7 مرداد 1395
شماره خبر: 167302

اجرای طرح پنج ساله شبکه های آبیاری فرعی بر روی رودخانه کردان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

اجرای طرح پنج ساله شبکه های آبیاری فرعی بر روی رودخانه کردان البرز


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی البرز از اجرای طرح پنج ساله شبکه های آبیاری فرعی بر روی رودخانه دائمی کردان در این استان خبرداد.
حجت الله رضایی افزود: این طرح بایستی تا سال 1400 بر روی چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه اجرا شود.وی با اشاره به اینکه استان البرز دارای محدودیت منابع آبی به خصوص در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: برنامه عملیاتی این طرح از سال آینده توسط وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده و ایجاد شاخه اصلی توسط وزارت نیرو اجرا می شود. وی گفت: همچنین شاخه های فرعی بایستی توسط جهاد کشاورزی به صورت کانال های بتنی انجام شود. رضایی اضافه کرد: برای اجرای این طرح اعتباراتی پیش بینی شده که همچون طرح های آبیاری نوین 85 درصد توسط وزارت جهاد کشاورزی و 15 درصد توسط کشاورزان تامین می شود. وی یکی از مهمترین مشکلات در بخش منابع را محدودیت منابع آبی در استان به خصوص در اشتهاد و جنوب شهرستان نظرآباد دانست و افزود: از دهه 80 سرعت فرونشست سفره های آب زیرزمینی در استان سرعت بیشتری گرفت در حالیکه در دهه 70 وضعیت بهتری را شاهد بودیم به طوریکه سالانه بین 70 سانتی متر تا یک متر افت سفره های زیرزمینی را داریم.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی البرز ادامه داد: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تامین منابع ریالی برای کنترل منابع آبی است تا کشاورزان اقدام به کشت محصولات پرمصرف نکنند.
***وجود 84 رشته قنات در استان
وی یکی از این برنامه ها را احیاء و اصلاح قنوات، لایروبی و کول گذاری آن ها دانست و گفت: از گذشته در استان 176 رشته قنات وجود داشت که با افت سطح سفره های آب زیرزمینی به حدود 84 رشته قنات کاهش یافت. رضایی افزود: یک برنامه دو ساله برای این قنات ها داریم که با تامین اعتبار لازم کار احیاء، لایروبی و کول گذاری آن ها را داشته باشیم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود