26 آبان 1394
شماره خبر: 153046

کتابداران کار خود را دست کم نگیرند

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

کتابداران کار خود را دست کم نگیرند


استاندار البرز با اشاره به اهمیت کار کتابداران گفت: این قشر نباید کار خود را دست کم بگیرند چرا که بخشی از مدیریت علمی و فرهنگی جامعه را بر عهده دارند. عدم وجود آمار دقیق از سهم مطالعه در فضای مجازی از جمله نکات کلیدی در سخنان استاندار البرز در دیدار با کتابداران البرزی بود.
سیدحمیدطهائی در آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان فرهنگ کتابخوانی که در سالن میلاد برگزار شد،ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای اربعین حسینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی و خدمتگزاران نظام اسلامی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری؛ اهمیت موضوع کتاب و کتابداری را تببین کرد و با اشاره به اینکه حقوق کتابداران در شرایط کنونی اقتصادی مطلوب نیست و این قشر در این کار فرهنگی با خدای خود معامله می کنند؛گفت: وجود رشته کتابداری در دانشگاه ها خود حاکی از نقش مهم این سرفصل در مقوله کتاب و کتابخوانی است.
کتابداران کار خود را دست کم نگیرند
طهائی با بیان اینکه کتابداران باید نسبت به علوم روز آگاهی کامل و جامعی داشته باشند، افزود: مسئولیت کتابداران بزرگ، حساس و همه جانبه است، یک کتابدار باید با اشراف به آخرین کتاب های روز در سرفصل های مختلف، بنحو مطلوبی کتابخوانان را راهنمایی کند. استاندار البرز با تأکید بر اینکه مسئولیت کتابداری را دست کم نگیریم،خطاب به کتابداران البرزی گفت: مدیریت کتابخانه مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، مساجد، مجتمع های فرهنگی و... همگی در نوع خود حایز اهمیت هستند چرا که کتابداران با طیف های مختلفی از مخاطبان و مراجعان در ارتباط می باشند و از این رو یک کتابدار باید با آگاهی لازم نقش خود را مدیریت فرهنگی جامعه ایفا نماید.
آمار مطالعه الکترونیکی کجاست؟
طهائی در ادامه با اشاره به ورود رسانه های مجازی در برهه کنونی و دانلود هزاران نسخه از کتاب های الکترونیکی، تعداد کتابخوانان را فرا از آمارهای موجود در کتابخانه های فیزیکی دانست و گفت: در دنیای امروز وقتی گزارش کتاب و چاپ کتاب ها اعلام می شود این آمار با نقص هایی مواجه است چرا که همه اقشار برای مطالعه به کتاب های کاغذی رجوع نمی کنند. وی با اشاره به اینکه امروز در هر جایی چه مترو، ایستگاه های اتوبوس و.. افراد با سنین مختلف از فضای مجازی استفاده می کنند و بخشی از این وقت صرف مطالعه نیازهای روزمره شان می شود، تصریح: در سالهای اخیر رسانه های دیجیتال بخش عمده ای از وقت جامعه را به خود اختصاص داده اند و آمار سرانه مطالعه در کشور از رقم های اعلام شده فراتر است.
جریان سازی کتابخوانی با ابزارهای چند رسانه ای
طهائی با تأکید بر اینکه کتابداران در مدیریت چند رسانه ای نیز باید خوراک فکری به کتابخوانان بدهند،ادامه داد: یکی از دغدغه های کنونی جامعه جدا شدن افراد ازیکدیگر به واسطه گسترش فضاهای مجازی است، از رو می توان با کار فرهنگی و بسترسازی لازم، دیدگاه ها را به سمت غنی سازی اوقات با ابزارهای چند رسانه ای در فضای مجازی سوق داد و در این زمینه نیز جریان سازی کرد.
آمار مطالعه به ظاهر کاهش یافته است
استاندار البرز همچنین با بیان اینکه ممکن است مطالعه کتاب تنها به ظاهر کم شده باشد و البته باید بر روی غنی سازی محتوای مطالب خوانش شده نیز تحلیل کرد، افزود: زمانی که در فضای مجازی میلیون ها و میلیاردها مطلب جابجا می شود این حاکی از آن است که امر مطالعه صورت می گیرد. وی با اشاره به گستره جهانشمول کتاب در برهه کنونی با ابزارهای چند رسانه ای همچون فیلم، عکس، صوت و... تصریح کرد: امروز یک کلیپ تصویری دنیایی از مطلب را به کاربران انتقال می دهد، بنابراین می توان اذعان داشت که مطالعه بیشتر شده اما سبک آن تغییر کرده است.
البرز استان باسوادی است
طهائی در ادامه به سِیر مطالعه در استان پرداخت و گفت: البرز هر چند استانی نوپاست اما به جهت برخورداری از مراکز علمی و تحقیقاتی و حضور دانشجویان در رشته های متعدد یکی از استانهای باسواد در کشور بشمار می رود.
تأسیس کتابخانه مرکزی کرج در آغاز راه است
استاندار البرز افزود: در این زمینه تأسیس کتابخانه مرکزی استان به عنوان کانون و قطب علمی دانشجویان و محققان علمی در دستور کار قرار دارد و در مرحله ایجاد مقدمات آن هستیم. وی تحقق این امر را نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه های اجرایی دانست. تجلیل و تکریم از کتابداران پایان بخش این گردهمایی بشمار می رفت. استاندار البرز به همراه جمعی از مسئولان، از تعدادی تابداران برتر استان قدردانی بعمل آورد. در این آیین که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز برگزار شد، مشاور عالی استاندار، مدیرکل حوزه استانداری و جمعی از مدیران کل استانی نیز حضور داشتند./غفاری

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود