16 اردیبهشت 1393
شماره خبر: 121408

برگزاری سمینار ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دانشگاه

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

برگزاری سمینار ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دانشگاه


در اولین نشست هماهنگی توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه نمایندگان دانشگاه های استان البرز و نیز صنعتگران استان به هم اندیشی برای رفع موانع ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه پرداختند.
حسین طوسی در این نشست ضمن اشاره به پیشینه اینگونه جلسات هم اندیشی، از ابتدای تشکیل اتاق بازرگانی بیان داشت: بدیهی است که صنعت بدون ارتباط با دانشگاه و محافل علمی نمی تواند موفق باشد لذا یافتن راه های ارتباط بهینه و موثر از مهمترین مسائل پیش رو است. مضاف بر این مرکز آموزش و تحقیقات در اتاق ایران و نیز بخش پژوهشی و تحقیقاتی بطور دقیق موضوع را مورد بررسی قرار داده است. وی در رابطه با برگزاری سمینار مشترک صنعت و دانشگاه با همکاری اتاق بازرگانی ایران افزود: سمینار اول در یزد و سمینار دوم در کرمان برگزار شد که در حال حاضر نیز برای برگزاری سمینار سوم در کشور چند اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کردند که اتاق البرز امید دارد با همکاری مستمر مؤسسات علمی و دانشگاهی استان با بنگاه های تولیدی و صنعتی بتواند پتانسیل استان البرز را در حوزه توسعه علم و فناوری و ارتباط این بخش به منصه ظهور برساند.
لزوم تجاری سازی اختراعات
طوسی اعلام کرد: باید کمک کنیم که نگاه صنعتگران و دانشگاهیان به همدیگر تصحیح شود. ابتدا باید محصولات تولیدی تجاری سازی شود و بعد ارزش افزوده ایجاد بکنیم.بسیاری از ابتکارات و اختراعات مسکوت مانده است که مشکل اصلی آن تجاری سازی است و باید سعی کنیم دیوار بی اعتمادی و تردیدها از میان برداشته شود. رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز ادامه داد: باید فضای ورود دانشجوها و دانشگاهیان را به واحدهای تولیدی باز بکنیم و متقابلاً در دانشگاه ها به روی صنعتگران باز شود. وی افزود: بطور مثال دانشگاه علمی کاربردی تا کنون توانسته ارتباط خوبی با صنعتگران داشته باشد. ما بعنوان تشکل مستقل از پیشرفت این ارتباط مایوس نیستیم اما اتاق بازرگانی به تنهایی نمی تواند موثر باشد و نیاز به حضور فعال و کمک دیگر صنعتگران و دانشگاهیان در این زمینه دارد. طوسی ابراز داشت: ما بعنوان بخش خصوصی و بعنوان تشکل مادر بر اساس احساس نیاز فعالیتها را انجام می دهیم و وظیفه اصلی ما ارتقاء سطح تولید ملی است. لذا با این تفکر برای انجام و ایجاد ارتباط در این حوزه حرکت میکنیم.
دیوار بی اعتمادی مانع اصلی ارتباط صنعت و دانشگاه
محمدباقر رضوی تقوی عضو هیات رییسه اتاق البرز و رییس انجمن فرآورده های گوشتی البرز بیان داشت: دیوار بی اعتمادی بین صنعت و دانشگاه بلند است. در دانشگاه دید به صنعت دید بازاری و کم سواد است. دید صنعت هم به دانشگاه دید به افرادی است که تجربه ندارند و صرفاً مطالب را به صورت تئوری آموخته اند. وی افزود: در کشور آلمان که جزء پیشرفته ترین کشور های صنعتی است هیچ پروژه دانشگاهی بدون حضور یک شرکت صنعتی انجام نمی شود. بعضی از کارخانه های کشور آزمایشگاه های بسیار پیشرفته ای دارد که می تواند محل ارتباط صنعتگران با دانشجویان شود. متأسفانه اساتید ما بهایی به عملی بودن آموزش ها ندادند. رضوی اذعان کرد: از طریق همایش ها و آشنا شدن می توان دیوار بی اعتمادی را بین این دو بخش فروریخت.
سرمایه گذاری در راستای

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود