27 اسفند 1399
شماره خبر: 251768

آغاز قرن 14 با دموکراسی...

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

آغاز قرن 14 با دموکراسی...

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به مسیر طی شده در سده گذشته بیندازیم ، خواهیم دید که قرن ۱۳ خورشیدی برای مردم ایران دستاوردهای بسیار گرانبهایی داشته است
بخشی از مهمترین آنها عبارتند از:
1. پایان سلطه ی حکومت های شاهنشاهی و شاه محور و تغییر ساختار نظام به دموکراتیک. پس از به توپ بستن مجلس در بهارستان و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ ، حاکمیتی از جنس مردم آغاز گردید که علی رغم همه مشکلات و نارسایی ها ، توسط دولت‌های منتخب مردم اداره شد و سرنوشت اداره مملکت و حکومت در پای صندوق آراء در سالهای گذشته رقم خورده است.
2. ملی شدن صنعت نفت و خارج شدن درآمد هنگفت نفت از دست چپاولگران استعمارگر غرب ؛ بزرگترین منبع مالی برای رشد اقتصادی و ایجاد تحولات و ساختارهای عمرانی و زیربنایی کشور شد و این مهم نیز به وقوع نمی پیوست مگر با خواست و پافشاری مردم .
3. از دست ندادن حاکمیت ایران بر اراضی تحت حاکمیت دولت مرکزی ایران و تثبیت مرزهای کشور پهناور ایران علی‌رغم هشت سال جنگ تحمیلی و نقشه های شوم و خبیثانه استعمارگران بر چند پاره نمودن ایران به اقوام مختلف در دوره ی جنگ های جهانی اول و دوم و در دوره جنگ سرد علیه ایران در سال های اخیر .
4. افزایش جمعیت کشور به حدود ۳ برابر و ورود شیوه های نوین مهندسی ، پزشکی و علوم پیشرفته در حوزه‌های دریانوردی و هوانوردی و علوم جدید و مدرن در دانشگاهها و تولید علم در عرصه های مختلف که بخش دفاعی یکی از بارزترین و پر اهمیت ترین این بخش ها به شمار می رود .
5. افزایش عمق استراتژیک ایران اولین بار پس از دوره هخامنشیان (که بزرگترین قلمرو حاکمیت و نفوذ سیاسی را داشتند) به شبه قاره هند و شمال آفریقا و بخش عمده‌ای از آمریکای جنوبی که بیانگر تغییر نگرش از نوع حاکمیت سرزمینی به حاکمیت سیاسی بود و دستاوردی بزرگ در دنیای مدرن سیاسی به شمار می رود ، به این معنی که غرب از جنگ‌های نیابتی استفاده نمود و ایران در کنار هم‌پیمانان منطقه‌ای از حاکمیت سیاسی در حفظ چهارچوب حاکمیتی مورد حمایت خود اقدام کرد و در این عرصه هم پیروز میدان شد که شیوه ای جدید در رویارویی با سلاطین غرب و شرق است و بخش اصلی ایران هراسی آنان برگرفته از قدرت " کاریزماتیک ایران " در فرماندهی و اقتدارگرایی جهانی کشور بزرگ ماست .
در مجموع می توان گفت قرنی که گذشت قرن حضور مردم ایران در همه ی صحنه ها بود و رد پای مردم در این قرن
بزرگترین دستاورد آن برای 1400 خواهد شد. شاید این روزهای پایانی قرن سیزده و روزهای آغازین قرن چهارده
برای همه مردم ما یاد آور شادی ها و رنج های بسیاری باشد ، اما آنچه که در چهره ی نسل‌های دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ ایران می بینیم عزمی جدی برای ساختن ایرانی مقتدر،سرافراز،عزتمند و پیشرو است که در دهه اول ۱۴۰۰ قطعاً شروع آن آغاز خواهد شد و سکانداران نسل جوان انقلابی این راه را ادامه خواهند داد.امید است آغازین روزهای ۱۴۰۰ نوید بخش حرکتی نو و شیوه‌ ای جدید در پس انتخابی هوشمندانه و درست در مدیریت کشور باشد ان شاء ا...
میثم نیک نژاد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود