19 مهر 1394
شماره خبر: 150772

همه آیتم های حساس در تهیه طرح تفصیلی شهر کرج لحاظ شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

همه آیتم های حساس در تهیه طرح تفصیلی شهر کرج لحاظ شود


ضرورت تعیین سرانه های متوازن خدماتی در شهر، اطلاع رسانی دقیق و اصولی به شهروندان، حساسیت توجه به بافت های فرسوده شهری و در نظر گرفتن میزان افزایش جمعیت از جمله نکاتی بود که در جلسه تخصصی کمیسیون عمران برای تهیه طرح تفصیلی شهر کرج به آنها پرداخته شد.
از جمله اعضایی که در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر درباره تهیه طرح تفصیلی شهر که با حضور معاون شهرسازی و معماری و مشاوران طرح برگزار شد، به ارائه دیدگاه های خود پرداخت، حجت الله غلامرضایی بود که با ذکر تاریخچه ای از تهیه طرح جامع در شهر کرج، سابقه ابلاغ نخستین طرح جامع شهری ایران کوچک را به سال 52 مرتبط دانست. در این جلسه که به ریاست سعید فیروزگاه رئیس کمیسیون عمران برگزار شد، غلامرضایی به تهیه طرح های جامع بر اساس پنج آیتم اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها میزان فعلی و پیش بینی افزایش جمعیت در آینده است. وی بیان داشت: جمعیت شهر کرج از سال 52 تاکنون 20 برابر شده و این در حالی است که در ساختار شوارع و معابر شهری هیچ تغییر شاخصی صورت نگرفته است که این ضرورت دقت و توجه کافی به امکانات و ضرورت های مورد نیاز را مضاعف می کند. غلامرضایی از مشاوران خواست در روند تکمیل طرح، ضوابط مقاوم سازی ساختمان، ملاحظات ژئوتکنیک، اصول معماری و شهرسازی اسلامی را مورد توجه قرار دهند. همچنین طرح بازسازی بافت های فرسوده که786 هکتار از اراضی شهر کرج را تشکیل می دهند، تعیین محلات و ناحیه های هر منطقه، تعیین دامنه نوسان و شروع و دسترسی هر یک از محلات و مناطق، نحوه تعیین کاربری های شهری، تجاری و صنعتی از جمله تاکیدات رئیس پیشین کمیسیون عمران شورای شهر به مشاوران تهیه طرح تفصیلی بود. آقایان باغستانی، شریفی، کاویانی، وحیدی و قاسمپور از دیگر اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج بودند که در این خصوص نظراتی را ارائه دادند. از جمله این نظرات، لزوم اطلاع رسانی طرح تفصیلی و جزییات آن به مردم بود تا از این طریق بتوان عدالت شهروندی را محقق کرده و از توزیع نامتوازن فرصت ها جلوگیری نمود.
شریفی: تبدیل دفتر مشاور پیشین به محل معامله!
رضا شریفی که به تجربه گذشته شورا و شهرداری در این خصوص اشاره می کرد، با ابراز تاسف از اینکه دفتر مشاور طرح تفصیلی گذشته شهر به دفتر معامله و کاسبی تبدیل شده بود، اذعان داشت: هر چقدر شفاف تر و صادقانه تر با مردم درباره طرح تفصیلی صحبت کرده و آنها را در جریان امور بگذاریم، میزان موفقیت افزایش خواهد یافت. شریفی افزود: قبل از تصویب و ابلاغ طرح مردم باید امکان دسترسی و بررسی کاربری ها و طرح تهیه شده را داشته باشند؛ چنان که در بسیاری از شهرهای جهان این طرح به سهولت در معرض دید شهروندان قرار داده می شود اما در ایران دیده می شود که پس از ابلاغ طرح، یکباره عده ای به ثروت دست می یابند و عده ای فقیر می شوند که این به هیچ روی متناسب با اهداف طرح تفصیلی نیست. وی با بیان اینکه حتی در بسیاری از شهرهای کشور طرح های تفصیلی به میزان 40 درصد هم محقق نمی شود، اذعان داشت: این میزان زمان و امکانات و تجهیزات صرف تهیه طرح می شود در حالی که به راستی درصد بسیار پایینی از طرح ها قابلیت اجرا داشته و مهمترین علت آن عدم تطابق طرح تهیه شده با نیازهای جامعه و مردم است که بخش زیادی از آن به نواقص اطلاعات و برداشت های نادرست اولیه ای بازمی گردد که از وضعیت امکانات و ظرفیت های موجود شهر تهیه شده است.
باغستانی: آینده نگری فراموش نشود
محمدصادق باغستانی نیز سخنانی را در این باره مطرح کرد و گفت: بافت فرسوده شهری در کرج یکی از آسیب هایی است که باید در طرح به آن توجه ویژه نشان داده شود. همچنین توسعه سرانه های متوازن خدمات شهری برای همه شهروندان از نکاتی است که ضروری است به آن پرداخته شود. باغستانی با بیان اینکه آینده نگری در تهیه طرح حرف نخست را می زند به ذکر حکایتی در خصوص خیابان انقلاب در زمان تاسیس آن پرداخت و با بیان اینکه در ابتدا تعداد 12 باند برای این خیابان پیش بینی شده بود، کوته نظری برخی مهندسان و مسئولان را عامل کاهش مرحله به مرحله تعداد باندهای این خیابان ذکر کرد که سبب شد امروز و پس از گذشت سال ها، تاثیر نگرش بلندمدت و کوتاه مدت را به خوبی شاهد باشیم. وی بر همین اساس از مشاوران تهیه طرح خواست آینده نگری و برنامه ریزی بلند مدت را به راستی در همه وجوه تهیه طرح در نظر داشته و بخصوص اهمیت افزایش جمعیت و دیگر شاخص های اساسی را در طرح لحاظ کنند.
کاویانی: بانک اطلاعاتی از برداشت ها تشکیل شود
مجید کاویانی نیز از دیگر افرادی بود که در زمینه تهیه طرح نکاتی را به مشاوران گوشزد کرد. وی به ضرورت افزایش عمر مدیریت ها در ادارات اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به جابجایی های مکرر در دستگاه ها و ادارات، ضروری است بانک اطلاعاتی جامعی از برداشت های گردآوری شده تهیه شود تا از این اطلاعات در آینده و برای بهره برداری های آتی استفاده شود. کاویانی در ادامه از مشاوران خواست الگوی توسعه شهری کرج را همزمان با گردآوری برداشت ها تهیه نکنند چرا که این امر نیازمند بررسی بسیار دقیق و همه وجوه اجتماعی و شهری است. رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج، موازی بودن برخی فعالیت ها همچون اجرای طرح ممیزی و مرحله برداشت اطلاعات در تهیه طرح جامع را عامل صرف هزینه مضاعف برای مدیریت شهری عنوان کرد و از مسئولان خواست با دقت نظر و هماهنگی بیشتری برای اجرای طرح ها اقدام کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود