19 آذر 1401
شماره خبر: 277086

تأمین مسکن متناسب با نیاز مردم بدون اصلاح روندهای موجود محقق نمی‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی / چند رسانه ای



مهدی عسگری در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت آزادسازی زمین و مردمی‌سازی تولید مسکن گفت: تأمین مسکن متناسب با نیاز مردم بدون اصلاح روندهای موجود محقق نمی‌شود.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس گفت: امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش ها و کمبودهایی داریم و پیشرفت کشور در حوزه مبادلات اقتصادی، ارتباط با همسایگان، خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب، در حوزه وظایف این وزارتخانه است.
وی با بیان اینکه امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به حدود 40 درصد رسیده و در کلانشهر ها بالای 50 درصد است، گفت:این وزارتخانه اگر درست مدیریت کند می‌تواند حدود نیمی از هزینه‌های مردم در سبد خانوار را کاهش بدهد، اما در سال‌های اخیر با تورم شدیدی در حوزه زمین و مسکن مواجه بوده‌ایم به طوری که طی سه دهه گذشته قیمت زمین در تهران حدود ۱۱۰۰ برابر افزایش داشته است، یعنی بیش از دو برابر طلا، سکه و ارز، گران شده است، در نتیجه این تورم شدید در قیمت زمین، هزینه‌ی مسکن نیز افزایش یافته و باعث رشد قیمت خدمات و سایر کالاها شده و نهایتا توان معیشتی مردم را به وضعیتی که می‌بینیم رسانده است.
برنامه عملیاتی دولت برای نجات مردم از بی‌مسکنی و بدمسکنی چیست؟
این مسئول تصریح کرد: در مجلس یازدهم و در قانون جهش تولید مسکن، دولت را مکلف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، این جزء معدود وعده‌های آقای رئیس‌جمهور بود که با عدد و رقم بیان شد، طی یک سال و نیم گذشته چقدر در این مسیر پیشرفت داشته‌ایم؟دلیلی که قوانین ما صرفا روی کاغد می‌ماند و علی‌الارض محقق نمی‌شود چیست؟ اشکالات اجرایی کار کجاست؟ آیا دولت آن‌ها را شناسایی و آسیب‌شناسی کرده است؟!عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موانع جدی موجود در حوزه زمین و مسکن که دولت برای تحقق اهداف و حل مشکلات باید به آن‌ها توجه کند، گفت: در طول دهه های گذشته به موضوع اقتصاد زمین توجه درستی نشده و این در حالی است که این امکان در کشور ما فراهم است تا مبتنی بر تحول بر پایه‌ی اقتصاد زمین بتوانیم اقتصاد کشور و معیشت مردم را متحول کنیم.
بسیاری از کشورها اصلاحات اقتصادی خود را بر محور زمین شروع کردند/ سوداگری بانک‌ها و ثروت‌اندوزان و ترک فعل دولت‌ها در اجرای قانون اساسی
وی اذعان داشت: بنگاه‌ها، بانک‌ها و قشر ثروت‌اندوز، عمده انباشت ثروت خود را بوسیله سوداگری از محل زمین و ایجاد تورم کسب کرده‌اند و این در حالی است که اغلب زمین‌ها در اختیار و در انحصار دولت است، نعمتی خدادادی که طبق اصل ۴۵ قانون اساسی باید برای بهره‌برداری قاعده‌مند در اختیار مردم قرار بگیرد اما دولتها به دلیل احتکار زمین نتوانسته‌اند از این ظرفیت استفاده کنند.
ترک فعل بانک‌ها در تامین مالی
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در ادامه افزود: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه تنها ۷ درصد از تکالیف قانونی (۱۰۰درصد) را اجرایی کرده اند.با این وضعیت به کجا میخواهیم برسیم؟
ضرورت تفویض اختیارات لازم به وزیر برای تسریع در امور
مهدی عسگری با بیان اینکه رئیس جمهور، رئیس شورای عالی مسکن است و جلسات این شورا مرتب برگزار نمی‌شود، گفت: اگر قرار است که کار بصورت جهادی و انقلابی پیش برود، لازم است آقای رئیس‌جمهور جلسات شورای عالی مسکن را بصورت منظم و دو هفته یکبار برگزار کند یا طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی تفویض اختیار کند تا وزیر، کار مردم را جلو ببرد.
ساخت مسکن یک کار فرابخشی است / مشکل ماشین معیوب با تعویض راننده حل نمی‌شود
وی افزود: اگر دولت اقتصاد زمین را به درستی تدبیر و موانع را برطرف نکند، اهداف محقق نخواهد شد ولذا تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود.
این مسئول خاطر نشان شد: تامین مسکن کار فرابخشی است و نیاز به هماهنگی بین دستگاهی برای تأمین مالی و تأمین زمین دارد و این هماهنگی در سطح کلان تنها از عهده وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با تاکید بر اینکه بسیاری از وزارخانه ها و شخص رئیس جمهور باید در این مسیر کمک بدهدافزود: این همکاری را طی این مدت گذشته از دولت سیزدهم نمی‌بینیم.مهدی عسگری همچنین با اشاره به اینکه ایرادات موجود به یک فرد برنمی‌گردد که با تغییر یک فرد یا یک مدیر برطرف شود، گفت: زمانیکه یک ماشین معیوب و ناسالمی داریم، اگر فقط راننده را تعویض کنیم، مادامی که آن ماشین اصلاح نشود، آن سازوکار اصلاح نشود، آن مسیر، آن جاده و آن ریل گذاری اصلاح نشود، به نتیجه مطلوب نمی رسیم.
کمبود زمین بهانه است / امکان واگذاری ۴۲۰ متر زمین درجه۱ به هر خانوار تا ۷۵۰ میلیون نفر جمعیت
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی در ادامه با بیان اینکه اولین مشکل اساسی در حوزه مسکن بحث تامین زمین است، تشریح کرد: کشور ما جزو کشورهای پهناور می باشد، لذا به لحاظ وسعت سرزمینی مشکلی نداریم، اما در برخی شهرها و کلانشهرها جزء پرتراکم‌ترین‌ها در جهان هستیم.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره بر اینکه در تهران ۲ برابر توکیو و لندن بارگذاری جمعیت شده است، تصریح کرد: ما شهرها را محدود و زمین‌ها را حبس و احتکار کرده و در اختیار مردم قرار نداده‌ایم، طبق سند آمایش سرزمین ۱۰ درصد از زمین‌های کشور درجه۱ قابل سکونت است، یعنی اگر به هر خانوار ایرانی ۴۲۰ متر زمین بدهیم برای ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه، حیاط‌دار، مولد و معیشت‌محور که امکان اشتغال خانگی و تامین مایحتاج خانواده را دارد و در گذشته نیز الگوی بومی، ملی و دینی ما بوده و فراموش شده است، تا ۷۵۰ میلیون نفر امکان بارگذاری مسکونی خواهیم داشت، آن هم با همین ۱۰ درصد زمین درجه یک، اما در چند دهه گذشته چکار کرده‌ایم؟ کلان شهرهایی ساختیم که نه هوایی برای تنفس دارد و نه راهی برای عبور، وضعیت زیرساخت‌ها را هم که می بینیم…
مشکلات ساختاری و دیوان‌سالاری معیوب در وزارتخانه
این مسئول افزود: هنوز معاون دولت قبل که اعتقادی به سند تحول دولت در حوزه مسکن ندارد در حوزه شهرسازی بر سر کار است، همین معاون در مدت استعفاء وزیر سابق با نامه‌نگاری به استان‌ها، در مسیر الگوی جدید مسکن مانع‌تراشی کرده است، در حالیکه طبق سند تحول دولت، اولویت با خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و نیز توسعه افقی است، آقای بذر پاش، با این آدم‌ها می خواهید چکار کنید؟!این مسئول تاکید کرد: ما به افراد جهادی، انقلابی و تحول‌گرا نیاز داریم که حداقل به سند تحول و سیاست‌های ابلاغی دولت پایبند باشند.
حق انتخاب مردم را به رسمیت بشناسیم
مهدی عسگری خاطر نشان شد: ما باید به مردم حق انتخاب بدهیم؛ مردم باید بتوانند با توجه به نیاز خود بین خانه ویلایی معیشت‌محور و آپارتمان انتخاب کنن. و از این طریق مهاجرت را معکوس و توزیع مناسب جمعیت را در کشور برقرار کنیم.وی گفت: در این رابطه اصل ۳ و ۳۱ قانون اساسی ما را موظف کرده به ساخت مسکن متناسب با نیاز مردم و طبق اصل ۴۵ قانون اساسی نیز اراضی موات و انفال در اختیار دولت است تا در راستای مصالح عمومی مصرف کند. (تاکید به احیای موات)نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد افزود: آزادسازی زمین و مردمی‌سازی تولید مسکن، تنها راه تحقق اهداف، آقای بذرپاش توجه کنید، اگر ادامه‌دهنده روندی باشید که طی دهه‌های گذشته برای تولید مسکن طی شده است، موفق نخواهید شد.این مسئول افزود: برای ساخت ۴میلیون مسکن به روش آپارتمانی و توسعه عمودی، به حدود ۴ هزار همت منابع مالی نیاز داریم اما در مدل توسعه افقی به دلیل کاهش هزینه ساخت در خانه یک طبقه و مشارکت مردم در احداث، هزینه‌ها تا حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، اگر این تحولات در برنامه شما هست، صراحتا اعلام کنید و طبق آن تعهدات، کار را پیش ببرید.
به مسکن که می‌رسد، دست‌ها بسته می‌شود
مهدی عسگری گفت: آقای مخبر؛ دولت هکتار هکتار، صد هکتار صد هکتار، به افراد ذی نفوذ، به دستگاههای دولتی و به شرکت‌هایی که دارای نفوذ هستند برای کارهای مختلف زمین واگذار می‌کند، اما زمانی‌که به مسکن می رسد، همه دست‌ها بسته می‌شود، از ۸۰۰۰ هکتار زمین شناسایی شده توسط وزارت مسکن، حدود ۳۰۰۰ هکتار آن تحویل داده شده است، وزارتخانه‌های شما برای تامین زمین همکاری نمی‌کنند.وی با بیان اینکه اگر این مشکلات را حل نکنید چه تفاوتی دارد که آقای بذرپاش بر سرکار بیاید یا شخص دیگری، افزود: این‌ها کار شورای عالی مسکن است، کار معاون رئیس جمهور ، کار رئیس‌جمهور است، اینها کاری نیست که یک نفر نسبت به انجام آن تعهد بدهد، کار کل حاکمیت است.وی در پایان تصریح کرد: برنامه شما برای شکستن احتکار زمین چیست؟ آقای بذرپاش؛ ندیدم که در برنامه شما درخصوص موضوع مهم احتکار زمین چیزی آمده باشد! اگر که واقعا این عزم و اراده را دارید، امروز به مردم تعهد بدهید تا بزرگترین مشکل آن‌ها را حل کنید و همچنین روش‌های تأمین مالی مناسب را در بحث‌تان ارائه دهید، صراحتا اعلام کنید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود