14 اسفند 1392
شماره خبر: 117834

هدف از ایجاد شوراها تکمیل آخرین حلقه نظام مردم سالاری بود

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

هدف از ایجاد شوراها تکمیل آخرین حلقه نظام مردم سالاری بود


فرماندار کرج گفت: هدف از ایجاد شوراها تکمیل آخرین حلقه نظام مردم سارلاری است که در آن تصمیمات به نفع مردم و در راستای اعتلای جامعه مدنی اخذ می شود.
محمد تقی ایرانی شامگاه روز سه شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج در جمع اعضای شورا و خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: شورا ها نهادهای مردمی هستند که اعضای آن از بطن مردم و برای مردم انتخاب می شوند و تعهد و رسالت سنگینی را در احقاق حقوق آنها بر عهده دارند. وی با اشاره به تاریخ اسلام از بدو شکل گیری توسط پیامبر اسلام (ص) گفت: کتاب مقدس مسلمانان، قرآن جایگاه رفیعی دارد و به عنوان هدیه ای ارزشمند و الهی همواره مورد توجه مسلمانان بوده است و دستور صریح، روشن و شفاف قانون اساسی نیز عمل به فرامین این کتاب مقدس است. این مسئول در خصوص اهمیت و جایگاه شورا با اشاره به سوره شوری آیه " وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ "با بیان اینکه مشورت و انجام کار شورایی اهمیت و جایگاه رفیعی در دین اسلام دارد، گفت: رسول خدا (ص) بر آموزش دادن مردم بر مبنای شورا، اصرار داشتند ومردم را تشویق به مشورت می کردند و تصمیم های مهم را نیز بر مبنای خردجمعی می گرفتند. ایرانی، معارف و آموزه های قرآن کریم را سنگ بنای اصلی برای بنای بلند علوم انسانی- اسلامی دانست و افزود: ، قرآن کریم سند اصلی و خدشه ناپذیر برای شناخت اسلام می باشد و به همین دلیل رجوع به آیات این کتاب برای انجام امور مختلف زندگی اهمیت زیادی دارد.
شوراها آخرین حلقه تکمیل نظام مردم سالاری
وی گفت: دنیای متمدن امروز بعد از قرن نوزده با مطرح کردن دموکراسی به این نتیجه رسید که نظام امور مردم باید بر اساس شور و مشورت، حق رای و دموکراسی انجام شود در حالی که سنگ بنای این سیاست 1400 سال پیش به صورت عینی و عملی و در سیره و روش معصومین علیهما السلام گذاشته شده بود و نتیجه آن نیز مشارکت مردم در امور زندگی خودشان بود. فرماندار کرج افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از تدوین قانون اساسی در امر قانونی کردن شوراها و جایگاه این نهاد مردمی به شکل ویژه اقدام کرد تا شورا ها فرصت پیدا کنند پربار تر و توانمندتر به امورات مردم رسیدگی کنند. ایرانی هدف از ایجاد شوراها را تکمیل آخرین حلقه نظام مردم سارلاری دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی ،نظامی است که رای و عقیده مردم را مهم می داند و بر اساس همین باور است که مردم در تمامی امور حضور و حق انتخاب پیدا می کنند.
جایگاه شورا ها مهم شمرده شود
فرماندار کرج در ادامه با تاکید بر اینکه جایگاه شورا ها باید بیش از پیش مهم شمرده شود، بیان کرد: با تحقق این مهم شاهد توسعه فعالیت های قانونی شوراها در انجام امور مختلف اداری و اجتماعی مردم خواهیم بود. این مسئول عنوان کرد: ماهیت شورا در واقع بر مشورت بنا شده تا کمترین اشتباه در تصمیم گیری ها صورت گیرد اما در صورت وقوع هر گونه مشکل قانونی و مسئله احتمالی فرمانداری با همکاری خود شوراها و براساس قانون اساسی اقدام به رفع مشکل می کند و این روح مشورت و روح نظام قانون گذاری است. ایرانی بیان کرد: ارتباط بین شورا و نهاد حاکمیت فرمانداری در کرج بسیار مطلوب است و در بحث قانون گذاری نیز همه آیتم های قانونی از سوی این دو نهاد رعایت می شود در واقع مصوبات پس از ورود به فرمانداری و با تایید این نهاد به قانون محلی تبدیل می شوند. وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر رای مردم است، افزود: این مهم خواستگاه حضرت امام خمینی(ره) از پایه گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن رسیدن به استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بوده است.
دستگاههای خدمات رسان باید پاسخگوی شورا باشند
این مسئول با اشاره به اهمیت نظام شورایی در کشور اظهارداشت: جایگاه شورا ها باید بگونه ای باشد که بتوانند تصمیمات عمده ای را در کشور اتخاذ کنند. ایرانی تاکید کرد: با تلاش و ممارست بیشتر باید جایگاه شورا ها ارتقاء یابد به گونه ای که این نهاد تصمیم گیرنده اول و آخر امور مختلف به جز امور سیاسی و حاکمیتی باشد. وی در ادامه با تاکید بر لزوم پاسخگویی ادارات خدمات رسان به شورای شهر بر مبنای مسئولیت نظارتی شورا عنوان کرد: لازم است تمام دستگاه های شهر پاسخگوی نهاد شورا باشند.
تفویض اختیار به مدیران مناطق برای رفع مشکلات مردم
فرماندار کرج در بخش دیگری با اشاره به گله مندی برخی شهروندان در خصوص مهیا نشدن دیدار مستقیم با شهردار عنوان کرد: شهردار کرج به عنوان مدیر شهر در راس امور قرار دارد و برای رفع مشکلات به صورت جزئی تر مدیران مناطق را منصوب و در واقع اختیاراتی را به آنها برای رسیدگی به امور مردم در 12 منطقه شهر تفویض کرده که این امر مراجعه شهروندان و رفع مشکلات آنها را تسهیل می کند. ایرانی ادامه داد: با فراهم شدن این موقعیت شهردار نیز به وظیفه و ماموریت اصلی که خدمات رسانی به کل مردم در تمام مناطق است می پردازد.
درایت حاکمیت برای عبور از تحریم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود