29 آبان 1391
شماره خبر: 15318

ترويج کتابخوانی سیاست حوزه فرهنگ

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ترويج کتابخوانی سیاست حوزه فرهنگ

سپیدار آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج عنوان کرد: از سیاست های مهم حوزه فرهنگ در ساختار مدیریت شهری، رونق کتابخوانی است.
مصطفی رضا حسینی در بازدید از مجموعه فرهنگی چیستا با بیان این مطلب افزود: از جمله نیازهای مهم شهر و زندگی شهری توسعه فضا های فرهنگی به منظور ارتقاء سرانه فرهنگ است که با توجه به اهمیت این موضوع، رونق کتابخوانی یکی از سیاست های حوزه فرهنگ در ساختار مدیریت شهری است. وی، توجه به عرصه های فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه، کتاب و کتابخوانی از سرفصل های مهم عرصه فرهنگ است، عنوان کرد: توجه به این مهم نقش بسزایی در ایجاد روابط فرهنگی دارد. این مسئول با تاکید بر توسعه سرانه کتابخوانی، این مهم را از شاخص های بارز و کارآمد توسعه فرهنگی خواند و گفت: بر این اساس نیاز است برنامه هایی با هدف رسیدن به این مهم از سوی متولیان عرصه فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی طراحی، تدوین شود. رضا حسینی با تاکید بر افزایش تاثیر گذاری طرح های تدوین شده در رابطه با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، گفت: این طرح ها باید به گونه ای باشد که به بطن جامعه نفود کند. وی با تاکید بر اینکه، فرهنگ کتابخوانی از شاخص های مهم جامعه است، افزود: از جمله اقدامات و فعالیت هایی که باید در عرصه کتاب و کتابخوانی مد نظر متولان فرهنگی قرار گیرد، تلاش برای ارتقاء سرانه مطالعه است که برای تحقق این مهم نیز نیاز است، موضوع کتابخوانی در راس امور قرار گیرد و به یکی از نیازهای اساسی و ضروری مردم تبدیل شود. رضا حسینی، جایگاه فرهنگ مطالعه در کشور را یادآور شد و با بيان اینکه، نیاز جامعه تجلی فرهنگی است، اظهارداشت: برای تحقق این مهم نیاز به اخذ سیاست هایی مبنی بر افزایش کارکرد مثبت نهادهای فرهنگی دارد. وی عنوان کرد: رسیدن به نقطه ایده آل و استاندارد مطالعه و کتابخوانی در گرو ارائه برنامه های مدون و همسو بین نهادهای متولی فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. رضا حسینی، یکی از مهمترین راهبردها در یک برنامه ریزی صحیح فرهنگی را رواج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف و ترویج عادت کتابخوانی همچنین بستر سازی فرهنگی برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است تا تحت تاثیر این برنامه ها راهکارهای فرهنگ کتابخوانی در جامعه به صورت علمی و عملی از سوی کارشناسان ذیربط ارائه شود.
نهضت کتابخوانی بازوی توسعه فرهنگی است
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج تاکید کرد: نهضت کتابخوانی بازوی توانمندی برای توسعه فرهنگی و ارتقاء سرانه کتابخوانی است که در نهایت منجر به تداوم فرهنگ در جامعه می شود. رضا حسینی، رسیدن به راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی بین مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان را از اولویت های مهم حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری ذکر و عنوان کرد: از جمله این راهکارها نهادینه و مردمی کردن فرهنگ مطالعه است ضمن آنکه در این مسیر تامین منابع و ایجاد انگیزه در افراد می تواند در توسعه و ارتقاء سرانه مطالعه بسیار کارساز باشد. وی، رسیدن به ایده آل های عرصه فرهنگی به خصوص عرصه کتاب و کتابخوانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: ایجاد فضاهای فرهنگی در قالب مراکز و مجموعه های فرهنگی، کتابخانه ها، مراکز فروش کتاب نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه مطالعه بین عموم مردم دارد. این مسئول ادامه داد: با فراهم آوردن زمینه های مساعد در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه، تامین منابع گسترده و متنوع کتاب ضمن ایجاد انگیزه و عادت همگان به کتابخوانی، بستر سازی فرهنگی نیز برای اجرای برنامه های فرهنگی محقق می شود. رضا حسینی بر استفاده و بهره گیری از روش ها و برنامه های تبلیغی، تشویقی همچنین استفاده از ظرفیت های موجود سازمان ها و نهادهای متولی فرهنگ کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، تاکید کرد و گفت: ایجاد، توسعه، تجهیز و اداره کتابخانه ها با استفاده از امکانات و روش های عملی موجب ارتقای توانمندی فکری افراد و بالا رفتن سرانه مطالعه می شود. وی با مثبت ارزیابی کردن کارکرد مجموعه فرهنگی چیستا اظهارداشت: عملکرد این مجموعه در راستای سیاست های عرصه فرهنگ است.



منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود