23 آبان 1394
شماره خبر: 152739

داوری در اتاق های بازرگانی کمک شایانی به محاکم قضایی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

داوری در اتاق های بازرگانی کمک شایانی به محاکم قضایی است


قائم مقام مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران گفت: فعالیت مراکز داوری در اتاق های بازرگانی کشور از بار پرونده های قضایی می کاهد.
حمید رضا اصلانی در دومین دوره آموزش داوری در کرج افزود: در سال های اخیر تعداد قابل توجهی شاکیان بخش تجاری و صنعتی به جای مراجعه به دادگستری به مرکز داوری مراجعه کردند که نشانگر میزان اعتماد فعالان و طرفین اختلاف به این مرکز است. وی، بیشتر پرونده های اختلاف و دعاوی ارجاع به این مرکز را اقتصادی برشمرد و افزود: در بسیاری مواقع تعدادی از طرفین اختلاف، اعضای اتاق نبوده اند.
اصلانی افزود: در بخش روابط تجاری ناشی از قراردادها و معاملات حدوث همواره اختلاف وجود دارد و ارجاع اختلاف به داوری بهترین و با صرفه ترین شیوه حل و فصل دعاوی تجاری است.وی اظهار کرد: کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند حل و فصل اختلافات و دعاوی بازرگانی داخلی و خارجی موجود یا آتی خود را با توافق به مرکز داوری اتاق ارجاع نمایند. وی گفت: بعضی داوری ها موردی یا سازمانی است که در این حالت ما سازمان های تخصصی داوری مواجه ایم و مرکز داوری از این دسته بوده و مرکزی تخصصی است و در کنار قوه قضاییه سعی در حل و فصل اختلافات دارد. به گفته اصلانی فعالیت این مرکز در عرض دادگستری و برای کاستن از بار دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده ها است. اصلانی گفت: اکنون این مرکز تعامل بسیار خوبی با دادگستری دارد و بحث آموزش های تخصصی به فعالان حوزه قضا و داوری ارائه می شود. حاجی رضا شاه کرمی دادستان کرج نیز در ادامه این نشست گفت: مراجعه به مرکز داوری اتاق باید جایگزین ارجاع به دادگستری و تشکیل پرونده در این نهاد شود.وی، عدم مراجعه به دادگستری، سرعت عمل، تخصصی شدن رسیدگی به پرونده ها و تحمیل هزینه های کمتر به طرفین اختلاف را از مزایای داوری در این مراکز برشمرد. شاه کرمی ادامه داد: برقراری صلح و سازش بخشی از وظایف دادگستری در رسیدگی به پرونده ها است اما مراکز داوری اتاق هم می توانند در بحث میانجیگیری پرونده ها ورود کنند اما مرجع اجرایی برای داوری، دادگستری است. دادستان کرج فعالیت مرکز داوری اتاق را در کمک به فعالیت های دادگستری تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: معتقدیم فعالان بخش خصوصی به جای مراجعه به دادگستری در مراکز داوری اتاق مشکلاتشان را حل و فصل کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود