10 اسفند 1393
شماره خبر: 138497

ریزگردهای البرز، تهدیدی برای پایتخت است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

ریزگردهای البرز، تهدیدی برای پایتخت است


استاندار البرز با بیان اینکه یکی از سرمنشاء ها و عوامل بروز ریزگردهای پایتخت را باید در استان البرز همجوار با تهران مورد بررسی قرار داد، بر ضرورت تدوین طرح بیابان زایی و لزوم پیگیری و اختصاص اعتبار لازم جهت اجرای طرح های اقلیمی در این استان، مناسب با شرایط آب و هوایی خشک و کویری تأکید کرد.
این روزها کاهش بارش های جوی و تغییرات زیست محیطی منجر به خشکسالی در نقاط مختلف کشور شده است.سوء استفاده از منابع طبیعی، پوشش های گیاهی و همچنین نیاز و برداشت ازمنابع ومصارف آبهای سطحی و زیرزمینی مزید بر این دگرگونی های برگشت ناپذیر شده است.کم شدن پوشش گیاهی، گسترش شن وماسه همراه با وقوع وزش بادهای گرم وسوزان نیز از دیگر تغییرات جوی است. موضوعاتی محوری که دستمایه تشکیل جلسه«بیابان زدایی» استان به ریاست «سیدحمیدطهایی استاندار البرز» شد.
ضرورت اجرای طرح های بیابان زایی و آبخیزداری
وی در این نشست با تأکید بر شناسایی و تکمیل مناطق بیابان زا و حوزه آبخیزی گفت: قطعاً با توجه به شرایط و مختصات جغرافیایی در ارتفاعات البرز و نقاط مختلف امکان کاشت گونه های مستعد با محیط طبیعی وجود دارد؛ در این زمینه شناسایی کلیه مناطق استان در دو حوزه بیابانی و مستعد حوزه آبخیزی باید در دستور کار باشد. وی همچنین با تأکید بر ضرورت حفاظت از گونه های طبیعی، مبارزه با قاچاقچیان منابع طبیعی همچون چوب و... را مهمترین اولویت مسئولان امر قرار داد و گفت:در این حوزه به جد ورود پیدا کرده و متخلفان باید مورد پیگرد قضایی قرار گیرند. استاندار البرز با اشاره به تجربیات گذشته در حوزه مدیریت منابع طبیعی و روند تأثیر پذیری شرایط اقلیمی و محیطی بر تغییرات طبیعی مصداقی از این موضوع را خاطرنشان کرد و گفت: تغییرات آب و هوایی و حرکت شن ها گاه موجب آن شده است که روستایی جابجا شود و یا بازندگی ها دریاچه ای از نمک را رونق دوباره بخشیده است، بنابراین میتوان ادغان داشت که عوامل محیطی بر شرایط اقلیمی نیز تأثیر گذار است و میتوان با آگاهی از این تأثیر پذیری تصمیماتی موثر متناسب با نیازها و اولویت ها ی این حوزه داشت.
طرح های بیان زدایی عملیاتی شود
طهایی با تأکید بر اینکه اکنون زمان پایان بخشیدن به طرح های مطالعاتی است و باید وارد فاز عملیاتی شد، تصریح کرد: کلیه برنامه ریزی ها و مطالعات تکمیلی نیز باید به اجرای طرح های نوین در حوزه مدیریت مناطق بیابانی منتهی شود.
بهره مندی از مطالعات و تحقیقات دانشگاه ها
وی در این زمینه بهره مندی از پایان نامه های مطالعاتی را راهگشای بسیاری از امور دانست و افزود: شناسایی گونه های قابل کشت، مستعد با شرایط بیابانی و بی نیاز از آب باید موردتوجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و جهادکشاورزی قرار گیرد.
البرز یکی از گلوگاه های ریزگردها در پایتخت است
استاندار البرز همچنین افزود: طبق بررسی ها یکی از سرمنشاء های ریزگردها در پایتخت ناشی از وجود مناطق بیابانی البرز است و باید رایزنی ها جهت جذب منابع و اجرای طرح های بیابان زایی در دستور کار قرار گیرد.
پرورش دام های مستعد کویر
طهایی در ادامه بر ضرورت پرورش دام های متناسب با شرایط اقلیمی کویری در مناطقی همچون اشتهارد و.. تأکید کرد و گفت: گسترش و پرورش دام های شتر و گونه های آن که مستعد با اقلیم کویر است باید در دستور کار قرار گیرد.
بسترهای فعالیت سمن ها فراهم شود
وی همچنین افزود: فرمانداران با تشکیل سمن ها میتوانند نسبت به حفاظت از منابع طبیعی فرهنگسازی کنند.ضرورت مدیریت آب در این مناطق کویری و پیگیری انتقال بخشی از پساب تهران جهت صرف در بخش کشاورزی و صنعتی مناطق خشک استان البرز از دیگر محورهای این نشست بود. شایان ذکر است، در ابتدای این نشست نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به تشریح وضعیت اقلیمی استان و شهرستانها پرداخت و فرمانداران دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد که از جمله شهرهای کویری این استان محسوب می شوند نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه را ارائه دادند. گفتنی است، 45198 هکتار از اراضی استان البرز در مناطق کویری واقع است که مناطق جنوبی شهرستانهای استان البرز مستعد ترین نقاط در این زمینه محسوب می شوند. طبق آمار 24698 هکتار از این اراضی در اشتهارد و 20500 هکتار نیز در محدوده شهرستان نظرآباد واقع است.
بر اساس بررسی های بعمل آمده سدسازی، خشک شدن تالاب ها و توقف شن های روان درمناطق بیابانی منجر به ایجاد پدیده ریزگردها می شود و در این زمینه با ایجاد پوشش گیاهی مناسب با اقلیم این مناطق،کشت محصولات کم آب نظیر پسته و.. و تغییر در شیوه های کشاورزی میتوان بخشی از این روند را مدیریت کرد. فرا رسیدن 15 اسفندماه و آغاز هفته درختکاری محور تشکیل این نشست بشمار می رفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود