7 اسفند 1393
شماره خبر: 138403

مراجعه به مرکز داوری اتاق بازرگانی نیازمند فرهنگ سازی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

مراجعه به مرکز داوری اتاق بازرگانی نیازمند فرهنگ سازی است


قائم مقام مرکز داوری اتاق ایران با بیان اینکه فعالیت این مرکز درعرض دادگستری است،گفت: این مرکز باهدف کاستن ازبار دستگاه قضا دررسیدگی به پرونده های اختلافی ایجاد شده و نیازمند فرهنگ سازی است.
حمیدرضا اصلانی در حاشیه برگزاری نخستین دوره آموزشی داوری در استان البرز در جمع خبرنگاران هدف برگزاری این دوره را افزایش سطح تخصص وکلا، قضات، داوران و تمام افرادی که به نوعی با امر داوری سرو کار دارند اعلام کرد. وی با بیان اینکه معتقدیم ترویج داوری امری دستوری نیست و باید فرهنگ تخصصی و سازمانی آن ایجاد شود، گفت: داوری به معنای کدخدا منشی از قدیم در فرهنگ ما بوده اما در این نشست ها تمام فعالان حوزه داوری با تخصصی ترین مباحث داوری به معنای مدرن کلمه آشنا خواهند شد و این امر نیازمند آموزش است. اصلانی از رسیدگی و حل و فصل حدود 800 پرونده از بدو تشکیل این مرکز در یک دهه اخیر خبر داد و افزود: در این سالها تعداد قابل توجهی از مراجعان پس از وقوع اختلاف به جای مراجعه به دادگستری به مرکز داوری مراجعه کردند که نشانگر میزان اعتماد فعالان و طرفین اختلاف به این مرکز است. این مسئول یادآور شد: خوشبختانه قوه قضاییه هم به دنبال ترویج داوری و کم کاری بار محاکم قضایی است که ایجاد این مرکز داوری یکی از روش ها است. قائم مقام مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران بیشتر پرونده های اختلاف و دعاوی ارجاع به این مرکز را اقتصادی اعلام کرد و در عین حال گفت: لزوما تمام طرفین اختلاف اعضای اتاق نیستند. یعنی ممکن است دعوا اقتصادی باشد ولی طرف اختلاف کارت عضویت اتاق بازرگانی را نداشته باشد. وی افزود: مرکز داوری طبق ماموریت اولیه برای حل و فصل اختلافات بازرگانی تهیه شده ولی قانون هیچ منعی برای مراجعه افرادی غیر از بازرگانان ندارد. کما اینکه در این مدت این اتفاق افتاده و افراد از خدمات مرکز داوری اتاق بهره برده اند.
فعالیت مرکز داوری اتاق بازرگانی برای کاستن از بار دستگاه قضایی است
اصلانی در درباره اینکه« آیا این مرکز می تواند نقش بازوی دادگستری در رسیدگی به پرونده ها را ایفا کند»، توضیح داد: بخش قابل توجهی از دعاوی را قانون اجازه داده که در صورت رضایت طرفین در بیرون از دادگستری رسیدگی شود که این دو حالت دارد. وی گفت: بعضی داوری ها موردی یا سازمانی است که در این حالت ما سازمان های تخصصی داوری مواجه ایم و مرکز داوری از این دسته بوده و مرکزی تخصصی است و در کنار قوه قضاییه سعی در حل و فصل اختلافات دارد. به گفته اصلانی فعالیت این مرکز در عرض دادگستری و برای کاستن از بار دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده ها است. این مسئول یادآور شد: مرکز داوری اتاق ایران در بیشتر استانها دایر بوده و سه چهار استان دیگر مانده که به زودی افتتاح می شود. به گفته قائم مقام مرکز داوری اتاق ایران فرهنگ سازی، سخت ترین کاری بوه که در طول 11 سال فعالیت این مرکز از آن عبور کرده اند و ادامه داد: زمانی که فعالیت مان را آغاز کردیم بخش قابل توجهی از بدنه جامعه و حتی جامعه حقوقدانان این مرکز را نمی شناختند اما خوشبختانه امروز از این مرحله عبور کرده ایم.
اصلانی گفت: اکنون این مرکز تعامل بسیار خوبی با دادگستری دارد و بحث آموزش های تخصصی به فعالان حوزه قضا و داوری ارائه می شود. اصلانی با بیان اینکه کمبود امکانات مراکز داوری اتاق در شهرستانها از مشکلات کنونی این مراکز است، گفت: البته اتاق های شهرستانی کمک می کنند و امروز در اتاق ها مسابقه ای برای ترویج داوری شکل گرفته است. به گفته این مسئول 99 درصد پرونده ها توسط یک تا سه داور رسیدگی می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود