27 آبان 1391
شماره خبر: 15173

مسجد و محله محوری راس هرم فعالیت های فرهنگی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مسجد و محله محوری راس هرم فعالیت های فرهنگی در کرج

سپیدار آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج بر لزوم برنامه ریزی در حوزه فرهنگ به همت سایر مسئولان شهری و استانی تاکید کرد و گفت: محوريت اين برنامه ها مسجد و محله محوري است.
مصطفی رضاحسینی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، سنت عزادارى عاشورا را زمینه ساز فراهم آوردن پاسدارى از اندیشه شیعه در نسل جوان اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی در حوزه فرهنگ با توجه به حجم گسترده مسائل فرهنگی نسبت به سایر مقوله ها نیاز به تلاش و اهتمام بیشتری از سوی مسئولین دارد. وی با بیان اینکه برنامه ریزی در حوزه فرهنگ بدون توجه به بعد معنوی فرهنگ اثر بخش نخواهد بود، بر توجه به این مقوله در اجرای برنامه های فرهنگی تاکید کرد. این مسئول با تاکید بر اینکه، طراحی، تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی باید متناسب با فرهنگ قومیت های مختلف باشد اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و اجرای تمامی برنامه های این حوزه باید بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری در افق 1404 تحت عنوان مهندسی فرهنگی و توجه به ریزه کاری های موجود از ارائه طرح تا فازبندی باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی در حوزه فرهنگ همچنین باید زمینه های خلق استعدادها و شایستگی های انسان در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی را با محوریت فرهنگ مورد توجه قرار دهد. رضاحسینی تاکید کرد: برای برنامه ریزی در حوزه فرهنگ باید دیدگاه ها و نگرش کلان و فرابخشی را همواره مدنظر قرار داد، ضمن آنکه در طراحی برنامه ها و اقدامات مرتبط با فرهنگ باید تعاملات و همپوشانی فرهنگی نیز لحاظ شود زیرا تنها در این صورت این مقوله مهم در مسیر موفقیت قرار می گیرد.
مسجد و محله محوری در راس فعالیت های فرهنگی در کرج
معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج با تاکید بر اجرای طرح مسجد محوری در کرج، عنوان کرد: برای تحقق این مهم نیاز به استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود در مساجد و هیئات است. این مسئول خاطرنشان کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) در مهمترین كاركرد خود، سبب شده است تا یاد، نام و پیام‌های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند و آموزه‌های آن به همه بشریت انتقال یابد. وی با بیان اینکه عزاداران حسینی، با شركت در مراسم عزای امام حسین(ع)و یاران با وفایش، با شخصیت و عظمت روحی آنان آشنا می شوند، افزود: مساجد، محوری ترین مکان برای آشنایی عزاداران حسینی با شخصیت والای این بزرگان است که در این راستا عزاداران امام حسین(ع) و یاران باوفایش با شرکت در این مجالس با صفات پسندیده آنان از جمله: صبر، وفا، استقامت و از خود گذشتگی آشنا شده و با توجه به اینکه هر یك، الگو و اُسوه نیكی ها هستند، فرصتی می شود تا عزاداران در خطاب به مقتدای خود، اعلام كنند: من، با كسانی كه با شما در آشتی و صلح باشند، آشتی اَم ؛ و با كسانی كه با شما در ستیز و جنگ باشند، در ستیزم؛ و با كسانی كه شما را دوست بدارند، دوستمَ؛ و با كسانی كه شما را دشمن بدارند، دشمَنم. رضاحسینی تاکید کرد: مجالس عزاداری امام حسین(ع) فرصتی بسیار ارزشمند ايجاد مي كند تا واعظان و خطیبان عالم، به بیان احكام و مباحث شرعی، اخلاقی و اعتقادی بپردازند و عزاداران حسینی را با معارف دینی آشنا كنند. بر این اساس، همان گونه كه در محرم سال 61 هجری، امام حسین(ع)برای احیای دین قیام كرد، مراسم عزاداری او نیز در طول تاریخ، بستری برای احیای دین و ترویج معارف آن شد. وی با بیان اینکه، مساجد از دیرباز محل حل مشکلات مردم بوده است، گفت: مساجد فضاهای مطلوبی برای گفتمان های اجتماعی و فرهنگی هستند و این امری است که همگان بر آن اذعان دارند. رضاحسینی، مسجد محوری، قرآن محوری همچنین پژوهش محوری را مهم ارزیابی کرد و افزود: تلاش برای اجرای طرح های مرتبط با موضوعات فوق باید به طور جدی در دستور کاری متولیان فرهنگ قرار گیرد. وی افزود: بررسی و حل مسائل شهر از كوچكترین واحد، یعنی"محله" آغاز می شود و در سطح کلان که همان جامعه است اشاعه پیدا می کند.
موازی کاری در اجرای برنامه های فرهنگی آسیب است
رضا حسینی لزوم پرهیز از موازی کاری در برگزاری یادواره ها، مناسبت های مذهبی و ... را یادآور شد و گفت: تقویم کارهای موازی باید بسته شود. وی تاکید کرد: باید خروجی برنامه های ملی مذهبی آیینی در شهر مشخص شود و باید دید پس از برگزاری مراسم های سوگواری چه میزان بر بینش دینی شهروندان افزوده شده و چه میزان نوجوانان و جوانان حاضر در مراسم توانسته اند بر آموزه های خود بیفزایند. این مسئول افزود: باید در همه امور مساجد، محور فعالیتهای فرهنگی اجتماعی و ... در شهر باشند و اگر مساعدتی به هیئات انجام شود باید تحت نظارت مساجد و امام جماعت صورت گیرد.



منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود