12 مرداد 1394
شماره خبر: 146658

خیزش استانداری در مهار ریزدگردها

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

خیزش استانداری در مهار ریزدگردها


استاندار البرز هدف از بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران را اجرای طرح مطالعاتی مهار ریزگردها در دو استان تهران و البرز برشمرد و از احداث شعبه 2 این باغ به صورت محدودتر و متناسب با ظرفیت موجود استان خبر داد.
سیدحمیدطهائی در دیدار با رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران، با بیان اینکه البرز هر چند استانی تازه تأسیس است اما از سالهای دور خاستگاه و قطب کشاورزی کشور بشمار می رود، گفت: اولین دانشکده کشاورزی کشور پیش از دانشگاه تهران در کرج احداث شده است و امروز به طور قاطع می توان این استان را مهد کشاورزی مدرن کشور قلمداد کرد.
کلید استان در دست پژوهشگران ومحققان علمی
وی با تأکید بر توسعه همکاری های مشترک بین محققان باغ گیاه شناسی ملی و پژوهشگران کشاورزی در کرج خاطرنشان کرد: حضور اساتید بنام عرصه تحقیق و پژوهش در این حوزه، ظرفیت ویژه ای را برای کرج فراهم کرده اند و برای برخورداری از این مزایا بارها اعلام داشته ام که کلید شهر به دست محققان علمی سپرده می شود. طهائی تأکید کرد: پژوهشگران باید دیوارهای محصور آزمایشگاهی را کنار زده و از جای جای استان البرز برای توسعه فعالیت های علمی و تحقیقاتی که به نفع توسعه این استان و به فراخور آن کشور است، بهره مند شوند که این امر نیز با آغاز همکاری های دوجانبه به نحو مطلوب تری محقق خواهد شد.
استقرار 8 مرکز تحقیقاتی کشور در البرز
استاندار البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر از 10 مرکز علمی پژوهشی کشور در حوزه کشاورزی و تحقیقات نوین علمی، 8 مرکز آن در البرز استقرار دارد که این خود ظرفیت ویژه ای را برای این استان فراهم ساخته است.
مدیریت ریزگردها در سایه باغ گیاهان
نماینده عالی دولت در استان البرز همچنین به پدیده ریزگردها به عنوان تهدیدی برای پایتخت اشاره کرد و با اشاره به اینکه با توسعه پوشش گیاهی که نمونه های بکر و اصیل آن را می توان در این باغ جستجو کرد، گفت: منطقه کویری اشتهارد و نظرآباد یکی از کانون های تولید ریزگرد است که به جهت مجاورت این استان با پایتخت و فقدان پوشش گیاهی مناسب شاهد حرکت شن های روان و افزایش گرد و غبار در این استان و پایتخت هستیم که با اجرای طرح های بیان زدایی می توان بخش قابل توجهی از این ریزگردها را با پوشش مناسب گیاهی مهار کرد. طهائی ارائه طرح مطالعاتی مشترک بین جهادکشاورزی استان البرز و باغ گیاه شناسی ملی ایران را جهشی برای مدیریت پدیده ریزگردها در دو استان تهران و البرز برشمرد.
مدیریت کشت و نیاز بازنگری در دوره کم آبی
استاندار البرز همچنین با اشاره به اینکه کشور طی 25 سال آینده در بحران کم آبی بسر می برد و باید در این زمینه تدبیر کرد، ادامه داد: در سالهای آتی شاهد آن خواهیم بود که چند برابر ظرفیت موجود، آب سد کرج،خشک و تبخیر شود که در کنار آن مصرف مخازن آبی موجود نیز خود روند کم آبی را تشدید خواهد کرد.وی افزود: ترویج کشت گیاهان و محصولات کشاورزی متناسب با شیوه های کشت دیم اهتمامی است که اجرای آن از جهاد کشاورزی با تعامل اساتید صاحبنظر در این حوزه انتظار می رود.
گونه های جدید پوشش گیاهی سبز جایگزین شیوه های سنتی
طهائی همچنین با تأکید بر ضرورت کاشت گونه های گیاهان سبز موجود در باغ گیاه شناسی کشور که منطبق با شرایط کم آبی امروز طراحی و رشد پیدا کرده است، بیان کرد: امروز کلانشهر کرج بدون ابتکار و نوآوری تنها افزایش فضای سبز را در دستور کار دارد در حالی که می توان گونه های جدید این گیاهان را جایگزین شیوه های سنتی کاشت چمن و... کرد.
تورگردشگری شهرداران ودهیاران از باغ گیاهان ملی
استاندار البرز پیشنهاد داد تا شهرداران و دهیاران به منظور آشنایی با گونه های جدید کشت منابع طبیعی در شهرهای حوزه استحفاظی، مناطق با شرایط اقلیمی موجود در قالب تورهای گردشگری از باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع در چیتگر بازدید داشته باشند. استاندار البرز گفت: هدف امروز از بازدید این مرکز نیز آغاز طرح مطالعاتی مشترک بین جهادکشاورزی و باغ گیاه شناسی ملی به منظور اجرای عملیات کاشت گونه های سبز و گیاهان طبیعی در مبارزه با ریزگردها و توسعه صنعت گردشگری است وی افزود: احداث شعبه 2 باغ گیاهان متناسب با شرایط استان البرز به صورت محدود تر یکی دیگر اهداف این بازدید بود. رئیس باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز در ادامه از اجرای این طرح مطالعاتی در راستای توسعه فعالیت ها استقبال کرد و گفت: البرز از استان های پرجمعیت کشور است و اگر مشکلی در این استان رفع شود، بخشی از مسائل پایتخت حل خواهد شد . طهائی در پایان بازدیدی از رویشگاه های خزری، زاگرس، البرز و نقاط گردشگری این باغ در بزرگترین بانک ژن طبیعی کشور داشت. گفتنی است، باغ گیاه شناسی ملی ایران در مساحت 150 هکتار در منطقه چیتگر واقع است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود