24 دی 1394
شماره خبر: 156574

صادرات 8 هزار و 850 راس گوسفند از البرز برای نخستین بار

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

صادرات 8 هزار و 850 راس گوسفند از البرز برای نخستین بار


مدیرکل دامپزشکی البرز این استان را یکی از قطب های دامداری صنعتی در کشور دانست و گفت: برای نخستین بار تعداد 8 هزار و 850 راس گوسفند زنده از استان البرز به عراق صادر شد.
دکتر علی اصغر شریفی به فعالیت های انجام شده در حوزه قرنطینه و صادرات اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار مجوز صادرات و نظارت بر حمل و نقل صادرات گوسفند زنده به عراق به تعداد 8850 راس در 20 محموله و 32 راس دام زنده (تلیسه) در یک محموله از این استان توسط اداره قرنطینه و امنیت زیستی این اداره کل انجام شده است. وی تاکید کرد: البرز دارای حدود 123 گاوداری صنعتی با حدود 70 راس دام سنگین و 31 گاوداری نیمه صنعتی با 50 هزار راس دام است. شریفی با اشاره به اینکه با وجود این پتانسیل هرساله مراقبت های بهداشتی خوبی در کنترل بیماری های دامی انجام می شود، اظهار داشت: سالانه از هر دام سنگین شش تا هفت بار بازدیدهای بهداشتی شامل واکسیناسیون، سمپاشی و مراقبت های ویژه انجام می شود. وی گفت: خوشبختانه با وجود این مراقبت ها هیچگونه بیماری مشترک انسان و دام و یا بیماری های واگیردامی در استان وجود ندارد. شریفی اضافه کرد: فاز جدید واکسیناسیون تب برفکی در دامداری های سنتی و صنعتی استان از چند روز آینده آغاز می شود و برای هرچه اجرای و پوشش هرچه بهتر این طرح نیازمند کمک دامداران هستیم. وی در ادامه به میزان فعالیت های بهداشتی درمانی انجام شده در حوزه دامی اشاره کرد و افزود: در 9 ماهه سال جاری 468 مورد بازدید از مراکز توزیعی و تولیدی و 442 مورد بازدید از مراکز تشخیصی و درمانی توسط دامپزشکان و کارشناسان انجام شده است.
مصرف بیش از یک میلیون دز واکسن دامی تا پایان آذرماه سال جاری
مدیرکل دامپزشکی استان البرز همچنین با اشاره به انجام فعالیت های مبارزه ای بهداشتی در سطح دامداری های استان، بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه یک میلیون و 275 هزار و 912 دز مایه کوبی بر علیه بیماری های واگیرانجام شده است. وی ادامه داد: همچنین 211 هزار و 225 راس دام سنگین و 325 هزار و 857 راس دام کوچک برعلیه تب برفکی در دو فاز واکسینه شده اند و بر علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) 39 هزار و 170 راس دام بزرگ در 644 واحد دامی و 207 هزار و 641 راس دام کوچک نیز در دامداری های سنتی استان واکسینه شده اند. وی گفت: خونگیری از گاوداری های صنعتی 54 هزار و 121 مورد، تست مشمشه از دو هزار و 364 راس اسب و سه هزار و 145 مورد مایه کوبی علیه بیماری هاری شامل 2878 قلاده سگ و 267 راس دام بزرگ (گاو و گوساله) انجام شده است. وی همچنین با تاکید بر اقدامات عملیات بازرسی و نظارت بهداشتی این اداره کل در کشتارگاه های دام استان ، اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری نظارت بهداشتی در این اماکن بر روی 148 هزار و 652 راس گوسفند و بره، 4583 راس بز و بزغاله، 20 هزار و 831 راس گاو و گوساله، 948 راس شترمرغ اجرا گردیده است. مدیرکل دامپزشکی استان البرزنظارت های بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فراورده های خام دامی را از دیگر اقدامات دامپزشکی برشمرد و گفت: در این مدت 34 هزار و 275 مورد بازدید از این مراکز انجام شده که در 977 مورد آن با موارد غیربهداشتی برخورد داشته اند که منجر به ضبط 671 هزار و 254 کیلوگرم از این فراورده ها شد. وی ادامه داد: همچنین در این بازدیدها 618 مورد نمونه برداری و 179 مورد نیز به مراجع قضائی ارجاع داده شدند که در کل 117 هزار و 712 کیلوگرم از این فراورده ها معدوم شد. شریفی خاطرنشان کرد: در تمام کشتارگاه های صنعتی و سنتی دامی استان البرز ناظرین بهداشتی و شرعی دولتی و غیردولتی حضور دارند.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با 204 راس تلفات در البرز مهار شد
مدیرکل دامپزشکی استان البرز یکی از اقدامات این اداره کل در حوزه بیماری های دامی را شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک عنوان کرد و افزود: بیماری ppr در بین جمعیت دام وحشی استان (کل و بز وحشی) و در منطقه شکار ممنوع طالقان از شهریور ماه سال جاری شیوع یافته بود. وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدام و همکاری مناسب بخش دولتی و غیر دولتی استان شامل دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری طالقان، همیاران طبیعت و کوهنوردان فقط این بیماری در دام های وحشی تلفات داشت که آخرین تعداد تلفات 204 راس گزارش شده است. وی گفت: برای کنترل و جلوگیری از سرایت این بیماری در دام های اهلی 110 هزار راس دام سبک در استان شامل دام های مناطق طالقان، ساوجبلاغ و جاده کرج- چالوس (آزادبر) و حتی دام های عبوری واکسینه شدند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود