26 آبان 1394
شماره خبر: 153045

بار سنگین خرید و فروش املاک قولنامه ای را شهر به دوش می کشد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بار سنگین خرید و فروش املاک قولنامه ای را شهر به دوش می کشد


رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج، وجود املاک قولنامه ای را یکی از دغدغه های شهر و شهرداری دانست و اجرای قانون پیش فروش ساختمان ها را روشی برای کاهش آسیب های حوزه خرید و فروش املاک در شهر ارزیابی کرد.
سعید فیروزگاه این مطلب را اعلام کرد و بیان داشت: امکان نظارت و ساماندهی بر املاک قولنامه ای بسیار محدود بوده و سبب می شود بخشی از دیون مالکان، خریداران و شهروندان به درستی محاسبه و پرداخت نشود؛ این البته یکی از دغدغه های حوزه املاک در شهر است. وی با بیان اینکه ضروری است برای مشکلات مختلف بخصوص در زمینه نقل و انتقال املاک راهکارهای موثر پیش بینی و تدوین شود، ادامه داد: موضوع نقل و انتقال املاک و پیش فروش آنها در شهر کرج که بخش قابل توجهی از آن را بافت فرسوده تشکیل داده و روند نوسازی و احداث ساختمان های جدید در آن به شدت بالاست، از حساسیت و اهمیت بسیاری برخوردار است. فیروزگاه، تصویب قانون پیش فروش آپارتمان ها که به رغم تاخیر پنج ساله آن در اجرا، با تهیه آیین نامه توسط همکاران مجموعه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج و همراهی دادگستری استان جنبه اجرایی پیدا کرده است را راهکاری موثر در کاهش آسیب های ناشی از تخلفات به عمل آمده در خرید و فروش املاک ارزیابی کرد. وی اذعان داشت: پیش فروش املاک پیش از این ریسک زیادی را برای خریدار به همراه داشت که از جمله آن کلاهبرداری های کلان، عدم تحویل به موقع ملک، عدم هماهنگی مبلغ پرداختی با کیفیت سازه، غیرواقعی بودن شرایط اعلام شده بود که همه این عوامل باعث طرح شکایات مختلف در دادگستری ها و درگیری های شدید میان فروشندگان و خریداران بود. این عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه پرونده های تشکیل شده بابت این موضوعات گاه به سبب ایرادات موجود در قرارداد و عقودی که بین مالک و خریدار توسط افراد ناوارد تنظیم می شد، قابل پیگیری و بازگشت اموال از دست رفته خریداران نبود، اضافه کرد: طبق قانون پیش فروش آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی که برای آن تهیه و تدوین شده است، تمامی مشخصات ملک با نظارت و همکاری دستگاه های مربوطه از جمله سازمان نظام مهندسی و شهرداری، در شناسنامه فنی ملک ثبت می شود و هر ملک دارای شماره مسلسل مخصوص به خود خواهد بود که این امکانات، احتمال خطر در معامله را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. وی از دیگر امکاناتی که با اجرای این طرح در اختیار شهروندان قرار می گیرد را الزام به تنظیم و ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی عنوان کرد و اذعان داشت: با این اقدام، ایرادات قانونی که پیش از این در نحوه تنظیم قراردادهای عادی در بنگاه های معاملات ملکی به وجود می آمد، مرتفع شده و خریدار به راحتی می تواند خواسته های خود را از مراجع قانونی پیگیری کند. به گفته فیروزگاه، تنظیم قراردادهای قانونی و آگاهی یافتن مشتریان به حقوق و تکالیف قانونی خود به جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و فروش این املاک به شهروندان منجر شده و باعث خواهد شد اجرای طرح های جامع و تفصیلی شهر با ضمانت اجرایی بیشتری صورت پذیرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه دستگاه های ذیربط بویژه شهرداری، سازمان نظام مهندسی، اداره راه و شهرسازی و دادگستری قانون فوق با سرعت و دقت بسیار مطلوبی در شهر به اجرا در آید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود