده های مرتبط با موضوع است و انجام عملیات ممیزی امکان تهیه بخش گسترده ای از این اطلاعات را فراهم می کند. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج، تهیه طرح های توسعه شهری نظیر طرح تفصیلی، جامع شهری و جامع حمل و نقل و ترافیک را از وظایف شهرداری کرج عنوان کرد و یکی از مهمترین شاخص ها و مبناهای تهیه دقیق و علمی این طرح ها را وجود اطلاعات دقیق شهری دانست. این مسئول گفت: این بخشی از طرح های جامع شهری است که با استفاده از داده های فوق انجام می گیرد؛ در واقع تمامی طرح ها و برنامه هایی که برای رفاه حال شهروندان تهیه و تنظیم می شود در پی اجرای ممیزی، با اشراف کامل بر نیازها و خواست شهر با توجه به نتایج عملیات خواهد بود.
ثبت مکانیزه اطلاعات شهری
وی به ارائه توضیحاتی در خصوص روند اجرای عملیات ممیزی نیز پرداخت و تاکید کرد: برداشت اطلاعات در تهیه طرح ممیزی کاملا مکانیزه انجام می گیرد و نرم افزار به کارگیری شده به این منظور بر پایه GISعمل خواهد کرد. با بهره گیری از این برنامه، اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار اتوماسیون شهرداری قابل پیاده سازی بوده و امکان همپوشانی اطلاعات در این دو بخش امکان پذیر خواهد بود. این قابلیت امکان دسترسی سریع و ساده به اطلاعات را برای کاربران فراهم می کند که این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماموران تهیه آمار به تبلت های تحت سیستم اندروید مجهز هستند، با ورود اطلاعات خام به دست آمده و تحویل داده ها به ستاد مرکزی، این اطلاعات در قالب برنامه تحت ویندوز، بارگذاری و پیاده سازی می شود. ثبت اطلاعات در نرم افزار به صورت "پارسل" در نقشه GIS انجام گرفته و با کلیک روی پارسل مورد نظر، تمامی داده ها در سطوح مختلف قابل مشاهده خواهد بود. وی از بررسی صحت اطلاعات توسط حوزه ناظر خبر داد و اضافه کرد: در ادامه این روند، شهروندان می توانند با تایپ کد نوسازی خود، اطلاعات پرونده شان را دریافت نمایند.
کاهش درصد خطا و دخل و تصرف در اطلاعات
فیروزبخت این سیستم را موجب اصلاح روال نامناسب قبلی که کار در آن به صورت دستی انجام می گرفت، دانست و تصریح کرد: در سیستم مکانیزه، امکان دخل و تصرف در اطلاعات بسیار پایین آمده و درصد خطا کاهشی چشمگیری خواهد داشت. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج از خروجی های آینده طرح ممیزی را شکل گیری و ساماندهی نظام پرداخت ها در شهرداری از طریق هماهنگی با بانک ها عنوان کرد و یادآور شد: همچنین درخواست صدور پروانه، صدور گواهی و نظایر آن در آینده به صورت سیستمی انجام می گیرد. وی شرط تحقق این اهداف بلند مدیریت شهری را مشروط بر تکمیل اطلاعات از طریق همکاری شهروندان با ماموران و نیز ادامه تهیه و ثبت اطلاعات و تغییرات بوجود آمده در آنها توسط ماموران بازدید مناطق 12 گانه ارزیابی کرد و ادامه داد: در این صورت نیازی به انجام مجدد ممیزی در شهر نخواهیم داشت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود