روابط عمومی باید پاسخگو، جهادگر و امانتدار مردم و مسئولان باشد
سپیدارآنلاین: گروه شهری
معاون اداری و مالی شهرداری کرج کلانشهر کرج اظهار داشت: روابط عمومی باید پاسخگو، جهادگر و امانتدار مردم و مسئولان باشد و بویژه در شهرداریها به مولد فرهنگ شهروندی و شهروند فرهنگی تبدیل شود.
27 اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی به نام «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» نامگذاری شده است؛ مناسبتی که با توجه به حرکت شتابان جامعه جهانی به سمت مدرنیته و صنعتی شدن، ضرورت مجهز شدن روابط عمومی ها به دانش های نوین و امکانات مدرن را یادآوری می کند و از مدیران سازمانها برای توجه بیش از پیش به موضوع «اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی» تقاضای استمداد دارد. علاوه بر مدیرانی که با ارسال پیامک، تاج گل و لوح تقدیر، این مناسبت را به دست اندرکاران مجموعه روابط عمومی و بین الملل تبریک و تهنیت گفتند؛ "فرج الله ایلیات" معاون اداری و مالی شهرداری کرج با همراهی "مهدی فاطمی" مدیر منطقه 11 این کلانشهر به واسطه ها بسنده نکرده و با دغدغه ارج نهادن به زخمات و خدمات مردان و زنان سختکوش طبقه یازدهم ستاد مرکزی، شخصا روانه این واحد شدند. آنها با حضور در دفتر کار "وحید آقاشریفی" مدیر ارشد مجموعه، ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به وی و سایر همکاران در حوزه های پایگاه خبری، سمعی و بصری، روزنامه الکترونیک، رادیو شهر، مجله شهروندی، بین الملل، پشتیبانی، فنی و اجرایی و...، تاکید کردند که بر خلاف سایر روزهای سال، امروز وقت آن رسیده است که مسئولان شهری پای صحبت های عوامل روابط عمومی بنشینند و به دغدغه ها، مطالبات و نقطه نظرات ایشان گوش جان بسپارند. در ادامه این بازدید، مهمانان دفتر مدیریت را به سمت «پایگاه خبری» ترک کردند و با حضور در اتاق خبر مدیریت شهری و بازدید از بخش های مختلف این رسانه مجازی، بر اینکه مدیریت شهری کرج یکی از حرفه ای ترین ساختارها جهت اطلاع رسانی شهری و تنویر افکار عمومی را در اختیار دارد، تاکید کردند.
ایلیات: مخاطبین جدی «پایگاه خبری» هستم
معاون اداری و مالی شهرداری کرج در این بخش از بازدید با تاکید بر اینکه از مخاطبین جدی «پایگاه خبری» هستم و محورهای کلی اخبار و رویدادهای شهری را از این رسانه پیگیری می کنم، اظهار داشت: سازمان بدون روابط عمومی از بدو فعالیت یک بازنده بزرگ به شمار می رود و مدیرانی که اعتقادی به اطلاع رسانی و پاسخگویی به افکار عمومی ندارند، قطعا میدان رقابت را به مدیرانی که از نعمت وجود روابط عمومی های حرفه ای و کارآمد بهره مندند، واگذار خواهند کرد. فرج ایلیات با تاکید بر اینکه روابط عمومی بویژه در شهرداریها باید مولد فرهنگ شهروندی و شهروند فرهنگی باشند و با اشاعه آموزش های شهروندی به کاهش هزینه های شهری کمک نمایند، بسیاری از چالش های زیست محیطی، افزایش تولید زباله، ساخت و ساز غیر مجاز، ترافیک و... را محصول عدم برقراری ارتباط صحیح بین مدیریت شهری و شهروندان ذکر کرد و بیان داشت: روابط عمومی های مدیریت شهری کرج باید در تبیین برنامه ها و اهداف سازمانی این اصل را مد نظر قرار دهند که جنس و ساختار روابط عمومی در شهرداریها متفاوت از عرصه های سیاست و اقتصاد است و عمدتا با مباحث فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارند. فلذا برنامه های آنها باید روح و روان شهروندان را تلطیف کند و به ارتقای کیفیت زندگی شهری و افزایش مشارکت مردم در روند اداره شهرها منتهی گردد.
«روابط عمومی دستوری» گره ای از مشکلات باز نمی کند!
وی، «روابط عمومی دستوری» و سخنگوی مطلق مدیران بودن را نیز نهی کرد و افزود: همانطور که از مشخصه های روابط عمومی بر می آید، باید در جایگاه «پل ارتباطی بین مردم و مسئولان» ایفای نقش کند و چنانچه پلی برای تردد عابرین از هر دو طرف مسیر ایمن نباشد، قطعا مورد استقبال قرار نمی گیرد و به عنوان سازه ای کهنه و فاقد استاندارد کنار گذاشته می شود؛ چنانچه افراط و تفریط در عملکرد روابط عمومی ها موجب انقضای زود رس عملکرد آنان می شود و به جای جذب حداکثری، دفع حداکثری را به ارمغان می آورد.
این معاون توصیه خویش به کارکنان «پایگاه خبری» درباره چگونگی تهیه و انتشار اخبار و گزارش ها را نیز بدین شرح توضیح داد؛ «طرف مصاحبه اخبار منتشره در پایگاه خبری نباید صرفا معطوف به مسئولان شهری باشد و نباید از سهم شهروندان از فضای موجود غافل شویم؛ چرا که مردم پای رسانه ای با حرف های یک جانبه نمی نشینند و باید قبول کنیم که در کنار همه اقدامات صورت گرفته، کاستی و نارسایی هایی نیز وجود دارد که باید به آنها پرداخت و ضمن عذرخواهی صمیمانه از محضر شهروندان به دلیل پاره ای کاستی های موجود، به آنها اطمینان خاطر داد که اهتمام لازم برای رفع تمام مشکلات و موانع پیش رو وجود داشته و دارد.»
مبلغ «شهروند الکترونیک و شهرداری هوشمند» باشید...
معاون اداری و مالی شهرداری کرج همچنین با اشاره به حرکت جهانی به سمت «شهروند الکترونیک و شهرداری هوشمند» از مجموعه روابط عمومی برای اطلاع رسانی و ایجاد زیر ساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات قابل ارایه شهرداریها در فضای مجازی تقاضای توجه کرد و تحقق این مهم را در توسعه همکاریها با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست. ایلیات در بخش پایانی سخنانش بر آمادگی معاونت اداری و مالی برای تحقق پاره ای از مطالبات مجموعه روابط عمومی که مرتبط با شرح وظایف این معاونت می باشد، تاکید و اظهار امیدواری کرد؛ گفتمان مدیریت شهری کرج در سال جاری مبتنی بر «همدلی و همزبانی» باشد و بتوانیم با تقویت برادری ها و دوستی ها و روحیه وحدت و تعاون در مسیر تحقق منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی گام برداریم و توفیقات خوبی را نیز رقم زنیم. یادآور میشود در این بازدید گرم و صمیمی یکایک پرسنل طبقه یازدهم شهرداری کرج به صورت چهره به چهره با مهندس ایلیات دیدار کرده و از نزدیک دغدغه های خود را این مدیر خوش برخورد و مهربان مطرح کردند؛ مدیری که با حضور در جمع کارکنان عرصه ارتباطات و روابط عمومی، دغدغه خویش نسبت به اعتلای هنر روابط عمومی را در میدان عمل به نمایش گذاشت و دقایقی توام با مهربانی را در روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ها رقم زد.