24 اسفند 1394
شماره خبر: 160283

زیرساخت های سرمایه گذاری خارجی در البرز مهیا است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

زیرساخت های سرمایه گذاری خارجی در البرز مهیا است


سرپرست معاونت اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری البرز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری استان البرز برای جذب منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و موقعیت ویژه این استان بین دیگراستان‌ها از لحاظ نزدیکی به پایتخت و داشتن ظرفیت هایی نظیر منطقه ویژه اقتصادی، دارا بودن تنها فرودگاه خصوصی کشور و ..
ده‌ها مزیت منحصر به‌فرد دیگر، سرمایه گذاران خارجی و همچنین شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، استان البرز را جزو اولویت‌های اول خود برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری قرار داده اند. عبادالله کامکار با اشاره به استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران داخلی و بخصوص خارجی پس از اجرایی شدن برجام برای سرمایه‌گذاری این استان اظهار داشت: بعد از باز شدن فضای سرمایه‌گذاری به برکت برجام شرکت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در استان دارند که در این خصوص می‌توان به اظهار تمایل و علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه‌گذاری از کشورهای حوزه «جی آی اس»،جمهوری خلق چین، لیتوانی و اکثر کشورهای اروپایی اشاره کرد که هم اکنون در حال مذاکره و رایزنی‌های پیرامون موضوع‌های مورد علاقه طرفین در راستای سیاست‌های استان مبنی بر انجام سرمایه گذاری مستقیم یا مشترک یا انتقال دانش فنی و صادرات محصولات تولیدی هستیم. وی افزود: امسال شرکت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری به منظور حضور و فعالیت اقتصادی در کشور وارد استان شدند و با اعزام نمایندگان خود نسبت به طرح موضوع و نحوه سرمایه گذاری اقدام به مذاکره کرده که این تحرک اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای بیشتر شده است. کامکار تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به حضور شرکت هایی از کشورهای لیتوانی در زمینه جمع‌آوری و تبدیل ضایعات فلزی، اعزام یک هیأت 22 نفره از کشور چین در خصوص قطعات خودرو، تولید دارو و قطعات الکترونیک و مشارکت در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی و ورود یک هیأت از کشور ایتالیا در خصوص قطعات الکتریسیته و الکترونیک و انرژی خورشیدی اشاره کرد. وی گفت: در 11 ماه امسال میزان حجم سرمایه گذاری جذب شده استان 10 برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
در مسیر تحقق رشد 8 درصدی
سرپرست معاونت اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید مبنی بر تقویت بخش خصوصی و از طرفی توجه ویژه به منویات رهبر معظم انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی و با عنایت به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا در این استان، برای جلب و جذب سرمایه گذاران، رونق اقتصادی و رسیدن به رشد 8 درصدی در برنامه توسعه ششم با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برنامه ریزی شده است.
درهای باز استان برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی
وی درخصوص تسهیل و تسریع در جذب سرمایه گذاری در استان گفت: استانداری فرصت‌های سرمایه گذاری استان را برای معرفی به سرمایه گذاران در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، زیربنایی، عمران و شهرسازی در قالب 67 پروژه با انجام مطالعات امکان سنجی به زبان‌های فارسی و انگلیسی تدوین کرده که آماده ارائه به سرمایه‌گذاران و ایرانیان مقیم خارج از کشور است. کامکار یادآور شد: همچنین به منظور تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه گذاری خارجی، برای اولین بار بین 31 استان اقدام به طراحی سامانه‌های پنج گانه در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرده ایم که این سامانه شامل نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری، درخواست سرمایه‌گذاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران و واسطه سرمایه‌گذاری است که تمام طرح‌ها و پروژه‌ها از ابتدای امر در این سامانه بارگذاری می‌شوند.
بسترهای آماده برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام
منطقه ویژه اقتصادی پیام به لحاظ موقعیت استراتژیک از جمله نزدیکی به پایتخت (40 کیلومتری تهران) و قرار گرفتن در مراکز مهم تولید و مصرف کالا و خدمات و مجاورت داشتن با مراکز اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ارتباط مستقیم با شاهراه‌های مهم ارتباطی کشور(هوایی، زمینی، ریلی) مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و خارجی است که با تسهیل قوانین منطقه ویژه باعث ایجاد تحول اقتصادی در منطقه و کشور شده و خواهد شد. کامکار در ادامه با اشاره به مزیت‌های فرودگاه پیام گفت: با توجه به اینکه فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام با وسعتی برابر با 10 هزار هکتار، دارای مزیت هایی همچون گمرک، باند فرودگاه و ویژگی‌های دیگری نظیر تخصیص زمین برای امر سرمایه گذاری، تجهیزات تخلیه، بارگیری و انبارداری و صدور مجوزهای ساخت بنا درخود منطقه ویژه اقتصادی بدون مراجعه به دستگاه‌ها و نهادهای صادر کننده مجوز، صدور انواع مجوزهای سرمایه گذاری، وجود انبارهای روباز و مسقف و ده‌ها مزیت دیگر است، زمینه و بستر خوبی برای جذب سرمایه گذاری، افزایش صادرات و واردات و رونق فعالیت‌های اقتصادی در استان مهیا شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود