23 تیر 1395
شماره خبر: 166277

کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان به میزبانی جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان به میزبانی جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد



مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز با تاکید بر لزوم ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی استان گفت: از زمان مطرح شدن این موضوع پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شد و وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی استان نسبت به قبل بهبود یافته است.
توکل لطفی در چهارمین جلسه کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان که در سالن آمفی تئاتر جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد، ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی استان البرز برای میزبانی از چهارمین جلسه کمیسیون دانشجویی شورای تامین استان و با اشاره به دستورات جلسه گفت: این جلسه با حضور کمّی و کیفی دستگاه‌های عضو برگزار و گزارش‌ها و اخبار خوبی از آخرین اقدامات و وضعیت موجود فضای دانشگاهی استان ارائه شد. لطفی به مهمترین دستور جلسه چهارم اشاره و تاکید کرد: محوری‌ترین موضوع در این جلسه حول موضوع ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی قرار داشت.
وی با بیان اینکه مسئولیت کمیته خوابگاه‌های کمیسیون دانشجویی شورای تامین استان بر عهده دانشگاه خوارزمی قرار دارد، افزود: طبق گزارش‌های اعلام شده توسط این کمیته، تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی استان نسبت به قبل بهبود یافته است. مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز در ادامه خاطرنشان کرد: دیگر اعضای عضو کمیسیون اخباری را از رصد محیط‌های دانشجویی اعلام کردند که تعدادی از آن قابل پیگیری است. لطفی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مطرح شده در خصوص مسائل رفاهی دانشجویان استان البرز اشاره و عنوان کرد: حمل و نقل و رفت و آمد دانشجویان از جمله مسائلی است که در این جلسه مطرح شد و در حد توان توسط مجموعه استان پیگیری خواهد شد. این مسئول به دیدار اخیر رهبری با دانشجویان اشاره و اعلام کرد: مطالبی نیز حول محور این دیدار مطرح شد؛ بیانات و مطالبات رهبری به خصوص مطالبی که در زمینه تشکل‌های دانشجویی مطرح شد در استان قابل اجراست و می‌توان در این زمینه نیز اقدام کرد.
لطفی با تاکید بر اینکه انتظارات از دانشگاه‌ها برای فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی بالاست، تصریح کرد: دانشگاه‌های عضو کمیسیون دانشجویی متوانند پیشنهادهای خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه کمیسیون ارسال کنند تا در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح شود. در ادامه این جلسه احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز ضمن عرض خیر مقدم به اعضای کمیسیون دانشجویی شورای تامین استان البرز، به معرفی جهاد دانشگاهی استان البرز پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی پیش از سال 91 و شکل گیری استان البرز از سه دهه پیش در قالب جهاد دانشگاهی خوارزمی و دیگر مجموعه‌ها خدمات خود را ارائه داده است. فیروزی با بیان اینکه پس از سال 91 و تشکیل استان البرز فرصت فعالیت واحد استانی جهاد دانشگاهی فراهم گردید، افزود: جهاد دانشگاهی استان البرز در آن سال با تجمیع واحد خوارزمی و چند مجموعه دیگر کار خود را در قالب چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی فناوری و اشتغال آغاز کرد. وی در ادامه به معرفی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز پرداخت و خاطرنشان کرد: این معاونت در حال حاضر دارای پنج گروه پژوهشی است و قرار است به زودی پژوهشکده‌ای در حوزه مسائل اجتماعی و شهری البرز نیز توسط سه گروه آسیب‌شناسی اجتماعی، علوم شناختی و مطالعات شهری راه‌اندازی شود. فیروزی به فعالیت مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی البرز در کنار گروه‌های پژوهشی این معاونت اشاره و اعلام کرد: سامانه اطلاعات جغرافیایی، مرکز خدمات تخصصی تسهیل‌گری، مرکز مشاوره روان‌شناختی و دفتر بانک خون بند ناف از جمله این مراکز است. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان البرز پرداخت و تصریح کرد: این معاونت خدمات خود را در دو زمینه آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می‌دهد. وی اضافه کرد: مراکز آموزش‌های کوتاه مدت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، در پنج مرکز مجزا، آموزش‌هایی را در حوزه‌های زبان، هنر، کامپیوتر، حقوق، فنی و مهندسی و ... به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند. فیروزی از آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی البرز گفت و اعلام کرد: مرکز علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با هزار و 700 دانشجو در رشته‌هایی همچون معماری، گرافیک، نقاشی، مدیریت امور هنری، عکاسی و فیلمسازی، پویانمایی، بورس، فناوری اطلاعات و مدیریت خانواده، وظیفه ارائه آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی البرز را بر عهده دارد. وی در ادامه به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: هشت اداره و مرکز در چارچوب معاونت فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز را در سطح ملی و استانی به انجام می‌رسانند که از جمله آنها می‌توان به اداره فعالیت‌های هنری، ادبی و دینی و اداره فعالیت فوق برنامه اشاره کرد. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز ذیل معاونت فرهنگی قرار دارد که تا کنون طرح‌های خوبی را در زمینه نظرسنجی به انجام رسانده است؛ از جمله این طرح‌ها می‌توان به نظرسنجی‌های پیش از انتخابات و طرح بررسی سبک زندگی دانشجویی اشاره کرد. وی به طرح‌های در حال اجرای این مرکز اشاره و عنوان کرد: طرح تمایل به فرزندآوری، طرح بررسی ارزش‌ها و نگرش ایرانیان، نگرش مردم به مسائل دینی و اخلاقی، و نگرش مردم به مواد مخدر و روانگردان‌ها از جمله طرح‌های اخیر این مرکز است.
فیروزی ادامه داد: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) دو خبرگزاری است که نمایندگی‌های‌ آن از مدت‌ها پیش در استان البرز فعال بوده و فعالیت خود را زیر نظر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه می‌دهند. وی دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز را یکی از مراکز فرهنگی فعال دانست و گفت: یکی از برنامه‌های این دفتر برگزاری سلسله‌نشست‌های «من، دیگری، معنا» بود که در آن به موضوع عرفان‌های نوظهور پرداخته شد. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز اضافه کرد: این سلسله‌ نشست‌ها از جمله نشست‌های نمونه در سطح کشور است که 23 جلسه از آن با حضور 60 دانشجوی علاقه‌مند در هر جلسه برگزار شد و مباحث خوبی را در این زمینه به دانشجویان دانشگاه خوارزمی ارائه کرد. فیروزی افزود: راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویان در استان و ارائه وام‌های قرض‌الحسنه از محل کمک‌های خیّرین و منابع داخلی جهاد دانشگاهی به دانشجویان نیازمند نیز از دیگر اقدامات این معاونت است و تاکنون بین 100 تا 200 وام تا سقف یک میلیون تومان از طرف این صندوق به دانشجویان نیازمند ارائه شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از آخرین اقدامات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز اشاره و اعلام کرد: مسابقات مناظره دانشجویی حرکت جدیدی بود که برای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی شکل گرفت تا دانشجویان در یک چارچوب تعیین شده به مناظره در خصوص گزاره‌های مورد نظر بپردازند. فیروزی این مسابقات را در طول مباحث مطرح شده در خصوص اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد و گفت: بدین منظور جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت تا این مسابقات را برگزار کند. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: پس از اعلام فراخوان، 32 نفر در قالب هشت تیم چهار نفره از دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، فرهنگیان، خوارزمی و ... نسبت به ثبت نام اقدام و در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی به مناظره پرداختند و در آخر تیم دانشگاه فرهنگیان اول و دانشگاه خوارزمی نیز دوم شد. وی تاکید کرد: تمایل جهاد دانشگاهی بر ادامه این مسابقات در سال‌های آتی است؛ بنابراین از مجموعه استان تقاضا داریم در پیشبرد و ادامه این مسابقات که نقش قابل توجهی نیز در ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌های استان دارد به جهاد دانشگاهی کمک کنند. فیروزی چهارمین حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی استان البرز را مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال عنوان کرد و گفت: از سال 80 تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از خدمات آموزشی این مرکز در زمینه‌های خلاقت، نوآوری، کارآفرینی بهره‌مند شده اند که در نوع خود عدد قابل توجهی است. وی ادامه داد: تدوین و اجرای طرح‌های پژوهشی و کاربردی در حوزه اشتغال، طراحی طرح‌های تیپ شغلی، و ارائه خدمات مشاوره کارآفرینی به دانشجویان، دانش‌آموختگان و شهروندان از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود