8 تیر 1395
شماره خبر: 165405

دمیدن حیات دوباره به نهالستان بزرگ جنوب کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

دمیدن حیات دوباره به نهالستان بزرگ جنوب کرج


عضو شورای اسلامی شهرکرج از احیای بخش قابل توجهی از نهالستان 52.5 هکتاری محمدشهر توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج خبرداد.
فاطمه آجرلو اظهار داشت:این نهالستان که توسط سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور درسال های گذشته احداث شده بود بنا به عللی در آستانه نابودی قرار گرفت. وی ادامه داد: براساس توافقنامه بین سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج و سازمان جنگل ها و مراتع کشور، احیای این مجموعه از سال 93 آغاز شد. آجرلو با بیان اینکه نهالستان محمدشهردر حوزه جغرافیایی شهرداری منطقه 9 کرج قرار دارد،گفت: از فروردین ماه سال 93 طی توافقنامه ای، مدیریت بهره وری و بهره برداری از نهالستان بزرگ محمدشهر کرج تحت نظارت سازمان پارک ها و فضای سبز کرج برای مدت 15سال آغاز شد.
وی یادآور شد: نهالستان محمدشهر قبل از تحویل متروکه شده بود به طوریکه علاوه بر توقف تولید، تعداد زیادی از درختان کهنسال آن نیز خشک یا نیمه خشک شد و مابقی در معرض نابودی قرار گرفت.
آجرلواظهارداشت: براساس آمار درسال 93 و قبل از تحویل این نهالستان به سازمان پارک ها، تعداد درختان تر و سبزآن 13هزارو330 اصله، درختان خشک یک هزارو447 اصله، درختان نیمه خشک 792 اصله، کنده سبز787اصله، کنده خشک 513اصله و درختان افتاده برزمین 147 اصله سرشماری شد. وی گفت: اکنون با احیای بخش عمده ای از این نهالستان،انواع نهال های بومی و غیر بومی اصلاح شده مثمروغیر مثمربا مشخصات گواهی شده و شناسه دار برای تامین نیازهای گل و گیاه شهر کرج و استان های همجوار تولید و تکثیرمی شود. وی، تولید انواع نهال، درختچه های زینتی و بوته ها، گل های فصلی و فعالیت گلخانه ای مدرن و مجهز به امکانات مکانیزه استاندارد را از ویژگی های کنونی این نهالستان نام برد. آجرلو گفت: احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه به منظور ترویج و بازاریابی تولیدات نهالستان و فراهم کردن محیط آموزشی و ترویجی و ترغیب درامر مشارکت وحفاظت از فضاهای سبزاز جمله اقدامات صورت گرفته دراین نهالستان است. وی ادامه داد: به همت سازمان پارک های شهرداری کرج محوطه های پژوهشی وخدماتی در زمینه های مختلف پرورش و تولید انواع نهال ومحیط و امکانات مناسب برای آموزش و ترویج حفاظت ونگهداری و توسعه فضاهای سبز دراین مکان ایجاد شده است. وی ، احداث 14باب گلخانه به مساحت شش هزارو 400 متر مربع برای تولید انواع گل های فصلی و قلمه انواع درختچه های زینتی، انجام مطالعات و اقدامات اولیه برای محصور سازی و دیوار کشی شخم و کشت کود سبز در 10 هکتار از اراضی نهالستان به منظور تقویت و اصلاح خاک از دیگر اقدامات است. عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: امسال 17میلیارد ریال بودجه برای توسعه و احیای فضای این نهالستان از سوی مدیریت شهری کرج اختصاص یافته است. آجرلو اظهار کرد: آماده سازی و کاشت پنج هکتاراز اراضی نهالستان در دو سال گذشته و آماده سازی شش هکتار دیگر از اراضی این نهالستان برای کاشت قلمه و تولید انواع نهال درختان غیر مثمر در دستور کار قرارگرفت. وی گفت: اکنون سالانه بیش از یک میلیون 614هزار گل فصلی و پوششی و درختچه و نهال، کاشت یک میلیون 500 هزار عدد قلمه انواع گیاهان زینتی در گلخانه ها و تولید 350 هزار اصله انواع نهال غیر مثمر در این نهالستان انجام می شود. عضو شورای شهر کرج گفت: همچنین با تلاش سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج از دوحلقه چاه متروکه و یک حلقه چاه نیمه فعال نهالستان، دو حلقه چاه احیا و وارد مدار شده است. وی پیش بینی کرد تا پایان سال 97 ضمن احیای کامل این نهالستان، سیستم روشنایی و دیگر بخش های آن بهسازی و تکمیل شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود