31 فروردین 1394
شماره خبر: 140629

توسعه اقتصاد دانش محور از طریق تقویت شرکت های دانش بنیان

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

توسعه اقتصاد دانش محور از طریق تقویت شرکت های دانش بنیان


رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان از طریق توسعه اقتصاد دانش محور به افزایش ثروت در جامعه کمک شایانی می کنند که استقرار آنها در پارک های علم و فناوری شتاب مضاعفی به توسعه کمی و کیفی فعالیت های آنان بخشیده است.
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج صبح امروز با همراهی رئیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از نخبگان، کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان از پارک علم و فناوری استان البرز و مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی بازدید به عمل آورد و ضمن دیدن از بخش های مختلف و شرکت های مستقر در این مجموعه، در نشستی مشترک با عطاء الله ربانی (رئیس پارک علم و فناوری) به بحث و تبادل نظر پیرامون نقطه نظرات و دغدغه های مشترک پرداخت. رئیس پارک علم و فناوری استان البرز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات پژوهشی و اجرایی این نهاد علمی و اقتصادی از بدو راه اندازی تاکنون، خواستار آغاز فصل جدیدی از همکاریها با مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج شد و بازدید مجید کاویانی و هیات همراه از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک را به فال نیک گرفت.
استقرار 40 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری البرز
مهندس عطاء الله ربانی با بیان اینکه پارک علم و فناوری البرز به منظور توسعه فعاليت های پژوهشی و دانش بنيان فعاليت رسمی خود را از سال 1386 آغاز کرده است، گفت: پارک علم و فناوری البرز با ياری خداوند متعال و بهره گيری از ظرفيت و قابليت های استان البرز می کوشد تا با حمايت و پشتيباني از ايده‌ های جديد در حوزه‌های مختلف فناوری های پيشرفته، ضمن ايجاد بستری مناسب جهت بکارگيری تمامی متخصصين حوزه فناوری و توليد محصولات دانش بنيان، زمينه توسعه علمی و فناوری به منظور توسعه اقتصادی کشور بویژه استان البرز را فراهم نمايد. این چهره علمی ادامه داد: در اين پارک ۴۰ شرکت فناور در حوزه های فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبيعی، علوم انسانی، علوم پايه و بهداشت و درمان مستقر می باشند که 33 درصد دانش بنیان و الباقی نیز در حال احراز صلاحیت دانش بنیانی هستند و در مجموع به دنبال کمک به افزايش ثروت در جامعه از طريق توسعه اقتصاد دانش محور هستیم. وی در ادامه به تشریح چشم اندازهای تاسیس پارک علم و فناوری استان البرز پرداخت و اضافه کرد: راه اندازی مرکز مبادلات فناوری و تکنولوژی، حمايت ويژه از شرکت های دانش بنيان برای شرکت در نمايشگاه‌های بين المللی، ايجاد مرکز بومی سازی فناوری و تکنولوژی های نوين، راه اندازی 5 مرکز رشد در شهرستان های استان با توجه به قابليت منطقه اي، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان و... از جمله رویکردهای پارک علم و فناوری استان البرز است که بخشی از آنها در سایه پیگیری ها و حمایت مسئولان ارشد استانی و شهری محقق شده و به حمد الهی با عزم ملی و مدیریت جهادی، راه زیادی تا فتح قله ها در پیش نیست.
توسعه همکاریهای پارک علم و فناوری البرز و مرکز پژوهش های شورای شهر کرج
ربانی با استقبال از آغاز فصل جدیدی از همکاری های علمی و پژوهشی بین این پارک تحقیقاتی با مرکز پژوهش های پارلمان شهری کرج، ضمن اعلام آمادگی کامل برای در اختیار گذاشتن اطلاعات و فناوری های موجود، اظهار امیدواری که این همکاریها به تقویت خدمت رسانی مدیریت شهری به شهروندان منجر شود و به کاهش هزینه های اداره کلانشهر دو میلیون نفری کرج کمک کند. در بخش های دیگری از این نشست، جمعی از مدیران شرکت های دانش بنیان به بیان دیدگاه های خویش در زمینه های مختلف پرداختند و خواستار ایجاد بستر مناسب به منظور توسعه های علمی و پژوهشی در جامعه شدند و آن را همسو با تحقق مبانی و سیاست های «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دانستند. قطعا شهرداری کرج و مناطق و سازمانهای تابعه در طول سال و به منظور تامین نیازهای موجود اقدام به خریداری حجم قابل توجهی از تجهیزات، امکانات و فناوری ها می کنند که چنانچه در صورت تولید آنها از سوی شرکت های دانش بنیان، این خرید از پارک علم و فناوری استان صورت پذیرد، شاهد دمیدن روح تازه ای در کالبد بدنه علمی و پژوهشی این مرکز خواهیم بود و در صحنه عمل حمایت از ایده های نو و اندیشه های خلاق را عینیت بخشیده ایم... رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در این نشست اظهار داشت: در حالی که شهرداری برای اداره کلانشهر کرج رقمی در حدود 2 هزار میلیارد تومان را در سال جاری هزینه خواهد کرد، استفاده از راهبردهای علمی و بکارگیری فناوری های جدید می تواند افزایش بهره وری را به همراه داشته و مانع از اتلاف سرمایه و نیروی انسانی در بسیاری از حوزه ها شود.
حمایت از شرکت های دانش بنیان باید از مرحله شعار به اجرا در آید
مجید کاویانی با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری باید از مرحله شعار به اجرا در آید و عملیاتی شود، گفت: قطعا شهرداری کرج و مناطق و سازمانهای تابعه در طول سال و به منظور تامین نیازهای موجود اقدام به خریداری حجم قابل توجهی از تجهیزات، امکانات و فناوری ها می کنند که چنانچه در صورت تولید آنها از سوی شرکت های دانش بنیان، این خرید از پارک علم و فناوری استان صورت پذیرد، شاهد دمیدن روح تازه ای در کالبد بدنه علمی و پژوهشی این مرکز خواهیم بود و در صحنه عمل حمایت از ایده های نو و اندیشه های خلاق را عینیت بخشیده ایم. عضو پارلمان شهری کرج در بخش دیگری از سخنانش، کمک به افزايش ثروت در جامعه از طريق توسعه اقتصاد دانش محور، کمک به تجاری سازی محصولات دانش بنيان توليدی توسط شرکت های فناور، افزايش قدرت رقابت و رشد شرکت های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمايه های بين المللی و داخلی، افزايش حضور و مشارکت تخصصی شرکت های فناور داخلی در سطح بين المللی و حمايت از ايجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط فناور با هدف توسعه فناوری و فن آفرينی را از جمله اهداف و آرمان های مقدسی دانست که پارک علم و فناوری استان البرز تحقق آنها را پیگیری می کند و در این مسیر دشوار مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز به سهم خویش مساعدت های لازم را خواهد داشت و از اقدامات صورت گرفته حمایت می کند.
ايجاد فرصت های شغلی مناسب برای جذب متخصصين حوزه فناوری
وی در ادامه از مدیران پارک علم و فناوری استان البرز و مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و همچنین مسئولان شرکت های دانش بنیان به منظور برگزاری نشست دیگری با اعضای اتاق فکر شهرداری کرج و کارشناسان مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی پارلمان شهری دعوت به عمل آورد و اظهار امیدواری کرد؛ خروجی این نشست آثار و برکات زیادی را برای طرفین به همراه داشته باشد و طرفین طی یک فرایند برد – برد بتوانند از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند. کاویانی در پایان خواستار ايجاد فرصت های شغلی مناسب برای جذب فارغ التحصيلان و متخصصين حوزه فناوری شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود