24 خرداد 1393
شماره خبر: 123864

کم‌آبی کمر کشاورزان اشتهاردی را خم کرده است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

کم‌آبی کمر کشاورزان اشتهاردی را خم کرده است


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد از اجرای طرح آرمانی پنبه در این شهرستان خبرداد.
کیانفر وردیج کاظمی، در مراسم افتتاح پروژه‌های کشاورزی شهرستان اشتهارد، اظهارکرد: اشتهارد یکی از شهرستان‌های استان البرز است که از لحاظ اقلیمی تفاوت بسیاری با سایر شهرستان‌های این استان دارد. وی افزود: هرچند این شهرستان جزء مناطق کاملاً خشک محسوب نمی‌شود اما به نسبت سایر مناطق استان در طول سال بارندگی کمتری را تجربه می‌کند. وردیج کاظمی خاطر نشان کرد: گندم، پنبه، جو و صیفی‌جات کشت غالب این شهرستان است و در بیشتر زمین‌های کشاورزی این محصولات کشت می‌شوند.
وی ادامه داد: پنبه به عنوان محصول انحصاری این شهرستان است؛ چراکه این محصول به جز اشتهارد، در هیچ یک از شهرستان‌های این استان کشت نمی‌شود. این مسئول یادآورشد: در حال حاضر طرح آرمانی کشت پنبه در شهرستان اشتهارد در حال اجراست که در این طرح توجه زیادی به استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه و همچنین توجه به الگوی کشت شده است. وردیج کاظمی تصریح کرد: خوشبختانه اجرای این طرح نتیجه مثبتی در پی داشته به طوری که باعث شده عملکرد برداشت پنبه در یک هکتار حدود یک تن بیشتر شود. این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر 550 هکتار سطح زیر کشت پنبه، 980 هکتار جو، 250 هکتار صیفی، 560 هکتار باغ و 350 هکتار یونجه در این شهرستان وجود دارد که در صورت بهبود شرایط کشاورزی بدون شک بیشتر خواهد شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد تصریح کرد: در حال حاضر مشکل کم‌ آبی مهم‌ترین معضل کشاورزان این شهرستان است و بسیاری از آنان به دلیل عدم دسترسی به آب نمی‌توانند سطح زیر کشت خود را گسترش دهند. وی اظهارکرد: هرچند طی سال‌های گذشته با تعریف الگوی کشت، کاشت واریته‌های‌های پربازده و سازگار با اقلیم منطقه کشاورزان این شهرستان به سمت کشاورزی نوین حرکت کرده‌اند ولی باز هم مشکل کم‌ آبی یکی از مسائلی است که کشاورزان را درگیر خود کرده است. وی افزود: برای صرفه‌جویی در منابع آبی موجود باید باغ‌های سنتی این شهرستان در مدت زمان کوتاهی به باغ‌های مدرن تبدیل شوند و همچنین آموزش‌های لازم به کشاورزان در خصوص مصرف بهینه آب نیز داده شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کشت پسته در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اقلیم این شهرستان نزدیکی زیادی به شهرهای دامغان و رفسنجان دارد کاشت پسته یکی از اولویت‌های کشاورزی در این منطقه است. کاظمی تصریح کرد: اکثر پسته‌هایی که دراین منطقه کشت می‌شوند از نوع اکبری، فندقی، تحمد آقایی، قزوینی و کله قوچی هستند که از میان این نوع‌ها نیز کشت فندقی بیشترین طرفدار را دارد.
این مسئول ابراز کرد: هرچنددرخت پسته برخلاف تصور عموم طرفدار خاک شور نیست اما قابلیت رشد و باردهی در مناطقی که خاک شور دارند را دارد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد اضافه کرد: در حال حاضر مسأله گرده‌ افشانی درختان ماده و نر پسته یکی از مسائلی است که پسته‌کاران اشتهاردی را درگیر خود کرده است؛ چراکه در اکثر باغ‌های پسته گرده افشانی درختان نر زودتر از موعد مقرر صورت می‌گیرد و این باعث می‌شود درختان ماده به خوبی به باروری ننشینند. وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد اجرای طرح گرده افشانی مصنوعی بتواند بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را حل کند. گفتنی است در مراسم افتتاح پروژه‌های کشاورزی شهرستان اشتهارد از 38 هکتار باغ پسته با آبیاری تحت فشار، یک واحد مرغداری با ظرفیت 75 هزار تخم مرغ ،طرح الگویی کشت سیب پایه مالینگ با طرفیت 80 تن در هکتار و طرح افزایش ظرفیت تولید قارچ دکمه‌ای از 200 به 550 تن بازدید شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود