6 مرداد 1395
شماره خبر: 167283

جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای کرج برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای کرج برگزار شد


جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای کرج به میزبانی قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری برگزار شد و ضمن آن سازمان ها و بخش های مربوطه به ارائه گزارشات و برنامه های خود در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر پرداختتند.
در این جلسه که نمایندگان سازمان های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، قطار شهری و معاونت حمل و نقل و ترافیک حضور داشتند، مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا بررسی شد و نظرات و اطلاعات موجود در حوزه های مختلف تجمیع گردید. قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج که به نمایندگی از شهرداری این کلانشهر در کارگروه هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها فعالیت می کند، در این خصوص اظهار داشت: نیاز ضروری امروز شهر کرج و بسیاری از کلانشهرهای دیگر به دلیل تبعات بسیار زیاد و آسیب هایی که به همه جنبه های زندگی افراد وارد می کند، بحث کاهش آلودگی هوا و ایجاد محیطی برای تنفس سالم شهروندان است. اصغر نصیری بیان داشت: در همین خصوص طی جلسات مستمری در کارگروه، اهداف و برنامه ها به صورت کلان مشخص و تبیین شده و در کلانشهرها از سوی نمایندگان تعیین شده، پیگیری می شود. وی، برگزاری این جلسه را در راستای اجرای همین مهم عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا، افزایش امکانات و تجهیزات ناوگان حمل ونقل عمومی است که در این خصوص با دعوت از نماینده قطار شهری کرج، گزارشی از روند پیشرفت طرح ارائه شد. نصیری گفت: با توجه به عدم تامین اعتبار مورد نیاز و کمبود قابل توجه منابع مالی دارای مسائل و مشکلات موجود، پروژه متوقف شده و ادامه کار این پروژه با تاخیر قابل توجهی روبرو خواهد بود. به گفته وی، این طرح برای تکمیل نیازمند 22 هزار میلیارد ریال می باشد که جذب سرمایه گذار می تواند مرتفع کننده بخشی از مشکلات باشد.
نظارت بر معاینه فنی خودروها اصلی ضروری در کاهش آلودگی
قائم مقام معاون خدمات شهری کرج، نظارت بر فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو را نیز اقدامی دانست که ضروری است برای بهبود کیفیت هوا به آن توجه ویژه ای مبذول شود. در همین خصوص تعداد مراکز معاینه فنی فعال در سطح شهر 8 مرکز عنوان شد که تمامی مراکز به سامانه برخط سیمفا (سامانه برخط جهت معاینه فنی خودروها) مجهز شده اند. نصیری، به تجهیز این مراکز به دوربین های مداربسته نظارتی اشاره کرد و افزود: این دوربین ها به منظور نظارت بیشتر بر حسن انجام کار نصب شده و برای افزایش کارایی، دوربین های پلاک خوان نیز در این مراکز نصب خواهد شد. وی، خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که نماینده ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه کرد در سال 93 برای بازسازی کامل 60 دستگاه اتوبوس 36 میلیارد ریال هزینه شد؛ همچنین مبلغ 45 میلیارد ریال اعتبار در سال 94 برای خرید 100 دستگاه اتوبوس مصوب شد که این امر هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه برای خرید اتوبوس ها می باشد. نصیری اظهار داشت: ارائه تسهیلات بانکی تا سقف 200 میلیون ریال با سود مشارکت چهار درصد برای خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال و نیز تبدیل خودروهای شخصی فعال در بخش حمل و نقل شهری به تاکسی بخشی از اقداماتی بوده که سازمان تاکسیرانی به منظور تحقق اهداف کاهش آلودگی هوا و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی صورت داده است.
تحویل 550 دستگاه تاکسی
این مسئول اضافه کرد: از ابتدای سال 94 و در ادامه اقدامات سال 95 سازمان تاکسیرانی، تعداد 550 دستگاه تاکسی از 2200 مورد ثبت نام شده در سایت تاکسیرانی با ارائه تسهیلات بانکی با سود چهار درصد از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) تحویل داده شده که 200 دستگاه نیز در شرف تحویل می باشد. جانشین معاون خدمات شهری شهرداری کرج یادآور شد: با انتشار فراخوان طرح 90 هزار تاکسی فرسوده توسط دولت، 900 نفر در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کردند که پس از تایید اتحادیه تاکسیرانی و معرفی به بانک های تعیین شده، مرحله دریافت تسهیلات به آنان انجام گرفته است. وی ادامه داد: علاوه بر این برای شهر کرج تعداد 220 دستگاه خودروی سمند پایه گازسوز در سال 95 تعیین شده که به این منظور تسهیلاتی با بهره وام چهار درصد به مبلغ 240 میلیون ریال، در صورت نداشتن شغل، به متقاضی تعلق می گیرد. به گفته نصیری، این تسهیلات شامل تعویض ماشین های فرسوده سال 85 و کمتر نیز می شود. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: البته ضرورت های زیست محیطی ایجاب می کند، کارها با سرعت و حساسیت بیشتری پیگیری شده و سهم همه بخش ها و دستگاه ها در حوزه کاهش آلودگی هوا تعیین و پیگیری شود تا به موقع شاهد بهبود کیفیت هوا و افزایش سرانه سلامت در همه کشور بخصوص کلانشهرها باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود