2 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140734

پیاده سازی برنامه ریزی شهری بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پیاده سازی برنامه ریزی شهری بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست


شهردار کرج با تاکید بر اینکه همه اقداماتی که در طول سال از سوی مدیریت شهری برنامه ریزی و اجرا می شود، در راستای جلب رضایت شهروندان به عنوان صاحبان واقعی شهر است، اظهار داشت: پیاده سازی برنامه ریزی شهری بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست و باید به دنبال توسعه مشارکت شهروندان در روند اداره امور شهری باشیم.
علی ترکاشوند از شهرداري به عنوان یکی از نهادهاي جامعه مدني یاد کرد و با بیان اینکه کارکرد و عملکرد این نهاد مردمی از جمله ضرورت هاي نظام اجتماعي است، بیان کرد: برای رسیدن به مديريت توسعه در عرصه های كالبدي، اقتصادي و اجتماعي نیاز به خروجی همه دستگاه های فعال اجرایی است که با توجه به گستردگی وظایف شهرداری، این مجموعه نقش تاثیر گذاری در تحقق آنچه مطرح شد دارد. وی با عنوان اینکه شهر و هر آنچه در آن وجود دارد به جامعه شهری و شهروندان تعلق دارد، گفت: هدف نهایی هر نوع برنامه ریزی و طراحی شهری نیز به تامین آسایش و رضایت آنها بر می گردد. بنابراین طبیعی و ضروری است که خود آنان در شکل گیری، توسعه، نظارت و چگونگی بهره گیری از امکانات شهر دخالت فعال و موثر داشته باشند. این مدیر خاطر نشان کرد: مشارکت شهروندان در امور مربوط به شهر، ماهیت فرآیندهای تصمیم گیری شهری را تغییر می دهد؛ بر اساس این نظریه می توان ادعا داشت، اگر ایده های ارائه شده از سوی شهروندان، کارآمد و کارشناسی شده باشد در راستای توسعه و انتفاع شهری می توان از آن بهره برد.
به گفته ترکاشوند، مشاركت يكي از بهترين روش ها براي انتقال خواسته هاي شهروندان به برنامه ريزان و مديران شهري است که تحقق این مهم نقش بسزایی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری بویژه در کلانشهر کرج ایفا می کند. از دیگر فواید مشارکت اجتماعی عموم شهروندانی که صاحب ایده و نظر در خصوص امور مختلف شهری هستند، رسیدن به انسجام فکری و وحدت رویه، اعتماد متقابل و جلب رضایتمندی شهروندان می باشد. بی شک رضایت مردم با انسجام و مشارکت اجتماعی آنها ارتباط تنگاتنگی دارد.
ضرورت بکارگیری شیوه های علمی در اداره شهر
شهردار کرج در ادامه با تاکید بر ضرورت بکارگیری شیوه های علمی در اداره شهر، گفت: برای جاری شدن این رویکرد مدیریتی نیاز است سیستم اجرایی با مشکلات، نیازها و اولویت ها و خواست های مردم به طور کامل آشنا باشد، همچنین لازم است، توجه به حقوق مدنی شهروندان را از جمله محورهای اصلی در امر مدیریت بداند. ترکاشوند، مشارکت مردم در امور شهری را نیازمند همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولان دانست و اظهارداشت: با رسیدن به سطح مطلوب و تاثیر گذاری از مشارکتهای مردمی به خودی خود در راه تحقق شعار سال جاری عنوان شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر " دولت و ملّت،همدلی و هم‌زبانی" گام برداشته ایم. وی در پایان گفت: مشارکت مردمی به عنوان یکی از ابزارهای اساسی رسیدن به توسعه پایدار مطرح است و عامل اصلي بهبود مستمر در فرآيند كارهايي است كه در جهت افزايش كارآيي و بهبود كيفيت مديريت جامع شهري صورت مي گيرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود