29 آبان 1397
شماره خبر: 205238

گذر از شیوه های سنتی فساد را در شهرداری کرج ریشه کن می سازد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

گذر از شیوه های سنتی فساد را در شهرداری کرج ریشه کن می سازد


رئیس کمیسیون تحول و نظارت اداری شورای اسلامی شهر کرج گفت که گذر از شیوه های سنتی و ارتقای خدمات الکترونیک ریشه های فساد اداری و مالی و نارضایتی را در شهرداری این کلانشهر می خشکاند.
محمدحسین خلیلی اردکانی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: حدود 60 درصد از وظایف و رسالت های شورای اسلامی شهر در حوزه «نظارتی» است اما این نظارت ضابطه و ارزیابی مشخصی ندارد، سیستماتیک نیست و در برخی موارد حتی شکل سلیقه ای به خود می گیرد. در همین زمینه تشکیل کمیسیون «تحول و نظارت اداری» نویدبخش تحولاتی سازنده برای رسیدگی بهتر به مشکلات شهری است تا عملکرد مناطق و سازمانهای تابعه به نحو بهتری رصد و مطالبه گری شود. وی افزود: شورای اسلامی شهر پیش از این با تدوین و تصویب «سند نظام فنی و اجرایی شهرداری کرج» در جهت بهبود فرایندهای نظارتی گام برداشته است که با توجه به عضویت شهردار منتخب در کارگروه های تهیه این سند انتظار داریم آقای کمالی زاده در جهت اجرای کامل آن اهتمام لازم را داشته باشد. شهردار و سه تن از معاونین وی، سه تن از روسای کمیسیونهای تخصصی و سه کارشناس خبره متناسب با موضوع مطروحه در شورای عالی سند نظام فنی و اجرایی حضور دارند و ناظر بر حسن اجرای مفاد سند هستند. عضو اسبق مجلس شورای اسلامی در ادامه اذعان داشت: سند نظام فنی و اجرایی شهرداری کرج از مرحله طراحی تا اجرای کامل پروژه های عمرانی نظارت جامعی را ارائه می کند و حتی ابعاد اجرای طرح ها در جامعه را نیز مورد ارزیابی تخصصی قرار می دهد و کارگروه هایی همچون: نظارت بر ساخت و سازها، جلب مشارکت بخش خصوصی، مدیریت ریسک، حقوقی و غیره ذیل آن فعالیت دارند. با عملیاتی شدن این سند شاهد حذف انجام انفرادی کارها، بهبود نظارت و ارتقای بهره وری منابع مالی و انسانی خواهیم بود.
شفاف سازی دست های نامرئی را حذف می کند
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: سند نظام فنی و اجرایی شهرداری کرج اقدامی نو و متفاوت در سطح کلانشهرهای کشور به شمار می رود که از مطالعات شهرداری تهران در این زمینه بهره گرفته شده و آن را برای الگوبرداری به سایر شهرداریها نیز ارسال کرده ایم. ما به دنبال شفاف سازی در امور هستیم تا دست های نامرئی حذف شوند، البته این مباحث فعلاً در مرحله حرف و ادعا می باشد و باید عملیاتی و اجرایی شوند. خلیلی اردکانی در تشریح اقدامات کمیسیون تحول و نظارت اداری به برگزاری جلساتی با مدیران مرتبط با این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: نشست هایی با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری کرج برگزار شده و باور داریم که با توسعه نقش اینترنت در خدمت رسانی به شهروندان می توان بسیاری از فرایندهای اضافه را کاست و با فشار کمتر به منابع مالی و انسانی، خدماتِ لازم را به ارباب رجوع ارائه کرد. ضمن آنکه امکان خطا کاهش می یابد و شهروند بدون رو در رو شدن با عوامل انسانی، قادر به دریافت خدمت مورد نظر خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: مراجعین شهرداری کرج باید شناخت بیشتری از حقوق خود داشته باشند تا برخی از آنها رشوه دریافت نکنند، باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان از طریق گوشی و رایانه قادر به انجام کارهای خود باشند بدون آنکه در راهروها و اتاق های شهرداری معطل شوند و هزینه و زمان شان اتلاف شود، این ها در معنای کلی ارتقای نظارت و شفافیت را شامل می شود که شعار و رویکرد اصلی ما نیز می باشد. رئیس کمیسیون تحول و نظارت اداری شورای اسلامی شهر کرج در ادامه عنوان کرد: آیا این موارد به خودی خود صورت می گیرد یا اینکه مدیران شهری باید اراده این کارها را داشته باشند و نمایندگان مردم نیز مطالبه گری نمایند. ما باید مدیرانی را روی کار بیاوریم که انگیزه توسعه شهر و شهروند الکترونیک را داشته باشند و برای مشکلات شهری دلسوزی کنند.
نیروهای مازاد به دردی بزرگ برای شهرداری کرج تبدیل شده اند
خلیلی اردکانی همچنین از نیروهای مازاد به عنوان دردی بزرگ برای شهرداری کرج یاد کرد و افزود: اگر این نیروها قابل تعدیل نیستند حداقل آنها را در جای مناسب خود بکارگیری کنیم یا برخی کارهایی که اکنون برون سپاری می شوند را به ایشان محول کنیم تا برای حقوقی که دریافت می کنند، خدمت ارائه دهند. شهرداری کرج باید پاسخگوی تعداد نیروهای جذب شده و اینکه با چه مدرک و صلاحیتی در کدام بخش شاغل هستند و چه میزان دریافتی دارند، باشد و به حمد الهی شورای پنجم در حوزه عدم بکارگیری نیروی انسانی جدید عملکرد قابل دفاعی داشته است. به گفته وی، متاسفانه بخش قابل توجهی از بودجه شهر صرف امور جاری می شود و اعتباراتی که باید صرف کارهای عمرانی و زیرساختی شود، تحت عنوان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل هزینه می شوند و ما خواهان بررسی دقیق وضعیت نیروهای پیمانی و رسمی و اینکه شرکت های تامین نیرو چگونه بکارگیری می شوند و دارای چه ارتباطاتی هستند، می باشیم و مطالبه گری تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. خلیلی اردکانی در پایان با بیان اینکه اکنون شهرهای بزرگ دنیا کاملاً هوشمند اداره می شوند و شهروندان مراجعه کمتری به ادارات و شهرداریها دارند و متاسفانه ما چندین دهه از آهنگ پیشرفت جهانی عقب مانده ایم، گفت: توسعه خدمات الکترونیک رضایتمندی ارباب رجوع و پرسنل و انجام دقیق تر کارها را به همراه دارد و در چنین بستری خبری از هدررفت بودجه ها و فساد مالی و اداری نخواهد بود و کارها با شایستگی و سرعت و بدون خطا صورت می پذیرند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود