30 تیر 1395
شماره خبر: 166742

وضعیت پیمانکار سابق قطار شهری نیازمند تعیین تکلیف فوری است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

وضعیت پیمانکار سابق قطار شهری نیازمند تعیین تکلیف فوری است


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه علت فسخ قرارداد با شرکت سابیر عدم توانایی این شرکت برای انجام پروه قطار شهری بود، گفت: مدیریت شهری با مشاهده در جا زدن و بد قولی های شرکت سابیر در رابطه با پروژه قطار شهری، تصمیم به فسخ قرارداد گرفت و این موضوع در حال حاضر نیازبه پیگیری و تعیین تکلیف از سوی مسئولان است.
روح الله کیان با بیان اینکه پروژه قطار شهری یکی از مهم ترین پروژه های حال حاضر مدیریت شهری است که متاسفانه به لحاظ سهل انگاری و عدم توانایی شرکت سابیر موفق به مرحله بهره برداری در موعد مقرر نشد، اضافه کرد: شورای شهر با کان لم یکن کردن قرارداد با این شرکت خواستار تعیین تکلیف موضوع شده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج، تشریح کرد: با توجه به وقفه چندین ساله که در احداث پروژه خط 2 قطار شهری کرج به وجود آمده و همچنین با قرار بر اینکه مقرر شده بود در سال 89 این پروژه افتتاح شود، افزود: متاسفانه نه تنها این مهم به انجام نرسید بلکه تنها 32 درصد پیشرفت در پروژه را شاهد بودیم و با کارشناسی موضوع به این نتیجه دست یافتیم که شرکت سابیر توانایی انجام پروژه قطار شهری را ندارد. این مسئول در تشریح فرایند پروژه قطار شهری گفت: قیمتی که سابیر در مناقصه شرکت کرده بود کارشناسی نبوده و آینده نگری در آن لحاظ نگردیده بود و این موضوع شهرداری را با چالش روبرو کرد که در این راستا شورای شهر در سال 92 طی مصوبه ای مبنی بر ترمیم قیمت جهت ادامه روند اجرای پروژه گام برداشت؛ اما متاسفانه با این اقدام هم کاری از پیش برده نشد و مشاهدات دال بر در جا زدن این شرکت بود. وی با بیان اینکه حقوق کارگران سابیر با تاخیر 7 یا 8 ماهه پرداخت می شد، اذعان داشت: این در حالی است که پرداخت حقوق مدیران شرکت کامل و به موقع انجام می شد.
فروش اوراق مشارکت به ضرر مدیریت شهری
کیان در ادامه اظهار داشت: به واسطه طولانی شدن این پروژه و حساسیتی که قطار شهری برای کرج داشت مجموعه مدیریت شهری تصمیم به فروش اوراق مشارکت گرفت که متاسفانه بیش از یک سال است بودجه جذب شده از محل فروش این اوراق در حساب شهرداری است و سالانه مبلغ گزافی بابت سود اوراق به مردم پرداخت می شود. وی افزود: ادامه این روند به این نتیجه می انجامد که مبلغ پرداختی بابت سود اوراق به مردم با کل بودجه مذکور برابری خواهد کرد و این موضوع ضرر بزرگی به مدیریت شهری وارد خواهد کرد. روح اله کیان افزود: از طرفی طی توافق با شرکت سابیر مقرر شد املاکی را در کرج با قیمت کارشناسی به این شرکت واگذار کنیم تا شورای عالی فنی نیز نسبت به ترمیم قیمت و افزایش قیمت اقدام نماید اما متاسفانه پس از ترمیم قیمت، سابیر زیر بار این شرایط نرفت.
به گفته کیان، این موضوع سبب شد شورای عالی فنی به شهرداری اعلام کند ترمیم قیمت زمانی انجام خواهد شد که مدیریت شهری شرایط تامین منابع مالی را داشته باشد که این مهم نیز به انجام نرسید و در نتیجه با توجه به شرایط بوجود آمده، شورای شهر تصمیم به خلع ید شرکت سابیر گرفت. وی بیان داشت: ادامه همکاری یا فسخ قرارداد با سابیر مشروط به نظر شورای عالی فنی است و صلاحیت رسیدگی به پرونده ادامه یا لغو همکاری شرکت سابیر و مدیریت شهری منوط به تصمیم این مقام است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود