24 اسفند 1393
شماره خبر: 139390

بکارگیری روش هایی برای تولید سبزی با 90 درصد صرفه جویی آب

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

بکارگیری روش هایی برای تولید سبزی با 90 درصد صرفه جویی آب


رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با تاکید بر اینکه اکنون روش های بسیاری پیشرفته ای برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی ایجاد شده است، گفت: به عنوان نمونه می توان سبزی و صیفی هایی تولید کرد که نیازآب آنها تا 90 درصد کاهش یابد.
کاظم میرجلیلی افزود: اکنون برای تولید هر کیلوگرم صیفی و سبزی ازجمله کاهو درروش غرقابی 400 لیترآب مصرف می شود که این مقدار در روش آبیاری قطره ای 200 لیتراست.
وی ادامه داد: اکنون روش های جدیدی ایجاد شده که می توان برای هر کیلو گرم سبزی و صیفی فقط 30 لیتر آب مصرف کرد. میرجلیلی گفت: دراین روش ، محصول درکانالهای کشت پلی اتیلن چند لایه قرار می گیرد و بستر کشت با افزایش چشمگیراکسیژن، تثبیت دمای آب و محلول غذایی امکان شیوع آفت گیاهی را به صفر می رساند. وی ادامه داد: با توجه به سیاست های دولت در برنامه راهبردی کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول، این طرح می تواند درکیفیت بخشی به محصول و مصرف بهینه آب موثر واقع شود. میرجلیلی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به تسهیلاتی برای احداث پنج هزار هکتار گلخانه در کشور پیش بینی کرده است، گفت: اگر از این میزان 200 هکتار از اراضی گلخانه ای به طرح پیشنهادی وی اختصاص یابد، شاهد گسترش کشت جدید صیفی و سبزی در کشور خواهیم بود. وی تأکید کرد: این طرح نیازمند حمایت دولت بوده و با یک مزرعه الگویی ما می توانیم آن فراگیر کنیم. وی، کاهش دوره کشت، افزایش تعداد دفعات کشت درسال، کاهش مصرف سم و کنترل مصرف کود، کیفیت بالا، مزه خوب، میوه یکدست و ماندگاری بالا را از مزیت های طرح نوین کشت سبزی و صیفی برشمرد. میرجلیلی با اشاره به افزایش مصرف سموم در محصولات کشاورزی گفت: با توجه به اینکه اعمال گواهی آزمایشات محصولات کشاورزی از لحاظ فلزات، نیترات و کودهای شیمیایی در صادرات محصولات کشاورزی در حال اعمال است به همین دلیل به کارگیری این روش تأثیر زیادی در افزایش صادرات خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: مصرف بی رویه آب، پایین بودن عملکرد در واحد سطح، عدم آشنایی کشاورزان با استانداردهای تولید محصول سالم مطابق پرتکل های بین المللی محصولات کشاورزی از مشکلات رایج در بخش کشاورزی کشور است.اکنون در بیشتر مناطق کشور از جمله البرز، سیستم آبیاری سبزی و صیفی به روش سنتی است که با مصرف زیاد آب همراه است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود