15 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141458

کتاب «مجموعه ضوابط مقررات مناسب سازی ساختمانها و معابر شهری» تالیف شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

کتاب «مجموعه ضوابط مقررات مناسب سازی ساختمانها و معابر شهری» تالیف شد


معاون فنی و عمرانی شهردار کرج کمبود ضوابط جامع پیرامون مناسب سازی ساختمان ها و معابر شهری را عامل تالیف مجموعه ای با عنوان «مجموعه ضوابط مقررات مناسب سازی ساختمان ها و معابر شهری» عنوان کرد و افزود:این قوانین هم اکنون به صورت یک جلد کتاب در اختیار علاقمندان و مهندسان قرار گرفته است.
علی اصغر کمالی زاده با اعلام این خبر به شرح تاریخچه ای از شکل گیری معابر و تردد اتومبیل ها در جوامع شهری پرداخت و گفت: با اختراع اتومبیل در اوایل قرن بیستم، تحولات بسیاری در موضوع جابجایی انسان و کالاها پدید آمد که کاهش زمان سفر مهمترین دستاورد و رهاورد آن بود. به گفته کمالی زاده، خرید خودرو اندک اندک به یک سیستم جاری در جوامع صنعتی تبدیل شد و تغییرات فراوانی را در ساختار شهری ایجاد کرد که از مهمترین این تغییرات، اختصاص اولویت به وسایل نقلیه موتوری بود. با این اولویت بندی، عابرین پیاده در مرحله دوم اهمیت قرار گرفته و سیستم شهری متناسب با وسایل نقلیه طراحی و اجرا شد.
اولویت در ترددهای درون شهری با عابر پیاده است
وی اضافه کرد: این روند در دهه های اخیر با بازنگری هایی روبرو شد که اساس آن انتقاد از ماشینی شدن فضاهای شهری و عدم تسهیل برای تردد عابرین پیاده و کسانی بود که برای استفاده از امکانات موجود ناتوان یا کم توان بودند. معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج، از جمله این گروه های کم توان یا ناتوان را معلولان جسمی حرکتی، سالمندان و کودکان عنوان کرد و بیان داشت: نیازهای عابران پیاده دارای طیف های مختلف است. بر این اساس، تسهیلات ارائه شده به عابران در حالی موفق است که قابلیت انعطاف برای تامین نیازهای همه اقشار و گروه های عابران را داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: با اولویت دادن به عابران پیاده در جوامع امروزی، طراحی شهرها نیز متحول شد و ایجاد مسیرهای پیاده روی ایمن و راحت، وجود سرپناه و محل نشستن، ایجاد محیط تمیز و جذاب، ایجاد امکان دسترسی ساده به وسایل حمل و نقل عمومی و نیز امکان برقراری ارتباطات اجتماعی بین شهروندان از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت. کمالی زاده تاکید کرد: مسیرهای پیاده روی باید قابل استفاده برای کلیه افراد باشد. به این معنا که اگر در پیاده رو پله قرار دارد تعبیه رمپی کنار آن با شیب مناسب باید بتواند برای افراد معلول یا کودکان مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین کف سازی پیاده روها باید قابلیت تردد افراد نابینا و ناتوان را نیز داشته باشد.
پیاده روی یک روش حمل و نقلی در جهان است
معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج تصریح کرد: امروزه در بیشتر کشورها، پیاده روی به عنوان یک روش حمل و نقلی مورد توجه قرار گرفته است و شهروندان به تردد در کریدورهای عابر پیاده تشویق می شوند. اما متاسفانه این امر در ایران هنوز جاافتاده نیست و مسیرهای عابر پیاده نیز از تسهیلات و تجهیزات لازم برخوردار نیستند. وی بیان داشت: بر همین اساس، مدیریت شهری کرج تصمیم دارد با استفاده از تجربیات دیگر کشورها و شهرها نسبت به مناسب سازی معابر اقدام نماید و این اقدام را در مرحله نخست با تدوین مجموعه ضوابط و مقررات مناسب سازی ساختمان ها و معابر شهری صورت داده است. این مسئول اضافه کرد: ارائه این ضوابط با هدف رفع مشکلات اجرایی در شرایط موجود و توسعه های شهری در آینده دور و نزدیک می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود