22 تیر 1394
شماره خبر: 145519

نقش دستگاه های فرهنگی در امر سالم سازی محیط زیست حائز اهمیت است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

نقش دستگاه های فرهنگی در امر سالم سازی محیط زیست حائز اهمیت است


فرماندار فردیس با اشاره به نقش دستگاه های فرهنگی در امر پیشگیری از آلودگی محیط زیست، گفت: یکی از رسالت هایی که بر دوش رسانه ها است توجه به مسایل محیط زیست و کمک به حفظ آن است.
مهدی مهرور در نخستین نشست کارگروه محیط زیست با محوریت پسماند شهرستان فردیس در محل شهرداری منطقه 10 کرج، افزود: تعمیق فرهنگ زیست محیطی در جامعه و افزایش آگاهی ها و ایجاد حساسیت عمومی در این زمینه، ازمهمترین اقداماتی است که برای حفظ و حراست از محیط زیست باید در دستور کار تمام دستگاه ها و نهادها قرار بگیرد. وی در ادامه افزود: تشکل های مردم نهاد که در بطن جامعه حضور دارند و افرادی آگاه و توانمند در عرصه محیط زیست در آنها حضور دارند، قطعا می توانند بهترین برنامه ها و اقدامات را در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با همکاری، همفکری و هماهنگی محیط زیست و دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط انجام دهند. وی گفت: یکی از دغدغه های محیط زیست فردیس با توجه به تراکم جمعیتی، محدوده جغرافیایی کم است و هرچقدر به محیط زیست توجه کنیم به سلامت خود توجه کرده ایم. مهرور در خصوص بسته شدن شیر مازوت نیروگاه منتظر قائم فردیس نیز اظهار داشت: این نیروگاه باعث آلودگی در این شهرستان شده بود که با پیگیری مسوولان استانی، منشا این آلایندگی رفع شد. فرماندار فردیس گفت: شهرک های صنعتی و اصناف موظفند بسته بندی قابل بازیافت را در اولویت کاری خود قرار بدهند زیرا فرهنگ سازی و پیشگیری و توصیه شهرستان در بحث آن به محیط زیست نگاه همه مسولان را می طلبد. مهرور افزود: مدیران مناطق 3 و10 کرج و شهرداری مشکین دشت در حمل زباله از سطح معابر و انتقال آن بر سکوی موقت دقت های لازم را داشته باشند تا بر اثر مانع و باد زباله ها بر زمین پرتاب نشود. وی بیان کرد: شیوه دفن زباله امروز به یکی از خطرناک ترین شیوه ها تبدیل شده چرا که شیرابه حاصل از آن محیط زیست و خاک را از بین می برد و چرخه بازگشت خاک به حالت اولیه به زمان نیاز دارد، همچنین ورود شیرابه به آبهای زیرزمینی آسیب جدی وارد می کند. وی همچنین از مدیران مناطق 3 و 10 کرج خواست از آبیاری پارک ها و فضای سبز در بلوارها از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنند و از کاشتن چمن جلوگیری شود. رییس اداره حفظ محیط زیست شهرستان فردیس نیز گفت: در منطقه صنعتی نور، بلوار طالقانی و شهرک کلستان نخاله های ساختمانی دیده می شود و همچنین حمل زباله ها توسط برخی پیمانکاران کم وبیش در گشت پایش دیده شده است. مرتضی شکوری افزود: دو مورد آتش سوزی زباله و نخاله در شهرستان فردیس داشتیم که توسط ماموران اداره حفظ محیط زیست آتش مهار شد. وی اظهار داشت: در استان البرز روزانه یک هزار و 690 تن زباله خانگی تولید می شود که از این میزان سهم شهرستان فردیس 340 تن و یک پنجم زباله شهرستان فردیس است. شکوری گفت: ساماندهی تولید زباله از طریق آموزش تفکیک از مبدا، ساماندهی مراکز موقت جمع آوری زباله، خودروهای حمل مرکزی را در شهرداری برای زباله های حجیم کرده است که حجیم را در آنجا به قطعات کوچکتر و قابل حمل بعد به حلقه دره منتقل شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس نیز در این نشست گفت: پسماند زباله های عفونی در شهرستان فردیس موضوعی است که حل نشده است. دکتر ترابی افزود: 200 مطب، 15 آزمایشگاه، 15درمانگاه و 20 پایگاه وجود دارد و هر درمانگاه دو نوع کیسه زباله استفاده می کنند که کسیه زباله زرد عفونی است که باید در محل جمع آوری آن احتیاط کرد. وی اظهار داشت: در شهرستان کرج دستگاهی به نام اتوکلاو ضدعفونی کننده و خرد کننده و پل کننده وجود دارد که زباله ها را به صورت بسته بندی بیرون می دهد. این دستگاه در شهرستان فردیس خریداری نشده است. وی گفت: خرید یک دستگاه اتوکلاو در دستور کار شبکه بهداشت ودرمان فردیس قرار گرفته است تا در همان جا تبدیل به زباله عمومی می شود. ترابی افزود: زباله های عفونی با زباله های خانگی در حلقه دره یکجا با هم دفن می شود که این امر توسط شهرداری درست نیست. معاون فنی اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج هم گفت: در خصوص پسماند در محدوده شهرستان فردیس به زیرساخت های خاصی نیاز داریم. کیومرث صالحی افزود: جمع آوری زباله و پسماند توسط خدمات شهری مناطق 3 و 10 شهرداری کرج انجام می شود و انتقال مدیریت پردازش دفع آنها و پسماند های عادی که هر شب درب منزل گذششته می شود. وی افزود: پسماندهای عمرانی و ساختمانی (خاک ونخاله) به لحاظ وضعیت، وسعت و پراکنشی در فردیس است و راه های دسترسی شهر و دهیاری های مجاور باعث شده که تخلیه های غیرمجاز زیاد داشته باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود