1 تیر 1397
شماره خبر: 197285

آغاز مجدد عملیات اجرایی متروی کرج در ۷ ایستگاه

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

آغاز مجدد عملیات اجرایی متروی کرج در ۷ ایستگاه




عضو شورای شهر کرج از آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه متروی کرج در هفت ایستگاه خبر داد و گفت: کارگران در ۳۰ جبهه کاری مشغول به کار هستند.
محمدحسین خلیلی اردکانی با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری کرج در هفت ایستگاه و ۳۰ جبهه کاری در حال عملیات اجرایی است، اظهار کرد: در بیست و پنجمین جلسه کارگروه اجرایی و فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی کرج روند اجرای پروژه خط دو قطار شهری موردبررسی قرار گرفت.وی با اشاره به تعطیلی پروژه به مدت بیش از یک سال و اهمیت مترو برای کلان‌شهر دو و نیم میلیون نفری کرج، گفت: سه کارگروه تخصصی در حوزه‌های فنی و اجرایی، املاک و تملکات و مالی برای این پروژه تشکیل‌شده است.به گفته عضو شورای شهر کرج ازجمله دستاوردهای تشکیل این کارگروه‌ها آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه در هفت ایستگاه و ۳۰ جبهه کاری، استملاک بخشی از املاک موردنیاز پروژه، بررسی و تعیین تکلیف اختلافات حادث‌شده در پروژه، ارسال لایحه تجدیدنظر در نرخ پیمان که از سال ۹۳ بلاتکلیف بوده و پیگیری اختصاص منابع مالی بوده است.
راه اندازی متروی کرج تا ۳۶ ماه آینده
خلیلی اردکانی با تأکید بر اینکه سه متغیر زمان، هزینه و الزامات بهره‌برداری از این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید موردبررسی دقیق قرار گیرد، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن امکان بهره‌برداری از کل پروژه در مدت ۳۶ ماه و با هزینه سه هزار میلیارد تومان فراهم بوده و در صورت تأمین منابع مالی به مقدار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌توان پنج ایستگاه از ۱۴ ایستگاه مسیر پروژه را ظرف مدت ۲۴ ماه راه‌اندازی کرد.وی ایستگاه‌های موردنظر را ۴۵ متری گل شهر، سه‌راه گوهردشت، بوستان جهان، مصباح و فردیس اعلام کرد.عضو شورای شهر کرج اضافه کرد: در واقع‌بینانه‌ترین حالت ممکن نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که می‌توان سه ایستگاه ۴۵ متری گل شهر، سه‌راه گوهردشت و بوستان جهان را در ۳۶ ماه و با هزینه هزار ۷۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی کرد، همچنین می‌توان در مدت ۲۴ ماه ایستگاه‌های ۴۵ متری گل شهر و ایستگاه فردیس را با هزینه‌ای در حدود هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان، ایستگاه‌های بوستان جهان و پل فردیس را با هزینه‌ای در حدود هزار و۵۹۰ میلیارد تومان و ایستگاه‌های ۴۵ متری گل شهر و ایستگاه بوستان جهان را با هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان راه‌اندازی کرد.خلیلی اردکانی تأکید کرد: مترو یک سیستم حمل‌ونقل پاک، امن و سریع بوده و علاج مشکلات عدیده ترافیکی و زیست‌محیطی شهر کرج است. راه‌اندازی این پروژه مهم و سرنوشت‌ساز خدمت بزرگی به شهروندان کرجی است.وی با تأکید بر اینکه همه مدیران و متولیان باید درراه اندازی این پروژه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه پیشرفت عملیات ساختمانی در محدوده ۴۵ متری گل شهر تا بوستان جهان به‌طور متوسط حدود ۶۰ درصد است و بخشی از تجهیزات پروژه ازجمله ریل، ریل سوم، ترانس‌های TPS و LPS، کابل‌ها و سوزن‌های مسیر و از همه مهم‌تر ۲ رام قطار تأمین‌شده است، می‌توان ظرف مدت حداکثر ۲ سال ۶.۵ کیلومتر از پروژه را راه‌اندازی کرد و آن را به سمت ایستگاه فردیس و میدان دانشگاه خوارزمی و کمال شهر گسترش داد.
عضو شورای شهر کرج با تأکید بر اینکه باید همه طراحی‌های پروژه در فاز اول توسط مشاور نهایی سازی شود، گفت: نمای بیرونی و فضاهای داخلی ایستگاه‌ها بر اساس نمادهای سنتی و فرهنگی قومیت‌های ساکن در کرج طراحی و اجرا شود.خلیلی اردکانی تسریع در استملاک فضاهای جانبی ایستگاه‌ها توسط شهرداری را ضروری دانست و گفت: ساختار شکست پروژه در بخش‌های مختلف پروژه توسط مشاور کارفرما نهایی سازی شود.وی ارائه برنامه استمرار عملیات اجرایی پروژه و جلوگیری از توقف کارها تا زمان ابلاغ لایحه ترمیم قیمت توسط شورای عالی فنی را مهم برشمرد و گفت: ارائه طرح‌های مفهومی جهت احداث مجتمع‌های ایستگاهی در پیرامون پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود