24 خرداد 1394
شماره خبر: 143798

برون سپاری مسئولیت ها و مسیر هموار برای کارهای کلان

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

برون سپاری مسئولیت ها و مسیر هموار برای کارهای کلان


واگذاری و برون سپاری مسئولیت ها به معنای قصور و عدم انجام مسئولیت و تعهد نیست، بلکه این اقدام راهکاری برای تفکر و آینده نگری و انجام اقدامات کلان از طریق سیستمی چون شهرداری به عنوان بزرگترین نهاد خدمت رسان مردمی است.
در مجموعه ای به نام شهر سکان هدایت و مدیریت بر امور شهر را باید به دست مجری قدرتمند سپرد تا با برنامه ریزی و لحاظ کردن شاخص های یک مدیریت بایسته و عالی شهر را در مسیری ایده آل رهبری و هدایت کند. برای داشتن مدیریتی موفق باید سیاست هایی از طریق نهادها و سیستم های خدمت رسان اتخاذ شود، سیاستی که سبب می شود، خدمت رسانی با کمترین نقص‌ و اشکال صورت گیرد؛ در این میان آنچه اهمیت دارد، داشتن تدبیری‌های مدیریتی است، تدبیرهایی که برای افکار عمومی نیز تعریف شده و هدفمند باشد و رسیدن به ایده آل های مردمی را تضمین کند؛ مهمتر آنکه از سوی اذهان عموی پذیرفته شود؛ باید اذعان داشت بسیاری از این سیاستها در گام نخست ممکن است توسط همگان پذیرفته نشود و حتی ناکارآمد نیز جلوه کند. بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران قائل به نوآوری و خلق ایده های جدید برای امر مدیریت هستند؛ بی شک برای اتخاذ تصمیم های جدید و نوآور باید از چارچوب هایی که سالها سیستم با آن هماهنگ شده و خو گرفته است، فاصله گرفت. دور از ذهن نیست که گاها برنامه های جدید برای بسیاری از افراد نچسب باشد چرا که گذشتن از عادت در هر موضوعی برای افراد سخت است.
سیستم مدیریتی در کرج متناسب با تحولات محیطی است
در کلانشهر کرج با دارا بودن جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر و دیگر شاخص های شهری که مهاجر پذیر بودن نمونه بارز آن است، شاهد شتاب در تحولات محیطی از جمله رشد سریع تکنولوژی، شکل گیری استراتژی های جدید و... هستیم، شتابی که به طور قطع و یقین در برنامه ریزی های شهری تاثیر بسیار زیادی دارد؛ این تاثیر را می توان در افزایش هزینه های مدیریتی، گسترده تر شدن خواسته های مردمی، تنوع نیازها و... مشاهده کرد. ناگزیر سازمان های خدمت رسان برای دستیابی به اهداف باید همراه و همگام با تحولات محیطی پیش روند و منطبق با تقاضاهای جدید اقدام به اتخاذ سیاست های کلان شهری و برنامه ریزی منسجم و پیشرفته کنند. بی شک تحقق این مهم و حرکت در مسیر عنوان شده با دشواری های بسیاری همراه خواهد بود؛ زیرا فاصله گرفتن از روش های سنتی و قدیمی که اتفاقا مورد قبول و باور همگان است، رمز موفقیت در اجرای یک برنامه و یا جاری کردن یک سیاست و رویکرد جدید است. باید اذعان داشت، سیاست گذاری های به روز علاوه بر اینکه موجب تقویت سازگاري و انطباق سازمانی، انعطاف بیشتر و ایجاد سیستم هاي پیشرفته در زمینه اجرای امور شهری می شود، توان و ضریب خدمت رسانی و دستیابی به اهداف کلان شهری به ویژه برای آیندگان را افزایش می دهد. سیستم مدیریت شهری بر حسب گستردگی وظایف و مسئولیت ها نیاز به برنامه ریزی های خاصی دارد که با کاهش حجم برخی مسئولیت ها، قدرت اجرای اقدامات مهم و کلان را بالا ببرد. بسیاری از وظایف و مسئولیت ها در سیستم مدیریت شهری وجود دارد که انجام آن بسیار با اهمیت و محور سایر برنامه ها است، از جمله این رسالتهای مهم شنیدن مردم است، چرا که در مدیریت شهری کرج قائل به این موضوع هستیم که تنها با مشارکت مردم و رضایتمندی آنان است که می توان به سهم بالایی از موفقیت در مدیریت بر شهر دست یافت.
آگاهی از هرآنچه به عنوان مشکل و معضل از سوی مردم مطرح می شود، نقش بسزایی در رفع بحران های شهری دارد؛ همچنین می توان به این نتیجه مهم دست یافت که با شنیدن صدای مردم، مدیریت شهری نقش خود را در تحقق موضوع "تکریم ارباب رجوع" به خوبی ایفا می کند؛ باید اذعان داشت، همه علت و دلیلی که سیستم عریض و طویلی چون شهرداری دایر شده است، ایجاد امکان و فرصتی برای شناخت نیازهای مردمی و پاسخگویی به نیازهای آنهاست؛ این موضوع اهمیت فعالیت و عملکرد مدیریت شهری را دو چندان می کند.
واگذاری و برون سپاری مسئولیت ها؛ راه را برای انجام اقدامات کلان باز می کند
هیچ اقدامی نیست که مدیریت شهری در قبال انجام آن تعهد و مسئولیت نداشته باشد؛ خدمات این سیستم بزرگ و مردمی از روز تولد تا پس مرگ مستمر و ادامه دار است و همه افرادی که جامعه شهری با حضور آنها ساخته می شود از آن بهرمند می شوند. بنابراین هیچ کدام از وظایفی که برای مدیریت شهری قائل می شوند فاقد اهمیت نیست، این درحالی است که برخی از برنامه های این سیستم نسبت به دیگر برنامه ها از اولویت بالاتری برخوردار هستند. اندیشه و تفکر سیستمی برای اجرای اقدامات و برنامه های تدوین شده در شهرداری باید به گونه ای باشد که توان و پتانسیل این سیستم مسئول در پاسخگویی به نیازهای اولویت دار افزایش یابد؛ تنها راهکاری که موجب می شود، برنامه ها بر اساس اولویت و به بهترین شکل ممکن اجرا شود، واگذاری و تفویض اختیار به دیگر مدیران شهری است؛ این کار ضمن آشنا کردن مدیران شهری با نیازهای مردم منطقه و رفع مشکلات باعث می شود، شهرداری فرصت کافی برای کلان نگری و آینده نگری داشته باشد. برون سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضي از فعاليتهاي داخلي يك سازمان و واگذاري حق تصميم نگري داشته باشد. نتیجه آنکه با واگذاری و برون سپاری مسئولیتها؛ راه برای انجام اقدامات کلان باز می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود