16 اسفند 1393
شماره خبر: 138889

افتتاح فرهنگسرای "شهید آوینی" زمینه ساز توسعه فرهنگی شهر است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

افتتاح فرهنگسرای "شهید آوینی" زمینه ساز توسعه فرهنگی شهر است


شهردار کرج با اشاره به افتتاح فرهنگسرای "شهید آوینی" طی هفته جاری عنوان کرد: افتتاح و بهره برداری از این مجموعه فرهنگی، زمینه ساز توسعه فرهنگی شهر است.
علی ترکاشوند با بیان اینکه سرمايه های فرهنگی جامعه در ارتقاء ظرفيتهای این حوزه نقش دارد، گفت: حاصل رشد، توسعه و ارتقاء سرمايه های فرهنگی در هر جامعه ای، زمینه ساز پویایی جامعه در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، شهروندی و ... است. وی عنوان کرد: برنامه های تدوین شده در مراکز فرهنگی و سیاستگذاری این مجموعه ها، نقشه راه برای "توسعه فرهنگی" و نحوه صحیح و اصولی فرهنگسازی در جامعه مدنی مبتنی بر فاکتورها و مشخصه های آن جامعه را ترسیم می کند. این مدیر با بیان اینکه شهرداریها به واسطه نقش های مختلفی که در جامعه مدنی شهر ایفا می کنند، برای توسعه فرهنگ به ویژه «فرهنگ شهروندی» با توجه به حیطه کاری، وظایف و اختیارات سازمانی سیاستگذاری می کنند، گفت: شهرداری کرج نیز با توجه به این مهم، فعالیتهای متنوعی را با محور ایجاد فضاهای فرهنگی، اجرای برنامه های متنوع با موضوع فرهنگ و شهروند به انجام رسانده است که ارزیابی های صورت گرفته حاکی از میزان اثر گذاری است. ترکاشوند با اشاره به فعالیتها فرهنگی معاونت و سازمان فرهنگی شهرداری کرج بیان کرد: این مجموعه های فرهنگی تحت پوشش شهرداری با دیگر مراکز فرهنگي شهر تعامل سازنده و مطلوبی دارند و این خود موجب پیشرفت همه جانبه فرهنگ در جامعه شهری می شود.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع "مخاطب شناسي" در اجرای برنامه های فرهنگی، عنوان کرد: کلانشهر کرج با دارا بودن عنوان "ایران کوچک" که حاکی از حضور اقوام متعدد با فرهنگهای مختلف در این مختصات جغرافیایی است، نیاز به سیاستگذاریهای کلان فرهنگی با لحاظ کردن ویژگیهای فرهنگی این قومیتها دارد. ترکاشوند، اظهارداشت: فعاليت های فرهنگی در سایر کلانشهرها می تواند الگویی براي ساير شهرها باشد تا به واسطه آن فعاليت های این مراکز به خصوص در حوزه مشارکت های مردمی به عنوان سندی راهبردی تلقي شوند و به تبع آن عرصه فرهنگ از تجارب مثبت آن بهره مند شود.
لزوم ارتقاء سرمایه های فرهنگی جامعه
شهردار کرج در بخشی دیگر از گفته های خود با تاکید بر لزوم ارتقاء سرمایه های فرهنگی در جامعه اظهارداشت: تحقق این مهم نیازمند فراهم آوردن شرایط و امکانات فرهنگی است که از جمله آن تعریف ساختارهای توسعه فرهنگ در قالب احداث فرهگسراها و مجموعه ها و مراکز فرهنگی برای اقشار و گروهای سنی مختلف است. ترکاشوند با اشاره به افتتاح "فرهنگسرای شهید آوینی" در این کلانشهر، عنوان کرد: این فرهنگسرا در مساحت دو هزار و 245 متر مربع احداث و در محدوده شهری منطقه 11 کرج، روز هجدهم اسفندماه جاری با هدف توسعه سرانه فرهنگی در این کلانشهر، افتتاح می شود. وی با عنوان این موضوع که سرمایه های اجتماعی و فرهنگی از نیازهای مهم جامعه مدنی هستند و برنامه ریزی همه مسئولان و مدیران ارشد باید معطوف به توسعه این سرمایه ها باشد، دقت مسئولان و متولیان فرهنگی در تدوین برنامه های فرهنگی را امری ضروری دانست و گفت: از دیگر مولفه های مهم در راستای پیشرفت و توسعه فرهنگ تدوین، طراحی و اجرای برنامه ها فرهنگی با توجه به تغييرات فرهنگی در جامعه است. ترکاشوند با اشاره به نقش فرهنگسراها در به وجود آمدن رفتارهای اجتماعی مطلوب در سطح شهر همچنین رشد کیفی در زمینه‌های فرهنگی، عنوان کرد: از دیگر کارکردهای مفید و سازنده فرهنگسراها ارتقاء فرهنگ شهروندی و پیشگیری از خسارتهای ناشی از رفتارهای نابه‌هنجار بر جامعه است. وی در پایان با بیان اینکه برای ارتقای سطح فرهنگسراهای کرج باید برنامه ریزی کلانی داشت، عنوان کرد: فرهنگسرها باید با برنامه ‌ریزی مدون و هدف دار نسبت به انجام فعالیت‌هایی با محور علم و دانش اقدام کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود