19 اسفند 1393
شماره خبر: 139107

"برنامه ریزی راهبردی" حرف اول را در توسعه شهری می زند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

"برنامه ریزی راهبردی" حرف اول را در توسعه شهری می زند


شهردار کلانشهر کرج اظهار داشت: "برنامه ریزی راهبردی" حرف اول را در توسعه شهری می زند و جهت گیری مدیریت شهری نیز باید به این سمت و سو باشد.
دکتر علی ترکاشوند در تعریفی از برنامه ریزی و مدیریت شهری به مفاهیم متعددی که در این راستا وجود دارد، اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی به ویژه برنامه ریزی شهری به مفهوم پیش بینی مجموعه نیازهای جامعه شهری، خواسته های شهروندی و به تبع آن دستیابی به سلسله اقداماتی که با انجام آن نیازهای شهر و شهروندان مرتفع می شود، اتلاق می گردد. وی عنوان کرد: شهرداریها با توجه به مجموعه وظایفی که در قانون برای آنها تعریف شده است، انجام اقدامات متعددی را عهده دار هستند که می توان از مهمترین آنها به تدوین و اتخاذ سیاست های کلان در ارتباط با اجرای برنامه های شهری اشاره کرد. ترکاشوند با تاکید بر جهت دهی به سمت مدل های برنامه ریزی های شهری همسو با تغییرات جامعه مدنی در پروسه زمان، اظهارداشت: ورود تکنولوژی های نوین موجب تغییر در ساختار شهری و شکل گیری تنوع خواسته های شهروندی می شود؛ بر این اساس، مدیریت نوین بر ایجاد هماهنگی بین تغییرات و نیازهای واقعی تاکید دارد. وی، اظهارداشت: برنامه ریزی برای مدیریت یک شهر با توجه به ماهیت شهرها که با پیچیدگی های بسیاری همراه هستند، امری بسیار حساس و در عین حال دشوار است. بر این اساس انتخاب شهرداری کرج برای انجام مدیریت بهینه بر شهر علاوه بر شناخت امکانات، ورود پیدا کردن به روند تحولات شهری است.
ضرورت برنامه ریزی جامع برای مدیریت بهینه در شهر
شهردار کرج در بخشی دیگر با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی های جامع به منظور جاری کردن مدیریت بهینه در شهر، عنوان کرد : این برنامه ها شامل سیاست گذاری برای دامنه وسیعی از موضوع های شهری اعم از زیرساختی، عمرانی، زیربنایی، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی، اجتماعی و... می شود. ترکاشوند، افزود: در شهرداری کرج به رغم شرایط حاکم بر جامعه که تحریم از مهمترین آنها می باشد، برنامه ریزی راهبردی و استراتژیکی در خصوص اجرای طرح های خرد و کلان شهری صورت گرفته است. در این برنامه ریزی ها آنچه بسیار شاخص و قابل توجه است، تعیین اولویت ها می باشد. وی، عنوان کرد: در برنامه ریزی ها اهداف، مقاصد برنامه ریزی از پیش توسط برنامه ریزان و کارشناسان شهری تدوین می شود. حاصل این اقدام که در تصمیم سازی ها و تعیین اهداف و سیاست نقش دارد، رسیدن به طرحی جامع برای پیشبرد اهداف شهری است.
برنامه ریزی راهبردی حرف اول را در انتفاع شهر می زند
شهردار کرج با بیان اینکه برنامه ریزی راهبردی حرف اول را در انتفاع شهر می زند، عنوان کرد: این برنامه ریزی رویکرد نوینی است که با بهره گیری از اصول و مبانی توسعه پایدار شهری، عمران و توسعه را در شهر ممکن می سازد، ضمن آنکه با جاری کردن آن در برنامه ریزی های شهری می توان به ترسیم چشم انداز توسعه شهر دست یافت. ترکاشوند در پایان گفت: مدیریت راهبری همچنین توان شهر برای رویارویی با مسائل اساسی که بطور اجتناب ناپذیر در بطن جامعه شکل می گیرد را افزایش می دهد. بی شک جهت توسعه یک شهر نیاز به بهره برداری از این رویکرد هستیم، زیرا تنها در این صورت است که می توان کیفیت زندگنی شهروندان را ارتقاء داد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود