11 اسفند 1390
شماره خبر: 5383

رکورد تولید محصولات کشاورزی در سال 90 شکسته شد / کاهش 70 درصدی مصرف انرژی

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

رکورد تولید محصولات کشاورزی در سال 90 شکسته شد / کاهش 70 درصدی مصرف انرژی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال 90 رکورد تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور شکسته می‌شود.
صادق خلیلیان در مراسم بهره‌برداری از 3294 طرح کشاورزی سراسری در موسسه سرم‌سازی رازی استان البرز که با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کشورمان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: امروز دولت در بخش کشاورزی طرح و پروژه‌های بسیار مهمی را اجرا کرده که دستاوردها و برکات آن برای همه کشور مشخص و ملموس است.
وی افزود: از سال 84 و با روی کار آمدن دولت نهم توجه به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های کشاورزی در اولویت کار قرار گرفت و امروز ما ثمره این توجه ویژه را می‌بینیم. عضو هیئت دولت در ادامه از اصلاح سیستم آبیاری کشاورزی به عنوان آرزوی دیرینه دولت و کشاورزان یاد کرد و گفت: با اجرای طرح‌های زیربنایی در حوزه آب و خاک امروز 1/1 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با سیستم آبیاری مدرن اداره می‌شوند که طرح با سرعت در دیگر اراضی کشاورزی و باغداری ادامه دارد. خلیلیان در ادامه از رشد چشمگیر تولیدات کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: در سال 89 ما 107 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید کردیم که این رقم امسال شکسته شده است. وی افزود: در سال 90 ما 118 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که این رقم رکوردی بی‌نظیر در ایران است.
*برخی تصور می‌کردند با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کشاورزی تعطیل می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی افزود: این موفقیت در حالی حاصل شده که ما قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کردیم و برخی خیال می‌کردند با اجرای این قانون کشاورزی تعطیل می‌شود. خلیلیان گفت: خوشبختانه این قانون موجب توسعه کشاورزی شد و ما امروز ثمره آن را می‌بینیم. وی در ادامه به توسعه بخش‌های کشاورزی و دامداری به ویژه در حوزه تولید طیور، ماهی و گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این موفقیت‌ها حاصل تلاش بی‌وقفه دولت و همه دست‌اندکاران این بخش است. وزیر جهاد کشاورزی از کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی به دنبال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: ما در برخی از حوزه‌ها مانند تولیدات گلخانه‌ای با کاهش 70 درصدی مصرف انرژی روبه‌رو هستیم.
*رشد 9 درصدی بخش کشاورزی در 2 سال گذشته
خلیلیان همچنین از رشد 9 درصدی بخش کشاورزی طی 2 سال اخیر خبر داد و گفت: این رشد هم نظر کیفی و هم از نظر کمی بوده است. وی ادامه داد: در بخش کیفیت اقدامات بسیار خوبی انجام شده از جمله آن که ما در شش سال گذشته مصرف سم را کاهش داده و در مجموع مصرف انواع کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی را کنترل کردیم. به گفته خلیلیان، تحقق این مهم موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به دلیل کاهش مصرف سم و کود شیمایی شده است. وی خاطرنشان کرد: در بخش اجرای طرح‌های زیربنایی به ویژه در حوزه آب و خاک، در طول برنامه سوم توسعه در مجموع در 513 هکتار از اراضی ما این طرح‌ها اجرا شد و این در حالی است که طی 6 سال اخیر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیرپوشش طرح‌های زیربنایی قرار گرفت. خلیلیان خاطرنشان کرد: در بخش شناسایی کشاورزان و همچنین شناسنامه‌دار شدن تولیدات کشاورزی گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است که تحقق کامل طرح‌ها در این حوزه منجر به ساماندهی و برنامه‌ریزی کلان در کل کشور می‌شود.
* رکورد تولید شغل در بخش کشاورزی شکسته شد
وزیر جهاد ‌کشاورزی از یک رکورد‌شکنی دیگر در بخش کشاورزی خبر داد و خطاب به رئیس جمهوری گفت: تا پایان دی ماه سال جاری در بخش کشاورزی 168 هزار شغل مستقیم ایجاد شده است. خلیلیان گفت: این میزان یک رکورد بی‌نظیر است و امیدواریم همین روند در سال آینده نیز با جدیت دنبال شود. وی در پایان اظهار داشت: با افتتاح 3924 طرح کشاورزی سراسری که امروز در استان البرز انجام شد، در مجموع بیش از 41 هزار شغل به صورت مستقیم و 44 هزار شغل به صورت غیر‌مستقیم ایجاد شده است.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود