31 فروردین 1394
شماره خبر: 140585

انتقاد اعضای شورای شهر از عدم ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی توسط شهرداری کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

انتقاد اعضای شورای شهر از عدم ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی توسط شهرداری کرج


اعضای شورای اسلامی شهر کرج در جلسه علنی از نحوه واگذاری تابلوهای تبلیغاتی و کیوسک‌های مطبوعاتی توسط شهرداری که سبب برهم خوردن چهره شهر می‌شود، انتقاد کردند.
جلسه شورای اسلامی شهر کرج پیش از ظهر امروز با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، شهردار کرج، معاون خدمات شهری شهرداری کرج و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری در صحن علنی شورا با محوریت عملکرد سازمان زیباسازی در مورد ساماندهی تابلوها و کیوسک‌های مطبوعاتی سطح شهر و برهم زدن منظر شهری برگزار شد. سعید فیروزگاه با اشاره به اینکه سیمای شهری صرفا به تابلوها مربوط نمی‌شود، اظهار داشت: ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی از معضلات شهر محسوب می‌شود که تعدد آن‌ها و برهم زدن منظر شهری در برخی مناطق اعم از ورودی جاده چالوس و امامزاده محمد(ع) بسیار مشهود است. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: متاسفانه پل‌های عابر پیاده که در سطح شهر کرج نصب می‌شود، علی‌رغم تاکید و مصوبه شورا مکانیزه نیست و بیشتر به عنوان تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد:‌ قسمت زیادی از این تابلوها در اختیار هیئت‌های مختلف از جمله هیئت رزمندگان است که باید ساماندهی شود. امیرحسام عباسی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد و احداث پل‌های عابرپیاده تسهیل در رفت‌وآمد مردم و کاهش ترافیک در شهر است، گفت: تبلیغات بر روی عرشه پل پیش از نصب آن امری غیرقانونی است و باید از این کار جلوگیری شود. عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: با این کار فلسفه ایجاد پل به باد فراموشی سپرده می‌شود که در این زمینه باید با توجه و دقت بیشتری عمل کرد تا اقداماتی که برای شهروندان انجام می‌شود مورد استفاده و مفید واقع شود.
شورای شهر وظیفه‌ای برای کسب درآمد سازمان‌ها ندارد
سعید مصطفایی با اشاره به آئین‌نامه نصب و نظارت بر تابلوهای سطح شهر و عملیاتی شدن آن، بیان کرد: پس از گذشت 30 روز از سال جدید تاکنون این کار اجرایی نشده که باید در دستور کار قرار گیرد. رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه شورا هیچ‌گونه وظیفه ذاتی به منظور کسب درآمد برای سازمان‌ها ندارد، تصریح کرد: برخی از تابلوها از سوی شهرداری به اشخاص و نهادها واگذار شده و آنان نیز این تابلوها را در اختیار دیگر افراد قرار می‌دهند. وی با اشاره به اینکه تعدد این تابلوها آلودگی بصری در شهر ایجاد می کند که باید در این زمینه اقدام شود، گفت: وجود این تابلوها روحیات مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد و این امر در پرونده‌های قضایی که در محاکم شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد بی‌تاثیر نیست. مصطفایی با اشاره به بازار ملاصدرا که از اساس خلاف موازین قانونی ایجاد شده، اظهار داشت: تابلوهایی که بر روی این مکان نصب شده در داخل بازار مستقر نیستند و هیچ‌گونه ارتباطی با آن ندارند و تنها چهره شهر را نازیبا کرده و سبب برهم خوردن منظر شهری شده‌اند. عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود: قراردادها با شرکت‌های تبلیغاتی فاقد موارد حقوقی کافی است که باید انجام شود و در این زمینه کمیسیون حقوقی شورا برای مساعدت اعلام آمادگی می‌کند.
تخلفات و تبعیض در انعقاد قرار داد با شرکت‌های تبلیغاتی رفع شود
غفور قاسمپور دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرج، بیان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری کرج باید برنامه جامعی در این زمینه داشته باشد تا بر اساس آن تصمیم‌گیری لازم انجام شود. وی با انتقاد از تبعیض در مبلغ قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های تبلیغاتی، گفت: باید در تمدید قراردادها اصلاحات صورت گیرد و آلودگی بصری که ناشی از تخلفات این شرکت‌ها است، برطرف شود. محمدصادق باغستانی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی باید برای اصلاح امور مربوط به تابلوها و برهم خوردن منظر شهری راهکار ارائه کند، بیان کرد: اگر هدف تنها کسب درآمد به سبب کمبود بودجه سازمان است، برای رفع این مشکل در شورا تدابیری اتخاذ شود. وی افزود: در استان‌های دیگر از تابلوهای بالای ایستگاه اتوبوس در راستای آموزش شهروندی استفاده می‌شود در حالی که در کرج این تابلوها تنها به تبلیغات شهری اختصاص یافته است.
محمود دادگو، رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز با اشاره به اینکه تصور می‌شود سازمان زیباسازی در زمینه ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی و تابلوهای تبلیغاتی به مصوبات شورا اعتنایی ندارد و کار خود را انجام می‌دهد، گفت: به عنوان مثال مغازه‌های قسمت پایین پل چهارراه طالقانی به چه قیمتی به آبمیوه فروشی تبدیل شده و منظر شهری را زشت کرده است.
شهرداری متولی 30 درصد از تابلوهای تبلیغاتی شهر است
حسن مدیر روستا، در این جلسه با بیان اینکه هر زمان مصمم شدیم در این حوزه مدیریت را اعمال کنیم، جریاناتی ایجاد شد که این امر اجرایی نشود، بیان کرد: شهرداری متولی 30 درصد از تابلوهای تبلیغاتی شهر است و نباید توقع ساماندهی 100 درصد تابلوهای تبلیغاتی از آن را داشته باشیم. معاون خدمات شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه ایجاد طرح جامع برای ساماندهی این امور در دستور کار قرار دارد، گفت: در این زمینه هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های مربوطه در حال انجام است و هر سیاستی که در شورای شهر در این راستا به ما تفویض شود، موظف به اجرای آن هستیم. وی با تاکید بر اینکه خدمات شهر متولی یک‌سری اقدامات و مشکلات به جا مانده از گذشته است، تصریح کرد: پل‌های غیرمکانیزه که درحال حاضر در شهر دیده و احداث می‌شود، قرارداد آن متعلق به سال 88 است که تغییر در قرارداد هزینه و مشکلات مختلفی را برای سازمان به همراه دارد.
مدیرروستا با بیان اینکه مدیریت واحد باید در حوزه تبلیغات شکل گیرد، منکر هرگونه تبعیض در انعقاد قراردادهای تابلوهای تبلیغاتی شد و خاطرنشان کرد: تابلوها کدگذاری شده و مشخص و هرگز تبعیضی در انعقاد قراردادها با شرکت‌های تبلیغاتی رخ نداده است. وی اظهار داشت: دیدگاه خدمات شهری برای نصب تبلیغات بر روی پل‌ها صرفا تبلیغاتی نبوده که اگر چنین بود، عرشه همه پل‌ها برای تبلیغات واگذار می‌شد.
تابلوهای تبلیغاتی در ازای پرداخت پول به دستگاه‌ها داده می‌شود
علی ترکاشوند با اشاره به اینکه پیگیری و ساماندهی تبلیغات شهری و بی نظمی در آن مورد تاکید رئیس شورای فرهنگ عمومی بود، اظهار داشت: اگر اراده بر این است که در این حوزه تصمیم درستی اتخاذ شود، باید به صورت دقیق بررسی و اجرا شود. شهردار کرج تصریح کرد: موارد مربوط به سیما و منظر آسیب‌شناسی شده و در جلسه‌ای غیرعلنی عنوان می‌شود. وی افزود: عدم نظارت و سوءاستفاده از مصوبات شورا مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده و از تابلوهایی که به عنوان فرهنگی در اختیار برخی نهادها قرار داده شده بود، استفاده غیرفرهنگی‌ می‌شود. ترکاشوند بیان کرد: برای اتخاذ تصمیم جامع و کامل، این مطالبات باید در کمیسیون فرهنگی مطرح شود و نتیجه‌گیری جامع و کاملی در این زمینه گرفته شود. وی با بیان اینکه به سبب محدودیت منابع درآمدی مجبور به نصب تابلوهای تبلیغاتی در بالای ایستگاه‌های اتوبوس می‌شویم، افزود: بهره‌برداری از بخشی از این تابلوها از اختیارات شهرداری کرج خارج است. شهردار کلانشهر کرج با اشاره به اینکه برخی از مصوبات باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: گاهی برای عدم پرداخت پول به نهاد یا دستگاهی، تابلوهای تبلیغاتی در اختیار آنان قرار می‌دهیم که در این صورت منظر شهری دچار مشکل می‌شود. وی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که در این مورد از سوی شورای شهر اتخاذ شود، در شهرداری اجرا می‌شود. در این جلسه مقرر شد رسیدگی به این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج مورد بررسی قرار گیرد.




منبع:تسنیم

ميهمان
پاسخ 23/09/1394 - 11:18 مسعود
طبق راي شماره 710 مورخ 94/06/023 هيات عمومي ديوان عدالت اداري دريافت هرگونه بها با عنوان عوارض نصب تابلو بر سر درب اماكن تجاري و اداري مغاير قاونو بوده و تابلوهاي مذكور مبين معرفي محل استقرار و فعالبت اماكن مذكور است و وسيله تبليغاتي در زمينه ارائه خدمات مربوطه شناخته نميشود و اصولا شهرداري در اين خصوص ارئه كننده خدمت خاصي نبوده تا استحقاق دريافت بهاي آن را داشته باشد .
با توجه به قانون فوق متاسفانه اعضاي شوراي كرج هنوز از دريافت عوارض حرف ميزنند و هنوز شهرداي از مردم عوارض تابلو دريافت ميكند

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود