1 آبان 1391
شماره خبر: 13714

حاشیه امن برای متکدیان در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حاشیه امن برای متکدیان در کرج

تکدی به عنوان پدیده و معضلی اجتماعی سابقه طولانی در جهان و ایران دارد و هر از گاهی درجامعه از جمله کلانشهری همچون کرج با شکل های مختلف بروز می کند.
اگر چه پدیده مهاجر پذیری با خود مشکلات و معضلات اجتماعی به همراه دارد اما افزایش بی رویه متکدیان را نمی توان به حساب مهاجرتهای بی رویه دانست، زیرا در هر شهر و دیار دستگاههای متولی بر امور اجتماعی نظارت دارند. کلانشهر کرج با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر، چند ماهی است که متکدیان از جنس اتباع بیگانه، کودکان کار، معتادان و سایر افراد گذرگاهها و مکانهای عمومی آن را به قلمرو خود تبدیل کرده اند. چهارراهها، خیابانهای اصلی و فرعی، جایگاههای عرضه سوخت ، اماکن درمانی و حتی ورودی مدارس این روزها مملو از کودکان و نوجوانان و افراد میانسال و سالخورده ای است که با روش های مختلف مردم را به پرداخت کمکهای نقدی وادار می کنند. در بین این افراد کودکانی به چشم می خورند که سن آنان از 10 سال تجاوز نمی کند و با دردست گرفتن اسپند و با اصرار از رانندگانی که در پشت چراغ قرمز توقف کرده اند درخواست مبلغی هر چند ناچیز می کنند.
اما تلخ تر از این زمانی است که یک خانم باردار کم سن و سال در حالی که کودکی نیز بر دوشش خود آویزان کرده است و کنار خیابان با اصرار، قسم ، دعا و برانگیختن احساسات و عواطف، مردم را به پرداخت کمک مجبور می کند. او و شمار دیگری از متکدیان از کشورهای همسایه شرقی ایران به کرج آمده اند و درحاشیه امن شلوغی جمعیت به تکدی می پردازند. گرچه مسوولان شهری و استان البرز از جمع آوری و ساماندهی متکدیان سخن می گویند اما هر روز بر تعداد آنان افزوده می شود، گویا سیل جمعیت این افراد تمامی ندارد.
برای شهروندان کرجی،این سووال وجود دارد که متکدیان خارجی با اینکه نمی توانند چند کلمه فارسی سخن بگویند،چگونه از مرزها وارد ایران می شوند و در حاشیه پایتخت و کلانشهر کرج سکونت می یابند؟ طبق آمارهای ارایه شده از سوی دستگاههای مجری جمع آوری و ساماندهی متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی، بخش قابل توجهی از متکدیان در کرج و استان البرز را اتباع خارجی کشورهای همسایه شرقی ایران تشکیل می دهند. اغلب متکدیان خارجی به لحاظ جسمانی و بهداشت عمومی در وضعیت مناسبی نیستند و
به بیماریهای مختلف مبتلا هستند که خطری جدی برای سلامت مردم کرج و سایر مناطق ایران بشمار می رود. از سوی دیگر در سالهای اخیر ستادهایی به نام ساماندهی افراد آسیب دیده اجتماعی در استان البرز و سایر مناطق کشور فعال شده که انتظار می رفت با فعالیت این ستادها ریشه تکدی و دیگر آسیب های شاخص اجتماعی همچون کارتن خوابی در کلانشهری مانند کرج خشکانده شود. اما اینک نه تنها این معضل ریشه کن نشده بلکه با شکل های مختلف نظیر پاک کردن شیشه خودروها در پشت چراغ قرمز، اسپند دود کردن، فروش لنگ ، دست فروشی و گدایی هر روز بردامنه آن افزوده می شود. ˈسعید صفریˈ معاون خدمات شهر شهرداری کرج به ایرنا گفت: شهرداری فقط مسوولیت جمع آوری متکدیان را بر عهده دارد و اسکان و ساماندهی این افراد توسط دیگر دستگاهها انجام می شود. وی افزود: بیشتر متکدیان شهر کرج ،اتباع خارجی هستند و باید توسط اداره اتباع بیگانه به کشورهای خود بازگردانده شوند. صفری اظهار داشت :ساماندهی سایر متکدیان برعهده بهزیستی و کمیته امداد است. این مسوول گفت:شهرداری کرج برای جمع آوری تمام متکدیان آماده است اما باید این افراد پس از جمع آوری به حال خود رها نشوند. شکرالله افتخاری ˈمعاون سیاسی فرمانداری کرج به خبرنگار ایرنا گفت:ریاست ستادساماندهی آسیب های اجتماعی کرج بر عهده فرمانداری است اما برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان بین دستگاههای اجرایی تقسیم وظیفه شده است. وی ادامه داد: شهرداری مسوول و نیروی انتظامی متولی جمع آوری افراد آسیب دیده اجتماعی هستند و کمیته امداد، بهزیستی،بهداشت و درمان و اداره اتباع خارجی عهده دار مسوولیت ساماندهی آنهاست.
افتخاری گفت : آسیب دیدگان اجتماعی پس از جمع آوری باید بر اساس وضعیت جسمی، مالی، خانوادگی و تابعیت تفکیک شوند. وی ادامه داد: بتازگی مصوبه ای در شورای تامین شهرستان کرج برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی از جمله متکدیان به تصویب رسیده است. افتخاری، علت ازدیاد متکدیان در کرج را مهاجرت متکدیان استانهای همجوار ازجمله قزوین ذکر کرد و افزود:ناامن کردن فضا برای متکدیان در این مناطق سبب مهاجرت آنها به استان البرز شده است. وی گفت: مسوولان دستگاههای اجرایی شهرستان کرج و استان البرز باید فضا را برای حضور متکدیان در این استان را ناامن کنند.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود